Annons:
Etikettjulförberedelser
Läst 3910 ggr
krimskrams
2010-11-23 01:13

Bästa julkonfekten?

Vilken konfekt är den alldra godaste? Aladdin , Paradis eller kanske någon annan?

Annons:
Mauo
2010-11-23 09:41
#1

När jag var liten var det utan tvekan ischoklad. :) Däremot åt ja så mkt att ja nu e lite trött på det. :)

Aladdin är ju en klassiker, men ja tycker att om dom kan göra en ask med bara ljusa praliner(paradis) Varför inte också en med bara de mörka? Den skulle ja köpa! :)

Rita-S
2010-11-23 10:53
#2

Jag gillar inte alla konfektlådor, för jag gillar bara vissa bitar i dom alla. Så jag skulle väl säga ischocklad jag då, ischocklad och den där belgiska i ljus och vit chocklad formad som snäckskal och sådan :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Gunlog
2010-11-23 19:25
#3

Jag har alltid älskat Paradis, men de har ändrat om så mycket i smakerna, så jag är faktiskt inte ett dugg intresserad längre.

Nej, jag gör som så: jag köper hela kakor och skär dem i sina bitar, sedan tar jag smörgåspapper och viker om, sedan på med ett litet tomte-klistermärke eller en stjärna, vad man nu har. Det går lika bra. Jag köper hellre hem choklad-linser, chokladöverdragna nötter och annat som går att blanda i en skål.

Jag har bonbon-skålar med lock på, så det blir trevligt…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

[lucke]
2010-11-23 19:57
#4

Min hemgjorda knäck är godastTungan uteGillar också mintkyssar och After Eight på julafton.

LinaK
2010-11-23 20:27
#5

After Eight är ju goda! och romerska bågar är inte fyskam. är inte så så mycket för alladin askar. Bara några sorter som är goda

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Gunlog
2010-11-23 22:17
#6

Åh, ja. Mintkyssar! Det var många år sedan man gjorde dem. Jag får göra sådana med min son. Jag är förhoppningsvis ledig veckan innan julveckan, så då blir det mys med honom. Jag ska ta ut honom så att han kan handla julklappar, han ska få vara med och pynta huset, han ska ha hem en kompis och göra pepparkakshus och annat pyssel, vi ska göra julkort själva, lussekatter… Åh,så mysigt det blir denna julen…

…och det är tack vare er här inne!

Tack för att ni finns! Glad

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Annons:
MoaW
2010-11-28 21:02
#7

jag älskar aladdin askar, att leta rätt på vilka som är goda är ju det roligaste Tungan ute och att tvinga i mormor dom äckliga Oskyldig

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

snuz
2010-11-29 22:38
#8

Hemmagjord chokladtryffel! Alla gånger :) SÅååå goda ju o de riktigt smälter i munnen

-dessutom superlätta att göra!

Anders 50
2010-11-30 19:39
#9

Aladdin!  Enda gången jag frossar i choklad är under julen, och då blir det Aladdin i massor!

Plus några påsar med "Bridge-blandning"!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Thesoulforged]
2010-12-02 16:19
#10

Svårt att hitta någon det inte är komjölk i xP men nötblandningarna och fikon/daddlar är uppskattat trots att det inte är "godis".

Brukar offra min stackars mage för Rom och Russin pralinerna i Aladdin asken också Oskyldig

jagga-ewe
2010-12-04 23:11
#11

Jag tål inte kakao, så de där färdiga lådorna är aldrig för mig. Har däremot ägnat större delen av dagen åt det senaste "måstet" bland julgodis; Habanerokola! Som vanlig gräddkola fast med habanero som får koka med. Het kola som värmer i vintermörkret. Helt underbart.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Bergspuman
2010-12-04 23:16
#12

Gör eget godis, chokladbollar och julstubbe.

Gunlog
2010-12-05 18:39
#13

#11 Habanerokola? Vad är det? Har du möjligtvis något recept att lägga ut, eller kan du länka till någon sida med recept? Min sambo är nämligen allergisk mot choklad, kaffe mm…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Annons:
jagga-ewe
2010-12-05 21:09
#14

#13, Habanerokola är kola med habanero. Förslagsvis tar du ditt favvorecept på kola, eller googlar fram ett. Jag brukar använda ett med honung istf sirap. Sen låter du stora bitar habanero koka med i smeten o fiskar ut dem innan du häller upp kolan att stelna. För riktig fin hetta lägger du i habaneron i grädden några dagar innan du kokar kolan. De ämnen som ger habaneron sin hetta är fettlösliga o dras ut fint i grädden.

Hade tänkt länka receptet jag använder, men den sidan ligger nere just nu. Det är ett kolarecept från Norrmejerier, med grädde, honung, farin, smör osv.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Gunlog
2010-12-05 21:46
#15

Okej! Tack för tipset!

Jag ska leta fram det imorgon, så kan han få det i julklapp! Han blir så besviken varje jul eftersom han inte kan äta julgodis, eftersom det mesta är med cacao i…

Tack än en gång för tipset!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

jagga-ewe
2010-12-05 22:59
#16

Jag vet hur han känner sig, jag kan inte heller äta kakao. Ovanlig allergi tydligen, brukar bara vara jag… Dock kan jag äta nötter, så jag gör mycket godis med mandelmassa o nougat istället. En suverän kombo. O så såklart knäck… Faktum är, att om din man kan äta nougat (Odenses nougat innehåller inte kakaosmör) så kan man ersätta allt som ska doppas i smält choklad med nougat istället. ;)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Rita-S
2010-12-05 23:07
#17

och nougat som är så otroligt smarrigt…..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Gunlog
2010-12-09 22:24
#18

Han kan inte äta nougat heller. Det finns en speciell syra i kaffe, cacao, nougat och citrusfrukter…

Jag ska kolla upp habaneron igen… Har svårt med internet ikväll.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Gunlog
2010-12-09 22:38
#19

#16 Jag kan inte hitta receptet. Vill du vara så gullig och leta upp det och länka det här inne?

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

jagga-ewe
2010-12-09 22:57
#20

Jamen ta vilket kolarecept som helst o släng med några habanerofrukter (utan kärnor). Svårare är det inte! =)

Jag ska se om jag hittar det igen, isf kommer det senare.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
RuiXue
2010-12-12 15:37
#21

Knäck är nog min favorit. Och Paradis även fast mina föräldrar är trötta på både Aladin och ParadisFlört Twist måste man ha på julen ocksåTungan ute Och ljus NoblesseSkrattande

Jennie


alena
2010-12-14 22:27
#22

ICA:s softa torkade aprikoser doppade i vit choklad!

MUMS! Gjorde av 3 påsar aprikoser i år, dom är fösvinnande goda och snabb lagade…….

Cyklamen
2010-12-16 17:21
#23

Hemmagjort brukar vi göra knäck, chokladkola, marknadsnougat, mozartkulor.

Köpt,vet jag inte gillar after eight, winernougat, romerska bågar, Anton Berg marcipan, paradis/alladin.

byggarn30
2010-12-17 12:11
#24

Habanerokola bara måste testas. Jag bara älskar de mörka chokladkakorna med chili. Likaså chilifudge som jag köpte på medeltidsveckan i Visby i somras. Tack för uppslaget Glad

SannaHolmgren
2010-12-18 14:51
#25

Vit chokladtryffel med saffran var denna julens absoluta favorit. Lite pyssel att göra men så gudomligt goda.

jagga-ewe
2010-12-21 22:42
#26

Jag gav mig på rökig knäck idag. Tidsangivelsen stämde dåligt, som vanligt, men rackarns vad gott det blev! Den kommer få hänga med nästa år, utan tvekan.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[lucke]
2010-12-21 22:47
Annons:
Upp till toppen
Annons: