Annons:
Etikettbakning
Läst 1989 ggr
OlgaMaria
4/3/17, 2:55 PM

Pepparkaksdeg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kände mig så dålig som inte orkade baka pepparkakor innan jul men kort innan julafton satte jag en pepparkaksdeg. Den blev dock aldrig utbakad och har stått i kylskåpet sen dess. Hehe. Idag tänkte jag att NU ska jag slänga bort den, men tänker liksom att den kanske inte är dålig trots allt (just den tanken är orsaken till att jag ännu inte slängt degen). Den luktar gott och tänker att kryddorna säkert förlänger hållbarheten. Haha, vad tänker ni? Jag har sockerförbud och har därför inte smakat på degen. Men jag får kanske kolla om min man vågar smaka.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
OlgaMaria
4/3/17, 3:00 PM
#1

Haha, min man tyckte den smakade gott. Får baka ikväll.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Aleya
4/3/17, 3:25 PM
#2

Spännande detta. Hojta om hur det blev. Fast inget förvånar mig i dessa dagar efter att jag lyckades baka bröd på jäst som var nästan 6 månader gammalt. 😂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Carmarino
4/3/17, 4:37 PM
#3

Degen ser ju helt okej ut, så det är nog inga problem. Vi ser gärna lite foton på pepparkakorna sedan. 🙂

Pepparkakor kan man äta året runt. Vill man inte "skylta" med det så kan man göra en cheesekake och byta ut digestivekexen mot krossade pepparkakor. Det blir jättegott.

Jäst blir inte obrukbar bara för att den är gammal, men det kan ta lite längre tid för den att jäsa upp degen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/8/17, 6:40 PM
#4

#1 OlgaMaria, hur gick det med pepparkakorna? Blev det några? 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

OlgaMaria
4/8/17, 7:01 PM
#5

Haha, nej, så mycket annat kom i vägen och nu är vi på väg till Teneriffa. Haha! Men pepparkaksdegen väntar och borde väl klara sig en vecka till kanske! Oh dear…

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Carmarino
4/8/17, 7:02 PM
#6

Julen varar än till påska - och lite längre än så. 😃Tror att pepparkaksdegar klarar sig mycket längre än vad vi tror.

Hoppas ni får en fin semester på Teneriffa.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
6/11/17, 7:14 PM
#7

OlgaMaria, hoppas ni hade trevligt på Teneriffa. Gissar att ni är tillbaka igen - om det inte blev en jättelång semester. 🙂

Hur gick det med pepparkaksdegen? Blev det några pepparkakor?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

OlgaMaria
6/11/17, 7:29 PM
#8

Hihi! Jaa tänkte ju att jag skulle uppdatera här. Degen blev kvar k kylskåpet ett par veckor till men sen fick jag ett ryck och tänkte skiva degen och grädda kakor, men vid närmare bekantskap med degen märktes att den blivit väldigt torr och omöjlig att göra något med. Hade kanske gått att vätska upp den men det kändes inte värt. Åt dock en del och det var gott och mådde inte dåligt av det, hehe. Sen slängde jag bort den. Hehe, så så var det med det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Carmarino
6/11/17, 7:45 PM
#9

Bättre lycka nästa jul. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Aleya
6/11/17, 8:51 PM
#10

Gör detta experiment till nästa år. 😁

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: