Julväxter

Har ni några julblommor kvar?

2017-03-14 15:32 #0 av: Carmarino

Jag köper gärna amaryllis till jul, och sedan ställer jag undan dem när de blommat klart. Förvarar dem i ett rum som inte har så mycket direkt solljus och där det är rätt svalt. Det händer därför ibland att de blommar om, men oftast inte lagom till jul, utan när de egentligen ska blomma, d.v.s. på våren.

Just nu har jag två amaryllisar med blommor och två som bara har producerat blad. Den vita har tre stora klockor, som alla har slagit ut nu. Den röda har fyra klockor, som nog behöver ytterligare ett par dagar på sig att öppna knopparna. (Bilden togs i lördags.)

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2017-03-14 15:46 #1 av: DesK

Åh, vad fin! Visste inte att amaryllis är en vårblomma

Désirée

Anmäl
2017-03-14 15:57 #2 av: Carmarino

#1 Det är med den som med hyacinten, de är drivna så att blomningen ska komma igång till jul, men deras egentliga blomningstid är på våren. (Knepig artikel, men scrolla ner lite så hittar du texten.)

Jag brukar aldrig göda eller plantera om mina, utan låter bara bladen vissna ner så att kraften går tillbaka ner i löken. Lite beroende på hur stor löken är så kan de blomma om både en och två år i följd. Fast vissa blommar aldrig om, och när de inte längre får gröna blad ens, så slänger jag dem.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2017-03-25 01:03 #3 av: Tarotstollan

Hade bara hyacinter och när de var överblommade kastade jag dem.

Anmäl
2017-03-25 17:04 #4 av: Carmarino

Den röda amaryllisen tog lite tid på sig innan alla fyra klockorna slog ut. Nu är den nästan överblommad, och en av klockorna är avbruten. Lyckades dock fotografera den innan klockan trillade av helt och hållet.

Anmäl
2017-04-08 12:28 #5 av: Carmarino

Upptäckte en stängel på en av de minsta av mina amaryllisar. Stängeln är så tunn att jag trodde det var ett blad först. Inte förrän knoppen började bli lite tjockare såg jag att det faktiskt var en blomstängel. Glad

Anmäl
2017-04-08 18:38 #6 av: DesK

#5 Julen vara ända till påsk Cool

Désirée

Anmäl
2017-04-08 18:43 #7 av: Carmarino

#6 Åtminstone julblommorna. Skrattar

Amaryllisen ser jättestor ut på bilden, men stängeln, inklusive knoppen, är bara knappt 20 cm hög.

Anmäl
2017-04-29 16:31 #8 av: Carmarino

#5 Nu har amaryllisen slagit ut. Det blev bara två klockor, men det var ju också en väldigt tunn stängel. Tror dessutom att löken är från julen 2015, så den har nog förlorat en del av sin kraft nu.

Anmäl
2017-04-29 16:33 #9 av: Carmarino

Till min stora förvåning så hittade jag även en blomma på min vita julkaktus. Den för en rätt tynande tillvaro, men den fick faktiskt rätt många blommor i julas.

Anmäl
2017-05-25 16:41 #10 av: Carmarino

Ytterligare en av mina gamla amaryllisar visade sig ha en knopp. Den är rätt liten och spenslig så det blir bara två klockor, men det är ju inte illa det för en så liten växt. Glad

Anmäl
2017-05-31 13:07 #11 av: Carmarino

Nu har amaryllisen fått två stora klockor.

Anmäl
2017-05-31 14:04 #12 av: DesK

Waow! Vad roligt! Min amaryllis har blivit misshandlad av "någon" Hund

Désirée

Anmäl
2017-05-31 14:22 #13 av: Carmarino

Har dina älsklingar lagt sig på amaryllisen, eller bara använt den som leksak? Skrattar

Förutom den här amaryllisen så har jag ytterligare fem, men de har bara blad och det lär inte bli några knoppar i dem vad jag kan se. Två av dem är ju de andra två här ovan, så de har redan blommat om.

Anmäl
2017-05-31 14:47 #14 av: DesK

Vi har inte gjort nått FörlägenOskyldig

Désirée

Anmäl
2017-05-31 14:51 #15 av: Carmarino

Tänk, den minen känner jag igen! Visserligen från mina katter, men den ser likadan ut oavsett vem den kommer ifrån. Skrattar

Jisses, vad "lilleman" har blivit stor nu. Man skulle kunna tro att ni ger honom gödningsmedel. SkämtarDet märks verkligen att han är av en mycket större ras.

Anmäl
2017-06-06 14:32 #16 av: Carmarino

Nu har mina amaryllis vissnat ner, och jag ser inga spirande knoppar i några av de andra lökarna. Så nu är julblomningen definitivt över för den här julen.

Anmäl
2017-06-06 18:33 #17 av: DesK

Lilleman växer som ogräs Skrattar

Julen varade alltså nästan ända till midsommar hos dig, Carmarino Glad

Désirée

Anmäl
2017-06-06 18:36 #18 av: Carmarino

Ja, åtminstone till pingst i alla fall. Glad

Anmäl
2017-06-07 18:05 #19 av: Tant Grön

Blev väldigt förvånad när det kom en knopp på min amaryllis. Den blommade ju i november. Så här ser den ut idag. Tre klockor blev det. Glad

Anmäl
2017-06-08 10:56 #20 av: Carmarino

Så tjusig. Har också haft en sådan amaryllis, och det är en av mina favoriter.

Det är faktiskt inte så svårt att få amaryllisar att blomma om som man tror, men det är många som slänger löken när den blommat över efter jul, för de tycker den ser så tråkig ut.

Låter man dem bara vara, och slänger till dem en skvätt vatten då och då, så blommar många av dem om till våren, eller nästa vår. Fast det beror ju lite på löken förstås. Är det en stor lök så kan den blomma om både två och tre (kanske fler) gånger, medan en liten lök kanske bara blommar om en eller två gånger.

Man behöver inte alls plocka upp löken och lägga den på något mörkt ställe, som jag sett i vissa råd. Man behöver inte ens ge den gödning, utan bara låta bladen (och kanske även stängeln) vissna ner så att kraften går tillbaka ner i löken.

Anmäl
2017-06-11 00:33 #21 av: Tant Grön

Jag har hört att man måste ge dom mycket näring för att dom skall blomma om. Brukar sluta vattna i början på augusti och sen får dom inte en droppe förrän knoppen kommer någon gång vid jul.
Brukar glömma att ge dom  näring regelbundet, men denne hade jag samplanterat med några andra amaryllisar och dom fick både algomin och egentillverkad maskkompost.
Nu har alla klockorna slagit ut och den är ännu finare i verkligheten. Inte så röd utan milt rosa/vit.
Löken köpte jag för 5 kr i Göteborg av holländare som var där och sålde. Det var i augusti och knopparna var redan på väg, det var därför det var så billigt.
Denna gav en sidolök, men det tar väl några år innan den blommar.
Fick också en frökapsel på en, och av fröna var det några som grodde, men bara en klarade sig och är väl några cm stor nu. Skall bli spännande att se hur den blomman blir. Jag hade korsat den med en som hade en annan färg.

Anmäl
2017-06-11 12:05 #22 av: Carmarino

Har aldrig gett mina amaryllis näring. Det brukar räcka med att låta löken få näringen från de nervissnade bladen. Vattnar dem året om, men inte särskilt mycket. Det brukar bli när jag tycker de ser torra ut. Då får de en skvätt, men inte så att de blir blöta. Kanske några centiliter.

Brukar passa på och köpa amaryllis när de reas ut efter jul. Då får man dem ofta för halva priset eller lägre. Förmodligen för att de oftast har blommat på en stängel redan. Lyckas man hitta en stor lök med en eller två stänglar på väg så blommar de ju ändå. Dessutom brukar det inte vara svårt att få dem att blomma om.

Vill man att de ska blomma till jul så tror jag att man ska göra som du gör, men annars kan man låta dem vara. Då brukar de blomma under våren istället.

Är imponerad över att du lyckas fröså en med lyckat resultat. Håller tummarna för att den blommar, och då hoppas jag att vi får se bild på den här. Blir det inte förrän till sensommaren/hösten/jul, så får du gärna skapa en egen tråd för den. Glad

Anmäl
2017-06-11 12:10 #23 av: Tant Grön

Trodde dom behövde en viloperiod. Skall prova att göra som du. Mina är ju rosa/vita så det passar bättre att dom blommar på våren.
Blir inte lökarna mindre och mindre så småningom om dom inte får näring?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.