Annons:
Etikettjulförberedelser
Läst 3196 ggr
Carmarino
2016-11-02 08:00

Vad tycker du om lutfisk?

Lutfiskens dag infaller fredagen före alla helgons dag, vilket i år blir på fredag den 4 november. Själv tycker jag att det är lite tidigt att ha lutfiskens dag redan i oktober/november, men de riktiga entusiasterna äter det ju året om.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2016-11-02 08:42
#1

Som barn brukade jag följa med min mor till vår lokala lanthandel, och till jul skulle det inhandlas lutfisk. Då var de inte förpackade i färdiga paket, utan det var de torra, utspända fiskarna som gällde. De stod lutade mot en hylla så man fick "bläddra" igenom dem tills man hittade en som verkade vara av lagom storlek. Har för mig att priset var omkring 3-4 kronor per fisk, beroende på storlek.

Sedan skulle de sågas upp i bitar och läggas i blöt på "Anna-dagen" den 9 december, och vattnet skulle bytas varje dag. Vår blötlagda lutfisk förvarades oftast på balkongen, men var det riktigt kallt så frös vattnet, så då fick vi hitta någon annanstans att ha den på.

Varken min bror eller mina kusiner åt lutfisk, men av någon anledning tyckte jag det var gott. Lutfisken serverades alltid med bara potatis, senapssås och gröna ärtor. Eftersom jag inte tycker om senapssås så fick jag en egen tillbringare med vit sås. Lutfisk utan sås smakar inte mycket, men med sås så blir det otroligt gott.

Till dem som mår illa av bara lukten så kan jag berätta att den inte alls smakar som den luktar. "Tricket" för att få en god lutfisk är att se till att vattna ur den ordentligt. Även dem man köper numera måste vattnas ur i rejält med vatten, för annars blir det inte gott.

Läs mer på Lutfiskens vänners hemsida.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2016-11-03 05:57
#2

Jag har smakat men gillade det inte. Så jag håller mig till såsen, potatisen och de gröna ärtorna + en massa svartpeppar.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[tk1971]
2016-11-03 08:53
#3

Lutfisk hör till de maträtter jag gladeligen hoppar över. Det finns så mycket annat gott att äta, jag koncentrerar mig på dem istället 🙂

JMW
2016-11-03 10:30
#4

Jag minns när jag bodde hemma. Då gjorde mamma alltid lutfisk vid jul. Det var bara pappa som åt…

Honestyisdead
2016-11-03 16:43
#5

Äter det om jag blir bjuden. Tycker det är en menlös fiskrätt.

DesK
2016-11-03 16:58
#6

#5 Nästa gång du blir bjuden på lutfisk, prova att ha senap i såsen, det är ett lyft, tycker jag.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Honestyisdead
2016-11-03 17:05
#7

#6 Har bara ätit lutfisk med senapssås. Såsen är väldigt god. Själva fisken tillför inget tycker jag 😃

[Jimmy.L]
2016-11-04 20:09
#8

Gillar det inte.

Gladasvampen
2016-11-05 00:41
#9

Tycker inte lutfisk smakar något och förknippar inte smaken med jul, så skippar helst den rätten :)

[GIKmio]
2016-11-05 07:25
#10

Det lutar åt ett negativt svar från mig :-) Jag gillar den inte.

Carmarino
2016-11-05 13:20
#11

Det verkar bara vara jag som tycker om lutfisk, fast det är jag ju van vid. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
2016-11-05 15:25
#12

#11 Du är inte helt ensam 😉 Jag gillar lutfisk, men vill ha mycket gröna ärter och senapssås till. Sedan är det också gott att ha lite knaperstekt bacon till 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
2016-11-05 16:14
#13

#12 Ja, det verkar vara vanligt att ha bacon till lutfisk numera. Har själv aldrig testat det. Är faktiskt inte helt säker på att vi hade gröna ärtor till. Det kan vara minnet som spelar ett spratt. Jag tycker också det är gott, så numera brukar jag ha "en rejäl hög" gröna ärtor till fisken. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
fossingen
2016-11-05 21:50
#14

Har aldrig ätit lutfisk, så jag vet inte ens om de är gott.  Doftar lutfisk som surströmming?

Jag tycker ju att surströmming smakar som det luktar enligt mig  när jag var 10 år typ, har inte vågat prova efter eftersom doften gör mig illamående 🤪
Sill är en annan sak, det kan jag äta lite av när det bjuds på XD


Honestyisdead
2016-11-05 22:03
#15

#14 Nej det liknar inte surströmming på något vis.

Spectabile
2016-11-06 14:29
#16

Lutfisk som är så gott 🙂 Gröna ärtor har vi inte och det hade inte heller mina föräldrar. Grov svartpeppar att strö över både fisk och sås är ett måste. Tråkigt nog så är det svårt att hitta lutfisk som inte är lös o sladdrig oavsett hur länge man vattnar ur den. När lutfisken är som bäst så är den tillräckligt hård för att "skiva" sig, mums … 🙂

Carmarino
2016-11-06 15:04
#17

#16 Har haft turen att hitta bra lutfisk de senaste åren, men det är alltid ett vågspel för man vet aldrig hur väl man lyckas.

I Allt om mats julspecial så står det så här om att luta fisken själv:

Den traditionella dagen att börja blötläggningen är på Anna-dagen den 9 december för att fisken ska vara färdig till jul. Först ska den torra fisken, som ser ut som en gammal planka, läggas i vatten flera dagar. Därefter i vatten med soda och släckt kalk. Detta får proteinet i fisken att svälla. Sedan ska den ligga i vatten igen för att luten ska lakas ut. I vår moderna tid väljer de allra flesta som uppskattar lutfisk att köpa den färdiglutade fisken. Trots att det sker i stora anläggningar är själva lutningen fortfarande ett hantverk som är svårt att mekanisera. Bara en erfaren lutare vet när fisken är klar, vilket beror på var och när fisken fångats. Lutfisk är vanligtvis långa, sej eller torsk, men förr torkade man även gädda, sik och brax.

Så det är inte konstigt att det ibland misslyckas. Har råkat ut för både för vattnig och för "träig" lutfisk, men när den är som du beskriver den så är den helt perfekt. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Spectabile
2016-11-06 16:05
#18

Förr fanns den torkade varianten i nästan varje matbutik och den spred en speciell doft i hela affären. Min mor lutade själv och jag skulle kunna tänka mig att prova, men det finns inte någon torkad fisk att få tag på, i alla fall inte så här ute i "bonnabygda"

Carmarino
2016-11-06 17:04
#19

#18 Har inte heller sett någon torkad fisk i affärerna på väldigt länge. Tror det var någon gång på 1970-talet senast, men det kan ha varit så länge sedan som 1960-talet. Det var alltid lika spännande varje år att se om lutningen hade lyckats. Vad jag minns så brukade den göra det, för jag kan inte komma ihåg att det var något år den var direkt dålig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
2016-11-06 18:28
#20

Torkad långa är jag osäker på om jag har sett, men annan torkad fisk, troligen torsk, har jag sett i vanliga butiker på senare tid.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Aleya
2016-11-17 09:17
#21

Jag kan inte med lukten och den äckliga konsistens som lutfisk har. Jag lever bra på inlagd sill och gravad lax. Det räcker för mig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Carmarino
2016-11-17 11:05
#22

#21 Det är nog så de flesta känner för lutfisken. Själv kan jag inte äta varken inlagd sill eller gravad lax, så det är tur att det finns lutfisk. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Aleya
2016-11-17 11:29
#23

#21 tur att smaken är som baken. Men äter hellre surströmming om jag ska vara ärlig. 😂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Carmarino
2017-03-27 18:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

#1 För er som aldrig har sett den torkade varianten av lutfisk - som man fick såga upp själv - så är här en bild på hur den såg ut.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-11-03 08:15
#25

Idag är det lutfisken dag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carrosh
2017-11-03 11:39
#26

#25 Ta mig tusan, det är det! Åh, nu börjar jag längta riktigt!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Carmarino
2017-11-03 12:57
#27

#26 Jag också. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Jimmy.L]
2017-11-03 14:57
#28

Usch 🤐

Carmarino
2017-11-03 15:03
#29

Trodde att du gillade fisk Jimmy. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2017-11-03 15:06
#30

Inte lutfisk, eller surströmming. 😮

Carmarino
2017-11-05 21:44
#31

Du får testa lutfisktacos eller lutfiskomelett, Jimmy. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zepp
2017-11-05 22:09
#32

Aså.. lutfisk är i princip nästan det enda jag äter som kan betraktas som traditionell julmat!

Oså skall jag köpa den själv samt vattna ur den i minst ett dygn.

Annars så kan det kvitta.

Lutfisken serveras med senapssås och gröna ärtor!

Och ingen annan får göra lutfisken eller såsen.. för då smakar inget av dem någoting!

Och man har mald  kryddpeppar på anrättningen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Rhonda]
2017-11-06 14:16
#33

blä

[Jimmy.L]
2017-11-06 15:32
#34

#31 Inte om du så skulle försöka mata mig. 😛

Annons:
Carmarino
2017-11-06 16:44
#35

#34 Bara så du vet; den smakar inte så illa som den luktar. Faktum är att utan sås så smakar den nästan ingenting.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2017-11-06 16:55
#36

#35 Jag avstår ändå. 🤗

Honestyisdead
2017-11-06 17:05
#37

#35 Precis den smakar inget. Det är såsen som är det goda.

Jinglebelle
2017-11-06 18:08
#38

Kan inte bestämma mig för om jag tycker att det är gott eller ej. Såsen och ärtorna är goda, fisken har mystisk konsistens.

Kan utan problem äta lutfisk (med mycket senapssås!) om jag blir bjuden, men ingenting som jag skulle få för mig att tillreda själv.

Zepp
2017-11-07 20:58
#39

Aså.. nu skall jag avslöja hemligheten med "god lutfisk".. vattna ur fisken, minst ett dygn.. helst flera och byt vatten ofta.. grejen är att bli av med sk slemkonistens!

Och jag har blivit bjuden på slemlutfisk.. det är inte gott.. trots att de som serverade den säger att så skall den vara.. fast jag hävdar att de misslyckats totalt!

Iallafall bortsett från konsistensen,, den skall vara kritvit och skiva sig.. men den smakar inte jättemycket ändå.

Så då kommer vi lixom till såsen.. och det är lixom ingen vanlig vit sås, det är lutfisksås.!

Och man börjar med att smälta en ansenlig mängd smör i en kastrull.. tillsätt vitpeppar och salt under tiden.. när smöret smält så tillsätts någon deciliter vispgrädde, en dutt senap.. gärna Dijonsenap, låt sjuda på svag värme tills det reducerats till lagom tjocklek.

På slutet tillsätter man en ägggula eller fler.. snabbvarianten är att ta majonäs.. själv knäcker jag ner ett eller två hela ägg och vispar om tills det stelnar.. serveras omgående med gröna ärtor, mjölig potatis och eventuellt smörslungade brysselkål! 

Sen till själva anrättningen.. man strör på mald kryddpeppar oså mosar man/rör om hela grejen.. på tallriken.. då blir det supergott!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Carmarino
2017-11-08 06:59
#40

Håller absolut med dig om att vattna ur fisken, och det gör även Lutfiskens vänner.

Beträffande lutfisksåsen och tillbehör så varierar det en hel del beroende på vad man är van vid. Den klassiska lutfisksåsen är vit sås med senap.

Hos oss har vi alltid serverat vanlig vit sås till lutfisken, med skånsk senap till - gjord på det gamla sättet med en kanonkula i en stor lerskål. Peppar har vi aldrig använt, varken kryddpeppar eller vitpeppar, och vi har aldrig ägg i såsen heller.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zepp
2017-11-09 20:45
#41

Om man säger som så.. senap i Lutfisksåsen är typ av Skånsk härkomst vad jag förstår?

Jag är dock så extrem att jag använder Dijonsenap!

Jag hade en granne som jag umgicks med som envisades med att lutfisk skall vara ett enda stort slem.. med vitsås som inte smakade något som helst.

Tills den dagen då jag serverade lutfisk.. men det här smakar ju helt annorlunda?

Jaaaa, nu så är jag ingen fantastisk kock.. och min mor är från Norrland.. de åt en himla massa lutfisk tydligen när det begav sig.

Iallafall min far är från Skåne.. han var/är.. utiallafall på den tiden då jag var baby knappast kunnig ens att koka tevatten utan att bränna vid!

Såå.. "min lutfisksås" är mest förmodligen en nymodighet.. till stora delar från min mor.. som tagit upp flera olika intryck?

Iallafall.. testa malen kryddpeppar.

Ägget är i stället för kombon äggula och mjöl.. jag kör hela ägg och inget mjöl.. för tjocknad av såsen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Carmarino
2018-12-15 17:05
#42

Puttar upp den här, för er som ännu inte talat om vad ni tycker om lutfisk. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
2018-12-15 17:16
#43

Isch, har aldrig gillat lutfisk. När jag var liten gick jag ut ur rummet när den serverades för att slippa lukten. Försökte häromåret att få i mig lite men det gick inget vidare. 🤢

Carmarino
2018-12-15 17:18
#44

#43 Lutfisk smakar inte som den luktar. Gissar att det är samma som med surströmming, även om jag aldrig har smakat surströmming - de luktar vedervärdigt men smakar gott. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
2018-12-15 17:23
#45

#44 Tyckte den smakade precis som den luktade…

Surströmming har jag också prövat - smakar som den luktar om man så säger. 🤐

Kanske är mig det är fel på. 🤔

Carmarino
2018-12-15 17:28
#46

#45 Tror inte det är dig det är fel på. Det är nog så att vissa inte tycker om varken smaken eller lukten. Fast lutfisk i sig är rätt smaklös. Det gäller att äta den med rejäla mängder sås och potatis, för det är kombinationen av fisk, sås och potatis som är god. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2018-12-15 17:33
#47

#45 Du är inte ensam att inte gilla lutfisk här har du en till som inte gillar den.

MonicaLagerquist
2018-12-15 17:34
#48

<intsämmer med #15 till 110% 🤮

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Maleficum
2018-12-15 17:35
#49

Äter inget från havet (bortsett från eventuellt tång i tex bröd).

I min släkt är det bara min mormor, pappa och vår labrador som äter lutfisk (vår labbe är helt galen i lutfisk och står och skakar i förväntan när man fixar i ordning det).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Carmarino
2018-12-15 17:41
#50

Intressant att hunden gillar lutfisk. Alla katter vi haft har varit jättenyfikna när vi har gjort lutfisk, för det luktar ju fisk. När de sedan har fått smaka har de bara gått därifrån utan att äta något, så tydligen gillar de inte den sortens fisk. Det kan ju vara för att den inte är färsk förstås. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2018-12-15 17:47
#51

Rökt/gravad/najad lax, sill, löjrom, möjligen även varmrökt fjällröding blir det från havet i år på bordet.

[[eskils_]]
2018-12-15 17:53
#52

#51 Låter gott! 😃

Carmarino
2018-12-15 17:55
#53

#51 Det däremot, tycker inte jag om. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maleficum
2018-12-15 17:55
#54

#50 Hon älskar fisk och annat från havet, brukar spendera somrarna med att knapra havskräftklor hon hittar :P och krabben och klor, och rutten fisk och torkat sälskinn försökte hon tugga på en gång när hon hitta (lite väl segt dock). Sen gillar hon ju såklart tillagad fisk också som makrill ;)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Jimmy.L]
2018-12-15 18:05
#55

#53 Förstår det, har föräldrarna och släktingar som gillar lax då fick det bli tre olika sorters lax, najad föredrar jag själv tycker den har väldigt mycket smak från vitpeppar och är lite hårdare än gravad och kallrökt.

Annons:
Carmarino
2018-12-15 18:08
#56

#54 Det är nog ganska ovanligt att hundar är så tokiga i fisk. Fast jag har förstås aldrig haft hund, så jag vet inte vad de tycker om. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-12-15 18:11
#57

#55 Tål ju inte fet fisk, särskilt sill och lax. Åtminstone inte om den är rökt, gravad eller inlagd. Ugnsbakad eller kokt lax brukar gå bra, även om jag inte kan äta några mängder direkt.

(Ål tar jag inte med, för den är rödlistad, men tål inte den heller - och tycker den smakar vedervärdigt.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2018-12-15 18:18
#58

#55 Jo alla kan ju inte tåla allt. 

Ål tycker pappa om men han har valt bot den för den är rödlistad då blir det ofta någon annan fisk förra året hade jag kallrökt gös till han i år blir det troligen fjällröding om rökeriet har hemma annars någon annan fisk.

Carmarino
2019-11-01 00:40
#59

Idag är det lutfiskens dag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Vixxen
2019-11-01 00:50
#60

USCH!

MonicaLagerquist
2019-11-01 08:11
#61

lutfisk 🤢

Stolt ägare till fem La permer

Vixxen
2019-11-01 08:46
#62

Tvi vale!

Annons:
Zepp
2019-11-05 20:43
#63

Mums.. fast jag väntar ännu ett tag!

Den som väntar på något gott…

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Draken
2019-11-11 09:08
#64

lutfisk både luktar och smakar vidrigt enligt mig, vi har aldrig haft lutfisk så länge vi har bott ihop, maken tycker också att det är vidrigt.

När vi var barn då lutade (heter det så?) pappa fisken själv. Det stank i hela kåken, så mamma brukade ta med oss barn och hälsa på Faster och Farbror, när pappa höll på med lutfisken ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Carmarino
2019-11-11 09:18
#65

#64 Även om jag tycker lutfisk är jättegott så håller jag med dig om att lukten är vedervärdig. Tack och lov smakar den inte så.

Min mor lutade också lutfisken själv. Det var enda sättet att få lutfisk då, för det fanns inga färdiga att köpa. Hon brukade ställa baljan med fisken och luten på balkongen, för det tar ju ett par veckor innan den är klar.

Ett år så var det så kallt att vattnet och fisken var djupfryst när hon skulle ta in den och byta vatten. Då fick hon ställa den i trappen istället. 😃(Det var bara två lägenheter i huset och grannarna hade inget emot det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2019-11-11 10:22
#66

😃

Zepp
2019-11-12 19:34
#67

Eh.. lutfisk varken smakar eller luktar något det är bara torkad fisk!

Hur som helst så luktar den torkade, torkad fisk.

Men i dag köper vi redan urvattnad lutfisk, den luktar nada om den är riktigt urvattnad.

Vilket inte säger att man kan vattna ur den i minst ett dygn själv för att få den extra  fast och fin.. helst flera dygn.

Iallafall, det allra bästa är att lägga den i en säck i någon bäck eller å, i en vecka!

Jag har varken bäck eller å i närheten, så jag köper på ICA/COOP/Willys, något som ser fint ut, som känns fast och fint.. ju fastare ju finare!

Slempåsar får ligga kvar!

Såå.. hemligheten med lutfisk är en fast och fin fisk redan från början, vattna ur den iallafall minst ett dygn till, samt sen såsen, som skall vara lutfisksås.. inget annat, samt smörslungade ärtor och brysselkål.

Och potatisen skall vara mjölig!

Bortsett från detta.. i Norge äter de lutfisk oftare, de äter det med bacon och massor av smält smör!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Soligajag1
2019-11-12 19:40
#68

Har aldrig tyckt om lutfisk !

HH 🙂

[Jimmy.L]
2019-12-05 17:42
#69

En dåligt tillagad lutfisk kan göra julbordet till en katastrof. Kocken Kjell Pettersson slår ett slag för mikron.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=7360986

Annons:
Carmarino
2019-12-05 18:12
#70

Har aldrig testat att laga lutfisk i mikron. Får kanske göra det någon gång. Det borde ju vara ett bra alternativ om man bara ska laga en eller två portioner.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
2019-12-05 19:09
#71

Carmarino gör det. Jag har lagat lutfisk i mikron i ca 15 år, blir alltid lika bra🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
2019-12-06 16:38
#72

Får se om jag gör det. Det är bara jag som vill ha lutfisk, så det blir lite för mycket att köpa en hel paket till bara mig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
2019-12-07 19:11
#73

Carmarino, jag kan kvista över till dig! 😉

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
2019-12-08 14:49
#74

Lite långt att kvista kanske, men du är välkommen. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zepp
2020-01-14 22:34
#75

Har oxå lagat lutfisk i micro.. men jag föredrar att laga den i ugnen!

För potatisen tar då cirka samma tid.

Iallafall.. förutom att vattna ur lutfisken helst ett dygn, gärna mer, så behöver den bara värmas upp i cirka 30 minuter per kilo.

Och på det så smakar själva fisken inte speciell mycket utan det är själva lutfisksåsen som gör det hela.. dvs fucking inte bara vit sås.. utan lutfisksås, på det rejält med nyriven kryddpeppar och massor av gröna ärtor.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

millan21
2020-01-17 09:15
#76

Jag gillar lutfisk. Eller rättare sagt så gillar jag helheten med lutfisk, senapssås och potatis. Mamma gör lutfisk varje jul så en av juldagarna äter vi alltid lutfisk hos mina föräldrar.

Annons:
Kyllan56
2020-02-02 12:26
#77

I mina barndoms somrar när vi var ute och åkte med båten körde vi ofta förbi Mollesund på Orust. Där hängde långa rader av långa hängde på tork.

Jag har aldrig tyckt om lutfisk. Det handlar inte om smaken, då jag älskar fisk, utan om konsistensen. Dallrig och inget tuggmotstånd, vilket jag ogillar.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Upp till toppen
Annons: