Annons:
Etikettbakning
Läst 2202 ggr
Carmarino
2016-10-23 11:15

Marsipankaka, glutenfri

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här receptet kom jag på när jag hade två paket marsipan över som jag behövde göra något av. Kakan är väldigt enkel att göra, och ser mer avancerad ut än den är. Den är ett mellanting mellan kaka och godis, eftersom den består av enbart marsipan/mandelmassa.

Ingredienser
300 g röd marsipan eller mandelmassa
300 g gul marsipan eller mandelmassa
(eller valfria färger)

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader.
Platta ut de två marsipanbitarna till varsin lika stor rektangulär platta, ca två cm tjock.
Lägg plattorna ovanpå varandra och platta ut till ca två centimeter tjocklek.
Lägg plattan mellan plastfolie och kavla ut till ca fem mm tjocklek.
Skär rent kanterna så att det blir en rektangel.
Rulla ihop plattan från långsidan.
Rulla till en jämntjock rulle, ca tre cm i diameter, och skiva i ca en cm tjocka kakor.
(Lägg ihop det som blir över, kavla ut en rektangel och rulla ihop till en ”melerad” rulle.)
Lägg dessa med snittytan uppåt på en bakplåtspappersklädd plåt med ca två cm mellanrum, eftersom de flyter ut lite.
Grädda i mitten av ugnen i 5–10 minuter, beroende på tjocklek och storlek.
Låt svalna på plåten.
Förvaras i tättslutande burk, med smörgåspapper emellan, eftersom de lätt klibbar ihop. Går även bra att frysa.

Tillagningstid: ca 30 min + 5–10 min i ugnen

Tips:
Vill du göra större eller mindre sats går det bra. Ta bara lika mycket marsipan/mandelmassa av varje färg. Du kan självfallet också göra den med fler lager/färger, bara du håller måtten per platta och sedan kavlar ut allt till ca fem mm tjocklek. Vill du ha fler färger är det lämpligt att bara ta t.ex. 100-150 g av varje färg.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
DesK
2016-10-24 18:19
#1

Vilket bra recept!🙂Tror att det också skulle kunna vara gott att chokladdoppa halva kakorna🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
2016-10-24 18:23
#2

Utan tvekan. Tror även det hade blivit gott att doppa hela kakorna. Det blir ju lite som marsipankonfekt med chokladöverdrag. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
2016-10-24 18:30
#3

Tänkte mest att det är trevligt att se de olika färgerna🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
2016-10-24 18:32
#4

Ja, det förstås. Det är ju lite svårt att doppa bara ena sidan med choklad, så det får nog i så fall bli som du föreslår; doppa halva.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
2016-10-24 18:34
#5

Har sett sådana kakor och det ser fint ut, tycker jag.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
2016-10-24 18:38
#6

Ja, det blir dekorativt. Nu till jul kan man ju lämpligen göra dem med röd och grön marsipan/mandelmassa. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Jinglebelle
2016-10-27 08:18
#7

Men så fina! Är det någon som vet hur vit karamellfärg beter sig, hade varit kul att få dem att se ut som polkagrissnurror ännu mer. Kommer definitivt att testa det här receptet vid tillfälle, mums!

Carmarino
2016-10-27 08:42
#8

#7 Har inte testat karamellfärg för jag köpte färgad marsipan. Den finns i många olika färger, bl.a. "extra vit" och röd (det är den röda jag använt i kakorna).

Den jag brukar köpa är den svensktillverkade, trots att den är lite dyrare än FunCakes marsipan. Har inte själv provat den, men den verkar inte ha fått så bra betyg på smaken. De svensktillverkade har dock fått bra smakbetyg och jag tycker själv att de jag testat är goda.

Marsipanen är väldigt lättarbetad och jag blev förvånad över hur lätt det var att platta ut den och kavla ihop bägge plattorna. Den är även väldigt bra att göra marsipanfigurer med.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2016-10-29 13:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

De här "ekollonen" gjorde jag med grön marsipan (av samma sort som de ovan). Det gick väldigt lätt att forma dem, och inte kladdade marsipanen heller. Sedan var det bara att doppa toppen, först i smält choklad och sedan i kokosflingor. Snabbt och lätt även det. Min mor gjorde alltid sådana här till jul, men hon färgade marsipanen själv.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
2016-10-29 14:01
#10

Jättefina ekollon! 😍 Var köper du marsipanen?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
2016-10-29 14:04
#11

På Lyckas med mat; se länken i #8 så kommer du direkt dit. 🙂
Det är alltså de som bara heter "Marsipan", och så färgnamnet efteråt, som jag brukar köpa.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Gladasvampen
2016-10-30 15:42
#12

Ser jättfina ut! Ganska enkla också, om man har lite marsipan över kan man göra några trevliga kakor :)

Carmarino
2016-10-30 15:50
#13

#12 Ja, det är fördelen med det receptet - det är ett riktigt "ta tillvara rester"-recept. Bara man har någorlunda lika mycket av varje färg. Ekollonen kan man också göra i andra färger. Huvudsaken är ju att de smakar gott.Glad


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Aleya
2016-11-17 09:32
#14

Jag blev lite förvirrad av en sak. I början skrev du att man skulle kavla till 5 mm och i slutet om man skulle ta fler färger så skulle man ta 5 cm. Men jag antar att du menar mm där med? Jag tänkte nämligen testa 3 färger. Så därför undrar jag. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Carmarino
2016-11-17 11:11
#15

#14 Ja, det är inte lätt det där med mm och cm. Självfallet ska det vara mm även där. Har ändrat nu.  Tur att du såg det.Glad

Kom på en sak beträffande om man vill ha choklad på dem. Då kan man göra dem tjockare, t.ex. 1,5-2 cm tjocka (kräver lite längre tid i ugnen) och sedan doppa undersidan i choklad. Vill man bara ha dem som julgodis så skippar man ugnen och äter dem som de är. Då är det nog rätt gott att göra dem lite tjockare och doppa dem i choklad.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Aleya
2016-11-17 11:31
#16

#15 ah. Ja men då vet jag. 😁 Ska nog testa dessa. Och funderar på att kanske tillsätta smak. Typ bittermandel. Vi är tokig i det i vår familj så det skulle vara kronan liksom.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Carmarino
2016-11-17 11:36
#17

#16 Då rekommenderar jag att du gör den på mandelmassa. Tror det blir godare än med marsipan. Bittermandel ingår ofta i mandelmassa men det gör det inte i marsipan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Aleya
2016-11-17 12:09
#18

#17 då ska jag testa det. 😊

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Carmarino
2016-11-17 12:20
#19

#18 Berätta gärna hur det blev - med foto tack. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Aleya
2016-11-17 13:26
#20

#19 ska försöka. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Carmarino
2018-12-15 17:06
#21

Om jag hinner ska jag nog göra sådana här kakor till julens gottebord i år. 🤤


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: