Annons:
Etikettprathörnan
Läst 621 ggr
tlover
2016-10-12 14:34

Nya glöggregler - Blossa måste byta namn

Tänkte att denna länk passar här inne.

Nya märkningsregler gör att Blossas "Trestjärniga blossaglöggen" måste byta namn då det endast får kallas glögg om alkoholen kommer från druvor

http://www.metro.se/nyheter/nya-gloggregler-blossa-tvingas-byta-namn/EVHpjk!qTvDx15z925ds/

l'm back

Annons:
tlover
2016-10-12 21:30
#1

Edward Blom vill att EU ska dra tillbaka de nya reglerna annars blir det Swexit

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/edward-blom-rasande-over-eu-s-hardare-gloggregler-kraver-swexit

l'm back

DesK
2016-10-13 10:28
#2

Detta är verkligen ett exempel på knasig inblandning från EU. Förstår Edward Blom!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

tlover
2016-10-13 10:32
#3

#2 Det finns många knasiga märkningsregler.

Exempelvis så får jag inte ha en etikett med en bild på kopp te utan att skriva "serveringsförslag" för annars ska visst folk kunna tro att man kan dricka tebladen direkt 🤔

Eller så får jag inte kalla Earl Grey för en Klassisk teblandning, exakt varför minns jag inte däremot

l'm back

Carmarino
2016-10-13 10:36
#4

#1 Är inte så förtjust i varken Edward Blom eller glögg, men i det här fallet håller jag med honom till 100 procent.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Jinglebelle
2016-10-15 10:56
#5

Varför bemödar sig EU med att lägga tid på sådant här? Finns det inte vettigare saker att göra än att ägna sig åt hårklyverier kring gamla traditioner? Tycker inte att det här exemplet faller in under kategorin då ett koncept eller produktnamn urvattnas/missbrukas av producenter för att lura konsumenter, så att man därför behöver skapa ett regelverk. Vem bryr sig om huruvida glöggen är enbart druvbaserad eller spetsad med något annat? Dumheter…

Så ja, som ni kanske gissat så är jag också på Edward Bloms sida i den här frågan 😉

Lillyrod
2016-10-16 18:04
#6

Jag kan upplysa om att den här glögghistorien är en fejkartikel. Inget kommer att hända med våran glögg 😉

Annons:
Carmarino
2016-10-16 18:17
#7

#6 Har du någon källa på att den är fejk?
När det gäller EU's påhitt så är det dock inget som förvånar, och eftersom det är långt till första april så är det inte så konstigt att så många trodde på det. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lillyrod
2016-10-16 18:20
#8

Jag läste det idag att det är fejkat. Tror dock att metro publicerade i god tro. Ska se om jag hittar det igen. Nä jag hade inte heller blivit förvånad om det varit sant : )

Åsa S
2016-10-17 09:26
#9

Tror inte det är 100% fejk vi har fått ungefär samma info från huvudkontoret om glöggen (jobbar på systembolaget) ex. blossa starkvinsglögg med rom har bytt namn till Blossa silver eftersom glögg inte får förekomma i namnet när det är sprit som är icke druvbaserad i + den har flyttat till beställningssortimentet istället för i ordinarie sortiment dit den har hört tidigare.

Lillyrod
2016-10-17 19:07
#10

Jag hittar tyvärr inte sidan jag läste det på. Det var en nyhetssajt iallafall. Eller också har de tagit bort det igen 🤔

Upp till toppen
Annons: