Annons:
Etikettbakning
Läst 1440 ggr
ilenna90
12/5/15, 9:32 PM

pepparkakshus kristyr

några vana pepparkakshusbyggare här som har något bra recept på kristyr? :D har bara gjort pepparkakshus en gång och det var för 2 år sen så kommer inte ihåg vilket recept jag använde D: bara att det var väldigt bra haha. 
har ni någon bild på pepparkakshuset ni använt kristyren med så får ni gärna visa det också :D

Annons:
LinaLj
12/6/15, 7:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag använder det här receptet:

3 äggvitor från stora ägg

1 pkt florsocker

1 tsk ättika

Vispa äggvitorna på låg fart tills de blir till hårt skum. Sikta ner lite florsocker i taget och öka hastigheten något på vispen. Häll i ättikan. Vispa på medelhög fart  tills kristyren blir blank. Öka hastigheten och vispa i ca 15 min eller tills du ser att kristyren formar toppar.

Om den blir lite för hård så rör ner vitsirap eller glukos.

Detta huset är spritsat med det receptet plus staketet.

ilenna90
12/6/15, 7:23 PM
#2

tack! men 1 helt paket florsocker alltså? o: är svårt att se hur stort huset är när man inte har något att jämföra med. jag har köpt ett sånt här vanligt pepparkakshusset och vill att kristyren ska räcka till att dekorera det (: 

och ditt hus var verkligen jättemysigt! :D

LinaLj
12/6/15, 8:01 PM
#3

#2 Ja det blir en hel del kristyr, men så dekorerar jag ett hus + en satts pepparkakor med hjälp av det receptet. Jag tror säkert du kan det i 3 och det lär ändå räcka mer än väl.

ilenna90
12/6/15, 8:32 PM
#4

då borde jag nog kunna halvera det :) tack för tipset ^^

ilenna90
12/9/15, 8:26 PM
#5

en till fråga: går det att fästa gelatinblad (som fönster) med smält socker eller funkar det bara att fästa dom med kristyr? :o

LinaLj
12/9/15, 9:17 PM
#6

Man kan fästa med smält socker men man får inte ta för varmt socker eftersom de kan smälta av hög värme. Men jag brukar fästa dem med socker eftersom jag tycker det är svårt att få dem att fästa med kristyr.

Annons:
ilenna90
12/9/15, 10:08 PM
#7

okej, kanske kan ta ur lite smält socker på en tallrik och låta det svalna något innan jag fäster det på ´fönstret´ då :)

LinaLj
12/9/15, 10:27 PM
#8

Det brukar räcka att man tar lite på en tsk och liter det svalna några sekunder så det blir lite halvsegt.

Upp till toppen
Annons: