Annons:
Etikettprathörnan
Läst 1360 ggr
Tarotstollan
11/24/15, 7:18 PM

Saffran?

Hur många av er blir dåliga eller rent av sjuka av saffran?

Jag tycker om att äta lite saffran men jag har blivit så dålig av det att jag fått söka vård en gång och då var det verkligen akut. Läkaren studsade när han fick se hur jag såg ut på kroppen. Annars har jag bara hållit mig hemma men varit jättedålig i 2-3 dagar.
Tycker att det är så tråkigt att när man blir bjuden att inte våga ta en lussebulle eftersom det är saffran i! 😕

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Rita-S
11/24/15, 7:27 PM
#1

Lyder som du kan ha saffransallergi, det lät ju inte roligt alls! Och "alla" säger man måste ju ha saffran i stora mängder i julbaket. 

Men du kan faktisk släppa undan med mycket lite saffran. Bara litegrann (en fjärdedels halvgramspåse eller mindre) kan vara nog att ge anignen smak till en lussebullsdeg, sen kan du använda gurkemeja för att få stärkare gul färg. Fast det lyder ju onäkligen som att du kanske borde undvika saffran helt.. :( Hur fungerar det att ta ett allergipiller när du mår som värst där?

Jag upptäckte när jag googlade på det att man i gamla dagar använde saffran i stora mängder för att framkalla missfall med, det hade jag faktisk ingen aning om innan! Tydligen kan större mängder saffran påverka livmoderhalsen. Dock tror jag vi talar om riktig stora mängder, inte ett till två gram i en sats lussebullsdeg eller sådan.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Tarotstollan
11/24/15, 7:56 PM
#2

Ingen i min släkt använde saffran när jag växte upp så jag smakade det först när jag var vuxen och det gick ju inte bra. Jag äter och köper bara lussebullar utan saffran numera.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Rita-S
11/24/15, 8:16 PM
#3

bra att komma i håg i fall jag bjuder dig på julbak. Saffransfritt alltså. Nu är inte jag saffransgalen, jag klarar mig med en lussebulle eller två om året, men nog skulle jag sakna en lussekatt på luciadagen tror jag.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Upp till toppen
Annons: