Annons:
Etikettjulpyssel
Läst 1845 ggr
DramaSara
2015-11-10 13:27

Tips sökes: Hemgjord ljuslykta

Hej på er!

Vi ska ha lite julpyssel på jobbet, och i vår öppna förskola så får vi MASSVIS med tomma barnmatsburkar i vår glasinsamling. Jag har diskat ur dessa och sparat dem då jag vet att en kan göra fina ljuslyktor av dem, men ju mer jag tänker på det desto mindre vet jag hur jag ska bära mig åt!

Så nu vill jag ha tips, idéer, "the do-s and the don't-s" och era bästa förslag på hur en kan göra en egen ljuslykta av en liten glasburk. :)

Har ni några andra favoriter bland julpysslen så tveka inte att dela med er av dem också! Det får gärna vara av saker en kan tänkas ha hemma redan, sån't gillar jag! Vem vet, det kanske slutar med att jag och mina kollegor alla gör Bodens fästning i tändstickor? ;)

Ha det fint, kära julälskare!

Annons:
Rita-S
2015-11-10 13:36
#1

Något av det enklaste jag vet är att fästa spetsband rundt, rätt breda spetsband. Sen sprejja med exempelvis guld eller silversprej på hela glaset (eller någon annan passande färg), sen tar jag bort spetsbandet. Blir rätt snygg effekt av det. 
Eller man kan limma spetsbandet på och behålla det bara. 
har man tillgång på glasfärg kan man måla roliga motiv på :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

AnnaMariaB
2015-11-11 07:52
#2

Man kan också klistra fast glaspärlor med platt baksida ( kommer inte ihåg vad dom heter ) i mönster.

TerriZue
2015-11-12 08:42
#3

Limma eller bind fast kanelstänger runt om. Klä burken i ett fint tyg (jag tycker det är supersnyggt med lite juteväv) och fäst med ett fint band. Limma eller bind vintergröna kvistar runt burken (det håller sig inte grönt för evigt men under julen i alla fall). Som Rita föreslår är det jättesnyggt att klä burken i spetstyg eller kanske (om det ska passa barnen) silkespapper som man klipper ut mönster ur. Att bara måla burken kan bli hur fint som helst. Jag har gjort en lykta där jag limmade fast jutesnöre runt hela burken, det var lite pillrigt men ser hur fint ut som helst när den lyser. :) Man kan även lägga ett tunt lager lim över hela burken och strö över finkornig sand (eller kanske söndersmulad mossa, pärlor eller glitter), avsluta med ett fint band knutet runt burken och voila! :D 

Ett annat tips att göra med barnmatsburkar är ju att borra hål i locken, dekorera dem (och kanske burkarna också) och sen har var och en en alldeles egen, personlig saftbägare som man bara kan trä ett sugrör genom locket på. 

Man kan även använda dem som roliga planteringskärl, det har jag gjort hemma (inte med barnmatsburkar men med andra glasburkar jag fått över). Man kan göra fina vaser om man först stoppar i lite mossa (med den gröna sidan utåt) och därefter dekorerar på valfritt sätt. Detta med mossa kan man även använda till ljuslyktor men man får vara noga med att passa ljusen då, så att mossan inte fattar eld. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

WinterPrince
2015-11-12 16:57
#4

Gör en sökning på Pinterest så får du nog upp massor!

Min första tanke var att frosta lyktorna med strösocker, ger ett mysigt sken!

Vill man ha hängbara lyktor så är det lätt att slå en ståltråd runt kanten.

Tant Grön
2015-11-12 20:43
#5

Bara dom inte blir för varma, så saker man sätter på smälter/börjar brinna.😮

Gunlog
2015-11-15 13:28
#6

Blanda en del trälim och en del vatten. Klipp ut små tomtar eller annat juligt motiv från servetter. Lägg bilden på burken och "måla över" med trälimsblandningen. Lägg dekorationssten i botten, annars är risken stor att burken spricker av värmen.
Att frosta med äggvita och strösocker är jättefint, men socker brinner, så då ska man inte använda vanliga värmeljus. Då är det bättre med elektriska värmeljus.

Prova att frosta med trälimsblandningen med att tillsätta potatismjöl. Dock vet jag inte om det fungerar för jag har aldrig testat.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Annons:
Upp till toppen
Annons: