Annons:
Etikettjulförberedelser
Läst 1567 ggr
Calcifer
2015-11-08 19:17

Fira ensam.

Jag ska förmodligen fira jul 100% ensam (eller ja, katten är ju med) och julen är väldigt viktig för mig, jag älskar verkligen julen galet mycket. Så jag vet inte riktigt hur jag ska fira den så att det känns bra och jag slipper vara ledsen för det har jag varit på julafton förut och jag hatar det.

Så alla tips mottages. Jag kan inte åka bort och är inte stormrik. Förutom det så är jag väldigt öppen för förslag.  (Och just det, har ingen TV så Kalle Anka går inte att kika på, men har Netflix och några andra betalstreaming sajter plus att vi har ett ställe där man kan hyra filmer plus att det går ju att göra online på vissa ställen också.)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Ravynsfair
2015-11-08 19:19
#1

Såg i en grupp på facebook där en person erbjudit sig att låta ensamma människor fira jul hos henne. Kanske vore kul att gå på något sådant? 
De skulle ordna lite knytkalas så att alla bidrog med något, litet som stort och efter egen förmåga 🙂

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Calcifer
2015-11-08 19:22
#2

Det låter som en jätterolig idé! Kanske skulle nämnt att jag har typ social fobi och skulle inte riktigt klara av att gå hem till någon jag inte kände jätteväl. Men alltså, vilken häftig idé, önskar jag kunde göra nåt sånt. xD

(Bor för övrigt i en liten stad i Norrland, så tror inte jag skulle kunna hitta något sånt även om jag försökte.)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Ravynsfair
2015-11-08 19:55
#3

#2 Då är det lite värre! 

Men visst är det en toppenidé? Du har inga vänner som kan tänkas ställa upp?
Bara för ett par timmar ens en gång? 

Jag bor också i en mindre stad i Norrland, hade jag inte lovat att åka till Småland över jul (och tyvärr lämna sambon ensam hemma då han inte får ledigt) så hade jag kommit över med lite fika till dig iallafall 🙂

(Jag firar inte själv jul egentligen men flyttade 70+ mil i augusti och har inte varit hemma sen dess, därav löftet att komma ner till jul. )

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Calcifer
2015-11-08 19:58
#4

#3 Ja det var verkligen en fantastisk idé, kudos till den tjejen, verkligen. Lär ska ljusa upp julen för en del människor och det är ju det julen är till för, enligt mig!

Just det här med att få till det så att jag inte är helt ensam är tyvärr borträknat. Jag har vänner, men inga som bor så att de kan komma förbi ens en stund. Sen har i princip alla mina vänner sin egna familj - antingen föräldrar och syskon eller barn, make, osv - så jag hamnar lite "utanför" hela den där grejen. 

Det gör inget egentligen, jag har haft värre jular, det är mer… jag vill hitta på något eller ordna något eller göra något för då hinner jag inte sakna min familj på samma sätt och jag hinner inte bli deppig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Rita-S
2015-11-08 21:56
#5

Jag hade presis som dig i 2013: Nyskilld och min älskade favoritkatt dog 2 månader innan julen, min familj hade inte chans att komma till mig det året och jag var tvungen jobba julafton så jag inte kunde åka till familjen heller.. 

Det finns massor med vis att fira julen ensam på, men med social fobi kan det ju bli en lite större utmaning. Skulle du klara bjuda hem någon till dig i stället för att åka till någon? Skulle du kunde "teame upp" med någon du brukar prata med här på iFokus som skall fira själv? 

Hur skulle det kännas att baka lussekatter, pepparkakor eller annat och åka på julaftons förmiddag bort till ett lokalt sjukhem och dela ut lussekatter och pepparkakor till de äldre som är tvungna att fira på sjukhemmet? (i så fall kan du nog ringa eller maila någon där och få reda på hur många du i så fall måste baka till av sådana som aldrig får besök i julen?) Om du väljer göra något sådan, kan du kanske gadda i hop dig med sjukhemspersonalen så de gör kaffe och glögg lagom till du kommer?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Calcifer
2015-11-08 22:03
#6

#5 Åh, allt det där låter så himla fint. Tyvärr tror jag att med tanke på min mentala hälsa måste jag fokusera på mig själv, vara lite "självisk" just över julen. Även om jag tycker det är jättefint av de som hälsar på t:ex sjuka eller äldre så klarar jag själv inte riktigt av det just nu.

Blä, jag känner mig som en gnällspik, förlåt för att jag inte kan följa era råd. Jag tror det som är "grejen" är att jag kommer fira ensam om mina föräldrar åker bort, och det är okej, jag gillar egentligen att vara ensam. Jag trivs så. Men det är mer att jag vill få kontrast, ni vet, mot de andra gångerna jag är ensam (99% av tiden). Så att det inte blir same old same old på julafton, då skulle jag bli deppig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Rita-S
2015-11-08 22:08
#7

Jag fattar absolut vad du menar. I bland är det roligt att kunde välja vara ensam, inte bara råka vara det för att familjen åker bort. Men där har man ju lite catch 22 för din del: För att inte vara ensam måste du nog gå utanför din comfortson. Går du inte utanför comfortsonen lär du nog få fira ensam.  Att det inte är "bara att" med sosial fobi fattar jag hur lätt som helst, det är ju inte som att du bara spottar på de förslag som kommer i tråden, utan du har ett problem som gör det rätt svårt. Men om du värkligen vågar kan det bli bra. Om du låter bli att våga just i år, så kan det faktisk ändå bli bra! 

Det kan vara otroligt fint att fira ensam med alltså, det måste ju inte omedelbart vara tillsammans med någon för att få en fin jul. Vad kan du klara av att göra innanför din comfortson i vardagen? Om man får vara lite närgående och fråga om dina begränsningar på den sociala biten? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Calcifer
2015-11-08 22:16
#8

#7 Det har inte bara med min sociala fobi att göra heller, om jag ska vara ärlig, jag bor i en mycket liten stad och har 1-2 kompisar kvar och de har redan planer. Finns inga officiella grejer jag kan gå till, allt är stängt, och sådär. Sen just, alltså jag kan definitivt klara av att jag är ensam bara jag har nåt att göra. Baka eller nåt, jag vet inte. Min hjärna kan inte komma på något mer spännande än så. x]

(Och spottar absolut inte på era förslag, de har ju varit jättebra! ^^)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
2015-11-08 22:33
#9

Jag tror jag borde förtydligat att det är okej för mig om jag blir ensam på julafton för att jag inte kan fira med familjen - det är mer att jag söker tips på grejer jag kan göra hemma på egen hand som är lite utanför vad jag vanligen gör. Typ, kollar gärna några julfilmer men gör ändå gärna något annat förutom att ligga och kolla på film hela dagen för det gör jag alla andra dagar på året. 

Men mitt fel för att jag inte förtydligade. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Rita-S
2015-11-08 22:44
#10

aha du menar så! 
Har du någon på gravlunden i staden du bor i kan det ju vara trevligt att åka dit med en lykta och tända åtminstonen, fast det ju inte är hemma. 

Sen tycker jag.. om du skall mysa hemma så fram med mjukiskläderna. Om du kan få hjälp av en polare den 23e  (eller 21 eller 22 för den sakens skuld) så kanske du kan köpa några små klappar (en jultidning, en film, en liten chockladtomte, en påse tomteskum och annat som du slår inn i julpapper) och din polare kan gömma de hemma hos dig och gömma ledetråder till nästa klapp tillsammans med klappen och i ett julkort får du första ledetråden till att hitta första klappen så du har skattejakt hemma hos dig själv på julafton för att leta fram klappar? Du lär nog behöva hjälp av din polare en av de sista dagarna innan julafton, för det lär inte bli stora skattejakten om du själv gömmer och skapar ledetråderna ;) behöver ju inte vara så många klappar heller, 3-4 små saker du fixar själv och polarn skapar ledetråderna så du får leta upp de feks. 

sen.. för mig.. julfilmer är a och o för mig. Jag måste se mina favoriter! och jag tycker julafton är perfekt för marathon av favoritfilmerna, en serie eller annat. 

Sen kan du ju överraska folk i trapphallen där du bor med liten påse kakor?behöver inte ens skriva vem det är från, slå inn et par lussekattor i celofanplast och ett litet julkort "god jul hälsar trappetomten" ellernåt? Häng på dörren i smyg och spring hem fort som katten ellernåt? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Calcifer
2015-11-08 23:17
#11

ÅH. Vilka roliga idéer! Vissa grejer kommer inte gå, men om jag bakar - vilket jag nu fan bestämt mig för - så är jag ingen storätare när det kommer till sött, då kan jag ge till grannarna istället. Åtminstone närmaste grannarna. Men då ska det vara om jag bakar något de inte kan tänkas redan ha bakat, annars är det ju onödigt. Hm, det måste jag fundera närmare på.

Julfilmer är ett måste här med! Och julmusik som jag redan börjat med haha!

Kyrkan är rätt nära där jag bor, jag är inte religiös men det du nämnde om gravlunden fick mig att tänka att jag kan ju alltid kolla vilka tider det är något i kyrkan på julafton/juldagen. OM jag känner att jag vill komma ut liksom. ALLT annat är stängt.

TACK! :D


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

DramaSara
2015-11-09 09:56
#12

Nu utgår jag från vad jag själv uppskattar att göra när jag är ensam, och det är hemma-spa! Ta ett litet fotbad eller ett vanligt bad, ta en lååång varm dusch, ansiktsmask, hårinpackning etc. Dricka något gott te och bara glida runt i morgonrock/pyjamas hela dagen. Om jag var själv på julafton, så skulle jag nog göra upp ett litet "schema" för dagen med hållpunkter som långfrukost, förmiddags-spa, "go-lunch", promenad (ev till kyrkogården som ni pratat om innan), "lyxigt julfika", julfilm, mera god mat och ev nån mer aktivitet du gillar. (Ja, som ni ser så uppskattar jag mat, men gör man inte det så kan man ju roa sig med nåt annat än att äta!)  ;) 

Eller har du något du känner att du vill göra som är DIN grej? Har du funderat på att ta tag i något som du drömt om men inte tagit dig för? Är det inte dags att skriva den där boken som du tänkt på så länge eller dra dina första penseldrag på tavlan du bär i ditt huvud? Eller har du en stickning som bara ligger och inte blir klar? Eller något liknande! :)

Jag tycker själv att få uttrycka sig kreativt i någon mening när jag har egen-tid är underbart!   

Hoppas du vill fortsätta dela med dig av vad du planerar och i slutändan också vad du faktiskt gjorde.

Rita-S
2015-11-09 13:54
#13

Jag lovar, det kommer finnas nåt i kyrkan. Jag spelade i korps i många år, och mellan 15.00 och 17.00 spelade vi i kyrkan på mässan de hadde där. Det var mässa i två ronder för kyrkan är 1000 år gammal och därmed anpassat vesentlig mindre folk, så det måste hållas i två umgånger för att alla skall få chansen att vara med ;) Och vi var med och spelade julsånger (det ljuser i stilla gränder, glada jul, du gröna glittrande träd och sådana ni vet), så jag kan när garantera dig det finns nåt som sker i kyrkan nära att julen rings inn. 

Bodde du i finland finns ju lysandet av julfriden på torget där exempelvis :) Åbo Torg är där det skickas från i tv då Åbo är jul-byn i Finland. Det kanske finns nåt liknande i Sverige med för allt jag vet? i fall du vill ta dig ut menar jag?

Sen tycker jag inte det är så farligt om du bakar och ger bort till grannerna något de har bakat själv redan. jag lovar de kommer uppskatta det riktig mycket ändå! 

Är din trapphall stor? Skulle du våga dig på att göra "trapphallsglögg"? Koka stora grytor med glögg och bjuda de i trapphallen på lite sådär mitt på dagen? Lägga notis i postlådan till grannerna och fråga om de vill träffas en kvart eller en halv timme för att gratta julen till varandra och dricka glögg? Exets familj hade sådan tradition i trapphallen där de bodde (3 våningar, 4 små lägenheter ner och 2 på varje av de andra två våningar) där de träffades på kvällen 23e efter klockan 7 (men innan "kvällen före kvällen" programmet som börjar kvart över åtta) där man drack glögg, käkade pepparkakor (ofta köpekakor på burk bara, men skitsamma :D ) och sjöng några julsånger. Ingen lång grej, de flesta gick upp till sina lägenheter lagom till tv-programmet började igen. 

Om du känner du skulle våga dig på en halvtimme glöggpartajj i hallen med grannerna så är  ju det nåt att tänka på. Annars som alternativ  kan du ju koka hemgjort glögg (jag har recept här inne), och använda små halvlitersflaskor av saft (jag brukar köpa Ica Eco-saften, den kommer i liten flasflaska man kan återanvända, koka bort etiketterna och använd tändvätska att polera bort klister) som du fyller på glasflaskorna, dekorera med en liten "god jul" klisterlapp och skänk bort med lite kakor du bakat själv i stället så du vet att grannen kan ha en liten glöggfest tack vare dig ändå :) Jag brukar köpa "till/från" lappar som det inte står "till/från" på, men då finns det ju plats att skriva något, "alkoholfri glögg med äppelsaft" eller något passande, de är perfekta att använda till glas med sylt, flaskor med glögg och annat matgrejs jag skänker bort i julklapp till någon ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Calcifer
2015-11-09 14:51
#14

Tack så hemskt mycket för alla tips! Jag ska skriva ner allt och fundera kring vad som skulle göra MIN dag verkligt speciell, som #12 skriver. Ska se om jag kan göra upp ett litet schema, och ska definitivt inhandla grejer så jag kan ha en mini-spa dag. Det tror jag att jag skulle älska. Sen se om jag kan köpa lite grejer billigt så jag kan pyssla.

#13 Tror inte det kommer vara något spring i trapphuset alls faktiskt, brukar inte vara det vanliga dagar så gissar på att det blir ännu mindre på julen. Men jag ska fundera över det där med att baka något och bjuda grannarna på. Det är en jättebra idé, ska se om jag kan forma den utefter vad jag klarar av att göra. :D

Tack för tipsen, återigen, nu känns det t.o.m. som jag längtar till julen!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Rita-S
2015-11-09 15:32
#15

Men du ser :D I bland behövs inte så mycket. 

Jag eksempelvis, är så materialistisk att jag älskar julklappar. inte så mycet att få de som att ge. Jag älskar att använda julen som en ursäkt att skämma bort de jag älskar och har nära med klappar. jag gör 90% själv! 

Jag stickar, virkar, syr, broderar, klippar, limmar, bakar, gör glögg och godis, och allt detta blir klappar till "allt och alla". Jag köper några små saker i bland (exempel, jag gjorde en väska åt min mamma i födelsesdagsklapp, men jag köpte några gulliga måttband, en sax och ett nyckelring med virkenål på som extraklappar), men det är sällant jag köper alla klappar till en enskilld person med mindre det är saker de värkligen önsker sig och/eller behöver. 

För mig är julen en anledning att ge klappar jag har gjort själv. Självklart blir det ju mycket strumpor, mössor, halsdukar, vantar och sådan, men jag gör även julgransdekorationer, dukar, glasbrickor och annat och ger bort. 

Och för mig.. det att börja göra saker för att glädja andra, det får mig värkligen på julstämning direkt!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
2015-11-09 15:34
#16

Oavsett är det viktigaste att du själv väljer vad du gör. Vi kan dränka dig i tips, men när det kommer till kritan väljer du helt själv vad du vill göra. Ingen kan tycka illa om dina val, för vi gör ju alla de saker vi själv vill för att våran jul skall bli trivsam :) Om du väljer pressa dig utanför comfortsonen, så måste det vara ditt val, inget du skall känna du -måste- göra. Om du väljer att stanna i comfortsonen, så är det faktisk helt okej! Det finns massor av andra dagar i året du kan pressa dig lite utanför med, det måste ju inte ske på julafton! (nu tänker jag på att söka öppet firande i regi av kyrkan, förstahjälpen och andra som gör julfirande för andra, bjuda hem nån eller åka till nån-sakerna alltså)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Calcifer
2015-11-09 15:51
#17

Tack för dina ord! Jag tror jag behövde några tips från andra för att få min hjärna att "lossna" och börja spotta ut egna idéer på vad som kan tänkas få julafton att kännas bra även om jag är ensam. 

Tänkte ställa frågan också, någon som har tips på någon sida på internet där man kan köpa lite julgrejer relativt billigt? Vi har inte rusta eller såna affärer alls så antingen får jag köpa svindyra grejer eller vara utan om jag ska köpa i fysisk butik.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Rita-S
2015-11-09 16:34
#18

Beror på vad du menar med "julgrejer" :) om du menar saker att pynta med till julen? 

Nu vet jag inte om Bauhaus är billiga, men de har nätbutiken här iaf. 

Clas Olsson har nätbutik

Vet inte hu r billigt det är här, men mixin har en del olika

Halens har ju julgrejer med

Ellos sin julsida för dekor

Lagerhaus har nätbutik

Adolfström bokaffär har massor för att göra eget pysselgrejs, samt där finns ju Panduro och gudarna vet hur mycket andra nätbutiker för att köpa pysselsaker för att göra egna julkort och sådan.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
2015-11-09 16:36
#19

Glömde ju nämna.. Ikea har ju webshop! Inte allt som finns i affärn finns på webshop, men då brukar det ju stå på produkten ("Finns endast i varuhus" eller något) . jag hitta iaf ett gäng julkulor som går att "lägga i handlevagn" så de borde kunde shoppas på webshop.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Calcifer
2015-11-09 17:13
#20

Tack för alla tips! Jag köpte lite grejer idag, kom ju på att vi har en affär som säljer lite vadsomhelst. ungefär som Rusta men extremt mycket mindre. Däremot om jag känner att något saknas ska jag kolla in alla länkar, ska julpynta idag medan jag tvättar. xD


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Calcifer
2015-11-10 18:14
#21

Uppdatering:

1. Blir inte ensam i jul, de ska visst inte åka bort yay!

2. Mamma hindrade mig från att köpa mer julsaker med orden "herregud jag har så mycket julgrejer jag aldrig använder du kan få". 😃

Men älskar tipsen i tråden ändå, och ska utan tvekan försöka använda mig av några av dem. Där mamma bor, i villaområde, känner man typ alla lite grann, så jag ska se om jag kan baka godsaker att bjuda på till nyår, för efter midnatt brukar alla grannar samlas på gatan och småprata lite och sådär. Då kan jag bjuda på nåt!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Rita-S
2015-11-10 18:41
#22

Men det är ju en perfekt anledning att ta med en korg med hembak och bjuda! Så roligt!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Elsaharr
2015-11-11 22:22
#23

Vad kul TS! :D Förresten måste bara säga att det kom en massa fina förslag, guldstjärna till er! <3

Zingo ;D

Upp till toppen
Annons: