Annons:
Etikettjulförberedelser
Läst 4761 ggr
Jinglebelle
7/16/15, 1:35 PM

Förberedelser inför julen 2015

Jag ber om ursäkt om ett liknande inlägg redan finnes, kikade runt efter något, men eftersom jag är helt grön här så kan jag ha missat det…  🙂

Men hur som helst- har ni börjat med några julförberedelser ännu?

För min del blir alltid jullängtan extra stark under sommarmånaderna, så nu tänker jag sätta igång! Än så länge är det bara planeringsstadiet och inspirationssökande som gäller, men jag funderar också på att börja måla julkort (eftersom det aldrig hinns med i slutändan när det börjar dra ihop sig).

Hur gör ni andra för att fuskstarta julkänslan såhär i väntans tider? Har ni några tips eller idéer?

Annons:
JMW
7/16/15, 1:53 PM
#1

Oj! För min egen del så finns inte julen just nu. Jultankar börjar komma ungefär  i oktober för mig.

Rita-S
7/16/15, 2:11 PM
#2

japp jag har planer :D Jag planerar alltid innan sommarn vad jag har tänkt att ge i julklappar, inte findetaljerat planerat alltså men iaf tankar på om jag skall göra något stickad, virkat eller sytt till någon så jag kan börja i god tid!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

TjockaBerta
7/16/15, 2:13 PM
#3

Inte i år men förr brukade jag börja köpa julklappar under sommarrean.

>>>Malum domesticum<<<

Jinglebelle
7/16/15, 7:08 PM
#4

#1 - Du kanske är lite mer normal, helt enkelt? 😉Hihi, nej men det är inte alla år som jag är igång riktigt såhär tidigt heller, men tror att den hittills dåliga sommaren gör att jag längtar lite extra!

#2&3 - Det låter som en bra idé! Just julklappspyssel/inköpen är det som jag tyvärr har en förmåga att skjuta upp till sista minuten… Att man aldrig lär sig.

Rita-S
7/16/15, 7:52 PM
#5

Jag lär väl egentligen aldrig jag heller :Å Lägger planerna tidigt.. och börjar sent.. >.< :P

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

JMW
7/16/15, 8:09 PM
#6

#4 Jag vet inte det jag. 😉

Eftersom jag/vi inte ger julklappar och inte vill ha några heller så är det ju inte så mycket att fundera på redan nu. Julklappsstressen blev för mycket. Vad ge till den och den och honom? Nu är mina före-jul-tider så mycket mysigare och trivsammare. Fast jag älskar julen. Allt pynt och mat och sånt som hör till (förutom klapparna då).

Annons:
pälli
7/18/15, 10:13 AM
#7

Eftersom vi väntar vår dotter den 5/12 så vet jag inte alls hur julen kommer bli i år. Vågar inte ta ut nåt i förskott, dvs planera att laga allt jag vill laga för tänk om tiden inte alls finns utan måste gå till vår dotter (mitt första barn så lika bra att lägga de mesta planerna på is)?
Har ändå planerat att sätta upp det mesta av julen i lagom tid, annars kommer jag nog åtminstone hinna det innan julafton! Haha. Men jag vill göra rotmos, egna köttbullar, grötris vill jag också koka så det finns till frukost. Vill ha allt det jag är van med att ha till julen! Lär också köpa julklappar extra tidigt så det inte krockar med födseln av dottern så att säga.. lär helt enkelt förbereda julen extra tidigt i år :)

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

Rita-S
7/18/15, 6:48 PM
#8

Tror inte alls det är så tokigt att planera att sätta upp julen länge innan. Med din första kommer allt vändas upp och ner, så det är jättebra att planera så ni får massor med tid och ta lite nu och då. Klart kommer det gå med mycket tid til dotra, men när hon är så liten kan ni ha turen att hon sover ofta så det finns nån halvtimme här och där till småpyssel. 

Sen är det ju som så att julen kommer oavsett om du hann få fram just den där tomtefiguren eller den där ljusslingan, och den kan bli toppenbra även om inte den tomten och ljusslingan kom fram alls :) Köttbullar och sådan kan du ju göra innan och frya ner, det går ju att göra redan i oktober/november, så släpper du göra det efter dotra har kommit, rotmos kan frysas ner det med men det tar ju inte så lång tid att göra färskt med. Börja köpa julklappar i september/oktober :D Så släpper du stressa med liten dotter i vagn runtom. Gör en liten shoppinglista för dig själv vad du tänker köpa åt den eller den, och se om något av det kan köpas på nätaffär så du släpper köpa allt direkt. Det kommer nog gå bra skall du se :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

TerriZue
7/18/15, 11:14 PM
#9

Jajjemen! Här är planerna i full gång! :D Hela min planeringslista är klar, jag har påbörjat julklapparna och funderar på att tjuvstarta med julkortsmakeriet nästa vecka eller veckan därpå. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

pälli
7/19/15, 7:08 AM
#10

#8 Åh, så smart planering! Så självklar att börja tidigare men ibland behöver man höra någon annan rabbla upp det så man får in det i huvudet så att säga 😃Så smart, tack!

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

Rita-S
7/19/15, 3:42 PM
#11

Så lite så :D Titta även på våran julplanerare som ajg gjorde till min julblogg :) Ingen av datumen är spikade, det är bara ett förslag från mig, men så länge jag använder denna som en pekepinne brukar mina jular bli rätt likt det jag ser för mig själv och utan förseningar. en polare till mig började använda denna själv efter hon fick två små (tvillingar) och har fått rätsida på julplanerandet bättre än innan barnen påstår hon. Jag tror hon kanske bara överdriver för att glädja mig, men hoppas ju det finns en rot i sanningen ändå ;) 

Vad jag inte har skrivit in i planeraren är att jag själv ofta köper julklappar eller juldekoration i januari (om jag vet en slinga är sönder förbi reparationer brukar jag köpa en ny på rea i januari: Jag minns att något är trasigt än då, och fyndar på halva priset eller bättre dessutom. Win-Win!)

Jag har heller inte skrivit in i planeraren att jag ofta fyndar i januari julklappar om jag vet det är något en person önsker sig och inte sannolikt köper själv, och jag brukar hela året köpa in små billiga saker (glasburkar, korgar och annat) på loppis så jag har ett litet lager av sådan och kan göra julklappar av under året. 

Jag köper garner och sådan så jag kan sticka och virka hela året. Jag har ett projekt som skall bli julklapp när det är klart: Virka mormorsruter, och massor av de, så jag kan göra ett sängöverkast när det är klart. När det är klart blir det en klapp till någon. Till detta köper jag det superbilliga Lady-garnet från Ica typ, 15-20 kronor nystet. Visst kommer det gå åt massor med garn innan jag har ett helt sängöverkast klart, men jag köper några nysten nu och då, och virkar innimellan allt annat. Tar mig 10-15 minuter att virka en ruta på 18 varv så det är klockrent till filmtittandet exempelvis. En film är runt 10-15 rutor beroende på filmen ;) 

Jag fyndar små saker hela året som kan vara bra att ha klar till ev barn i familjen och har "på hög": Färgblyanter, tuschar, ritblock, färgkritor och sådan. Alla barn gillar sånt. Så kan man slänga en extra grej med när man vet vilket barn man skall ge till, godis, en nalle, kläder eller annat med. Dollarstore, rusta och motsvarande är klockrena på sådana gulliga presenter som är billiga att köpa in och ha liggande i bakhand. 
Jag köper urgulliga eller vackra diskborster som kostar nån slant, 20-30 kronor, och jag stickar en bomullsklut och handduk i samma färg på några timmar, och du har en kalasbra liten present till någon som gillar sådana detaljer på köket. 
En polare till mig älskar gulliga färgrika strumpor, och har stora problem att hitta sådan i hennes storlek. Ramlar jag över sådan på marknader köper jag en handfull och hon får i klapp till julen. Bara som ett exempel. 

Poenget är: Det finns så otroligt många saker du kan förbereda i julklapp redan nu, och även undervägen i december och efter lillan har kommit till världen. Det kommer finnas tusen saker du måste göra föruten julklappar, men jag lovar dig: under året som kommer i 2016 kommer du ha några timmar här och där som du kan nyttja till handgjorda klappar som inte går ut på datum. :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

pälli
7/20/15, 9:30 AM
#12

#11 Smart! :) Har precis börjat sticka faktiskt.. lär inte kunna lära mig lagom till jul men absolut ett framtida projekt!
Smarta tips!

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

Rita-S
7/20/15, 9:33 AM
#13

Om du kan lära dig räta och aviga masker, att lägga upp de och fälla av, så kan du presis nog till att sticka grytlappar, tvättklutar och små handdukar :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Rita-S
7/20/15, 9:34 AM
#14

Här är några artiklar :)

Sticka
Virka mormorsruter

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

pälli
7/20/15, 9:55 AM
#15

#13 Jag stickar just nu en stor fyrkant med en hel drös av maskor, haha. Har inte lärt mig alla namn på alla saker inom stickning än :P

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

pälli
7/20/15, 9:58 AM
#16

#14 Början av videon ''Sticka'' sysslar jag med nu :P

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

PetQueen
7/20/15, 8:48 PM
#17

Jag förbereder julpyssel och vad jag ska köpa för nya juldekorationer osv :P Planerar hur julpyntet ska se ut och har även köpt lite julgrejer till rått och musburen ;P Har sytt lite julhammocks till och med haha

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

[kattemma]
7/26/15, 2:14 PM
#18

Jag brukar börja köpa julklappar på sommaren så det är väl dags att börja snart nu. Har bokat en resa till ullared också i början på oktober som jag längtar till, då ska jag handla mycket julklappar där med :) Hoppas dom fått in lite julpynt med då men det kanske är för tidigt..

Jinglebelle
7/26/15, 3:09 PM
#19

Så härligt att höra om era förberedelser och planer!

För ovanlighetens skull känner jag att jag är i gott sällskap, mina nära och kära brukar mest tycka att jag är tokig då jag börjar längta kring den här tiden på året 😉

WinterPrince
7/27/15, 12:26 PM
#20

Förra helgen trillade de flesta jultankarna in i huvudet. Främst genom att jag insåg att jag nog inte kommer hinna lägga lika mycket tid och energi på julklapparna som jag brukar. Men krusbärsbusken är full av bär även i år, så det får väl bli krusbärsmarmelad till hela släkten :P

Annons:
monstermash
7/28/15, 1:22 PM
#21

Jag har börjat titta på julinspiration för årets pyntande och börjat fundera på julklappar. Alltid lika knepigt, haha… ;)

Jessell
8/24/15, 9:59 PM
#22

Jag har börjat titta på julinspiration och tittar efter julbroderi. Min syster och jag ska snart börja titta på våra julkalendrar, vi har 12 stycken, det hinner man inte med innan jul om man inte börjar nu.

Rita-S
8/25/15, 11:57 AM
#23

I dag går turen till garnaffärn att köpa garner till en julklapp till syster! :)

Skall nog plocka med mig lite smågarner från mataffärn med, samt jag skall till dollarstore och se om de har fått fram julpapper och sådan som är kvar från förra julen, de brukar vara tidiga att ta fram sådan för att bli av med det och göra plats åt nya julgrejer :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
10/4/15, 1:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

:D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

TerriZue
10/4/15, 11:13 AM
#25

Ååååh! Den är jättefin Rita!

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Rita-S
10/4/15, 2:56 PM
#26

Tack! Adventskalender-julstrumpa skall det bli. Den skall tovas, sen syr jag på 12 ringar på varsin sida, och sen kan man hänga adventskalender klappar på den. Och självklart, bonusen.. natt till julafton fyller tomten insidan med godis och små klappar med ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

jollycox
10/5/15, 4:56 PM
#27

Vi har visst startat julen nu med en disktrasa som det står god jul på :P

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
Rita-S
10/5/15, 5:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Färdig tovat :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

monstermash
10/5/15, 6:42 PM
#29

Jag blev plötsligt väldigt sugen på att köpa julklappar, så sitter och kollar vart jag kan köpa det jag tänkte köpa istället, och spånar på ännu mer julklappsidéer, hehe..

Rita-S
10/6/15, 8:47 AM
#30

Jag funderade att göra bilder baserat på denna tråden!

Gå till sidan 3 där och kika på bilden av hur de målat blommor på ett träd med en petflaska? Genialt! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

PetQueen
10/20/15, 11:16 AM
#31

Har börjat sy och köpa jultyger till råttburen, har även köpt en jätte söt liten julgris haha!

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

Flöffo
11/8/15, 4:20 PM
#32

Jag har börjat lite smått med kort och presenter, mest bara skriva upp förslag på vad jag kan köpa och göra :)

//Flöffo

Rita-S
11/8/15, 5:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Håller på med tomteverkstad varje kväll nu :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

TjockaBerta
11/8/15, 6:09 PM
#34

Jag har handlat fem julklappar. Nu återstår det tre stycken.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Rita-S
11/8/15, 9:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Klart! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

monstermash
11/8/15, 10:06 PM
#36

Tjusigt Rita :)

Rita-S
11/8/15, 10:10 PM
#37

Tack :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

WinterPrince
11/9/15, 10:46 AM
#38

I helgen började min tomteverkstad också, betydligt senare än normalt. Är i stort sett färdig med första klappen (den ska bara klarlackas). Andra klappen ligger på tork, kan nog grundmålas ikväll :)

monstermash
11/9/15, 1:34 PM
#39

Måste bara skriva av mig lite. Jag började kolla på julpynt i somras och planerade, allting var skitbra tills i september när en av mina närmsta vänner dog. Nu hittar jag inte tillbaka till glädjen överhuvudtaget. Ska åka och köpa julklappar i veckan och tanken var att fylla på med eget julpynt också vilket jag gör varje år, men jag har ingen lust att fira. 😐 Hoppas det släpper i affären… 😕

Rita-S
11/9/15, 1:57 PM
#40

#39 men det är ju fruktansvärt! :( Har det hänt nåt? Du kan få PMa mig om du inte vill skriva öppet men ändå vill skriva om det… 

Du måste ju ha nödkur direkt! Ingen liten julfilm som skulle lyckas få fram julstämningen alls?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

monstermash
11/9/15, 3:35 PM
#41

Ja som sagt, en av mina närmsta vänner dog i september.

Brukar hålla stenhårt på att musik och filmer får vänta till 1:a december, samtidigt som allt julpynt åker upp. :P Kanske känns bättre i affären bland alla julsaker, annars får jag kicka igång julmusiken och filmerna ändå! Såhär kan man ju inte ha det som julfantast :P

Annons:
Rita-S
11/9/15, 3:39 PM
#42

Oj tusan va jag känner mig dum.. missade den biten i din text! Förlåt :( Får skylla på smärt-dimman då jag har en av mina värsta fibrodagar på många år just i dag.. beklagar sorgen.. :(

Men visst förstår jag det inte känns lika roligt med julen efter det.. Du får hålla tummarna på att julkännslan smyger in.. 

Annars kan du ju, om du inte vill köra i gång julmusik och julfilmer nu, kanske kika på olika julbloggar? Min blogg är ju rätt nog på norska men finns ju google translate flagga där om man inte är stadig på norska språket. Borde ju bjuda på lite skratt över gramatiken dessutom skulle jag gissa, då google translate nog inte klarar översätta så bra som nån människa.. :P

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

monstermash
11/13/15, 8:28 PM
#43

Det är verkligen ingen fara, enkelt hänt. Hoppas det känns bättre med dig också?!

Ja, bloggar låter som en bra idé, ska nog ta och aktivera Pinterest igen och surfa omkring, borde tillkommit massa nytt nu. Jag uppdaterar om den återkommer 😃

Rita-S
11/13/15, 9:35 PM
#44

OM det har kommit på pinterest? Min vägg svämmer över :P sen har vi ju några julbloggar i länklistan. Hojta till om du har nån bra blogg som borde vara i listan! 

(det är litegrann bättre. Klarar mig iaf utan mina stärkaste tabletter nu om inget annat :P Sen får det bara vara okej denna helgen.. firar min kommande födelsesdag nu i helgen! Punkt!)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

monstermash
11/13/15, 10:28 PM
#45

Det låter ju helt underbart! 😃 Det ska jag absolut göra, blir facebook hängande ikväll för min del dock.

Åh, grattis i förskott Rita!! 🎈

monstermash
11/15/15, 1:12 AM
#46

Ang Pinterest… Vad söker du på Rita?

Rita-S
11/15/15, 2:45 AM
#47

jag söker inte så mycket som att jag valt att följa en hel massor av olika pinnväggar :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

monstermash
11/15/15, 3:01 PM
#48

Ah, okej. Nu har jag iallafall startat upp min pinterest…

Annons:
Rita-S
11/15/15, 3:07 PM
#49

Så fort du börjar följa kommer ju pinterest att rekomendera andra liknande sidor :) Du kommer få massor med julinspiration på nolltid om inget annat! Julkänslan är väl en annan femma, men för mig börjar den komma när jag får inspiration själv att göra saker.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

monstermash
11/15/15, 3:38 PM
#50

Ja, jo jag vet, jag följer redan några julanslagstavlor. Julkänslan får gärna vänta lite till, men nu har jag åtminstone börjat få glädje inför julen igen och det är guld värt! 😃

Rita-S
11/15/15, 3:58 PM
#51

Absolut att det är! :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

monstermash
11/20/15, 12:05 AM
#52

Jag hittade en ruskigt söt liten prynadshund med tomteluva.. Jag har några liknande så den passar verkligen in i min samling. Ekonomin tillåter det, men förnuftet muttrar "ska du verkligen köpa den för 70 spänn?" Men nu är det andra dagen i rad jag ångrar att jag inte införskaffat mig den… 😐

Alltså, 70 spänn är ju ingenting (för min ekonomi)… Eller hur? Om den nu är söt liksom. 😊

Rita-S
11/20/15, 1:44 AM
#53

70 spenn är inte alls illa tycker jag ^^

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

monstermash
11/20/15, 1:49 AM
#54

Nääää. Precis.Det är nästan dumt att låta bli. Men då vill jag ha alla tre som fanns, och då är jag uppe i 210 kr… Och jag har ju redan prynadshundar med tomteluvor, men man kan ju inte ha för många.

Försöker inte alls övertala mig själv. 😃

Rita-S
11/20/15, 1:58 AM
#55

Men va i TUSAN väntar du på? Finns det ett sätt och du inte har köpt alla? Marsh ut och köp rästen. Skyll på mig :P

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
monstermash
11/20/15, 2:09 AM
#56

Nej nej, det finns flera exemplar, men jag tänkte mer på att ska jag ha ena vovven med tomteluva vill jag fasen ha de andra två också!

TjockaBerta
11/20/15, 10:15 AM
#58

#57 Jag håller med om att det är roligare med alla tre. De är söta. Men de kostar bara 59:- så vips har du sparat 33:- 😁

>>>Malum domesticum<<<

Rita-S
11/20/15, 10:55 AM
#59

ja men visst skall du väl ha de andra med?? :O

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

monstermash
11/22/15, 10:57 PM
#60

Ja, jag får åka in någon dag och köpa dem helt enkelt. Ni hade ju majoritet, så jag skyller på er! ;-)

Rita-S
11/22/15, 11:07 PM
#61

klart det är våran förtjänst. Säg vi hotade dig! om inte du köper de skulle jag stänga hemliga tomten ellernåt! Vi kan ju iaf låtsas? ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
11/23/15, 12:04 AM
#62

jag håller på lära mig finsk bak. Nu skall jag baka finsk rågbröd från riktig gammalt recept! 
Sen skall jag lära mig julens kakor för finland :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
monstermash
11/23/15, 12:06 AM
#63

Och då förstör jag ju jätte många människors jul. Så kan vi INTE ha det! 😮😮😮

Oh vad roligt Rita! Det vill jag se recept om sen *hint*. Kanske kan baka nån julig finsk kaka till mormor då ju. 😍

Rita-S
11/23/15, 1:02 AM
#64

Julstjärnor är inte svårt! Du behöver smördeg och plommonsylt! Sen gör du som på bilden :) 200 grader ungegär 10 minuter. http://sverigesradio.se/sida/images/114/2616539_520_293.jpg?preset=socialmedia-share-image

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Tarotstollan
11/24/15, 1:53 AM
#65

#57. Såg att en av våra Ica affärer hade några liknande hundar bland julsakerna i år. Jättesöta men får se om de finns kvar när jag får mina pengar i december.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

jollycox
11/24/15, 1:33 PM
#66

Tänkte julpynta lite under veckan men känner inte alls för det. Har typ ingen julkänsla. 😕

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

monstermash
11/25/15, 9:45 AM
#67

#65 - Ja, de är verkligen charmiga :) Ullared brukar ha liknande också om du har vägarna förbi där.

#66 - Titta på julfilm? Sätt på julmusiken? Julkänslan kanske kommer när du börjar pynta! :)

monstermash
11/25/15, 9:46 AM
#68

Har iallafall glott på Narnia nu som sig bör runt jul. 😃

Odd
11/27/15, 1:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Har äntligen fått upp alla hyllor och bokhyllan samt organiserat allt på rummet någorlunda och såg fram emot att börja julpynta, men när jag öppnar flyttlådan med julpynt ligger där bara några plast ljusstakar och tre julstjärnor… Tydligen har allt, förutom det min mor tog med sig, tappats bort eller slängts. Riktigt ledsen över att min lilla julgran är borta =( Är tyvärr dessutom helt luspank, så jag har knappt råd med mat om dagarna, och arbetslös, så köpa någonting nytt går inte i år. Men, det är väl bara att börja rota i pyssel-lådorna och ta en tur ut i skogen för att se vad man kan hitta på för att få lite mer julmys här inne. Det löser sig nog, men känns lite stressigt nu när allt måste göras från grunden. Vill gärna få ihop någon snygg adventsljusstake i tid till första advent och vet inte alls vad jag har att jobba med, så det ska jag börja fundera på imorgon. Har i alla fall en pytteliten halmbock kvar, två julstjärnor och älgarna har sina tomteluvor till att börja med! Blir resten inte som jag tänkt mig får jag väl helt enkelt sätta små tomteluvor av papper på allting och pynta en pinne med kottar =D För att avsluta med en lite roligare ton, jag cyklade förbi Kakboden här i Höganäs tidigare idag och såg att de har pyntat skyltfönstret med pepparkakshuset jag gjorde förra året (mor gav det till dem). Tyvärr hade tydligen några bitar ramlat av, och den försvinner lite bakom allt annat haha. Ska se om jag kan lista ut hur man lägger upp bilder från telefonen, det ser lite lustigt ut xD

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
Odd
11/27/15, 1:38 AM
#70

Ja där kom en bild iaf! Se om ni kan hitta det haha! Här är en lite mer inzoomad variant så man verkligen kan se vilket ruckel det har blivit xD

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
11/27/15, 1:41 AM
#71

Vi testar väl igen

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
11/27/15, 1:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Kan man redigera inlägg på telefonen? Det här är ju helt värdelöst!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

AnnaMoonshadow
11/27/15, 3:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#73

#72 gulligt hus! Jag brukar alltid misslyckas med pepparkakshusen trots att jag i annat fall anser mig vara rätt pysslig av mig.

Jag började göra i ordning här hemma idag! Här kommer ett par bilder från köket. Det blir säkert mer bilder när jag har fått i ordning resten av lägenheten också 🙂

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

monstermash
11/27/15, 3:26 PM
#74

Nu har det börjat åka upp julpynt i mitt rum också och julmusiken har startats!😃

Rita-S
11/27/15, 3:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Här skall även pysslas :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

TjockaBerta
11/27/15, 5:26 PM
#76

#72

Men så fint du har gjort. Jag kan inte ens montera färdigbakade delar från ICA. Barnen brukar hjälpa mig. 😃

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Odd
11/27/15, 8:14 PM
#77

Haha, tack så mycket allesammans, fast det såg mycket finare ut förra året 😂Perfektionisten i mig vill springa in på Kakboden med en spritspåse och kanelstänger i högsta hugg för att lappa ihop det igen, men då skulle det väl börja pratas i byn 🤐

Har suttit och försökt kasta ihop en acceptabel "adventsljusstake" idag istället, men har inte ens haft fyra likadana ljus förutom värmeljus att jobba med… Hittade tre gröna blockljus och några gröna glashållare dock, så för tillfället består den av två blockljus och två värmeljus i hållare, dekorerad med lite stenar, modellgranar, grenar och kottar. Och en älg såklart! 😃

Det ser inte ut som den traditionella ljusstake jag egentligen ville ha, mer som någonslags dekorationsgrupp… Men får se hur jag känner för den när första advent väl är här, kanske knåpar vidare på den imorgon också. Eller gör om den helt, det brukar bli så, haha.

#73 Jättefint! Supersöta underlägg 😍

Hur långt har ni andra kommit med julpyntet? Har ni tagit fram adventsljusstaken än eller kommer den inte fram förens på söndag? 

Hade varit roligt att se lite bilder på det ni har gjort hitintills! (Finns det kanske en särskild bildtråd för det föresten?) Vill ha någonting att titta och avundas på nu när man själv inte har någonting att sätta upp!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

monstermash
11/28/15, 10:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

Jag är nästan klar med julpyntandet, men det fattas en låda som jag behöver rota upp imorgon. Det börjar helklart ta sig iallafall. 

Angående #57 hade jag rätt i att jag hade liknande hemma så jag skippar nog de hundarna. Jag hade en duglig samling med djur med tomteluva märkte jag. 😉 Tråkig mobilbild fick det bli…

monstermash
11/28/15, 10:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#79

Lite snabba mobilbilder på mitt julpynt kan du få titta på #77. Trätomtarna pysslade jag ihop förra året. 🤔

monstermash
11/28/15, 10:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#80

Lite mer :)

Rita-S
11/28/15, 11:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

Dagens :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Odd
11/29/15, 12:00 AM
#82

#78-80 Härligt att se, älskar hundarna! Själv är min svaghet älgar haha #81 Jättestilig! Skulle gärna velat ha en julkrans själv =D Här blev det som jag trodde, gjorde om adventsljusstaken helt idag haha (eller igår, kunde inte sova så gjorde det kl 3 på morgonen =X) Trivs mycket bättre med den nu dock! Ska se om jag kan få några bilder imorgon när den tänds =D Men vet inte riktigt vad jag ska göra för att få igång julkänslan här inne… Vantrivs nog tyvärr för mycket här i huset och rummet för att kunna bli ordentligt bekväm, kan inte ens ligga och mysläsa i vintermörkret med tända ljus som jag brukade eftersom det blir för varmt på rummet och stormar för mycket där ute för att kunna ha fönstret öppet =( Hade gärna byggt ett nytt pepparkakshus, men köket är tyvärr ockuperat av far (nedervåningen är "hans") och vet inte hur det hade fungerat att bygga på det här uppe om jag bakar bitarna där nere dagarna han jobbar. Har även tappat allt intresse för att laga mat sen mina allergier blev värre, så det känns inte jätte lockande att göra pepparkaksdeg när man vet att man inte kan smaka, och inga lussekatter blir det antagligen heller till Lucia *suck* Saknar säkert dessutom ingredienser till båda som jag inte har råd med haha. Nä hörrni, det känns inte alls särskilt juligt längre =X Jag som hade längtat så på allt pyssel och bak, spenderade till och med hela sommaren med att titta på Mysteriet på Greveholm och Pettson och Tomtemaskinen (då njöt jag verkligen, så jag har ju det att drömma mig tillbaka till i alla fall) men nu går allting ner i stupröret känns det som. Vet inte ens vad som ska hända på julafton nu när föräldrarna är skilda. Har aldrig tyckt om att fira med släktingarna dock så jag stannar mycket hellre hemma, men här har jag ingen TV så då blir det ingen Kalle =\ Ska mor åka upp till morfar funderar jag på att bo i hennes lägenhet. Det hade varit riktigt skönt att få ha total ensamhet och bara vara och njuta i min egen takt, istället för att vara här hemma med dåligt samvete över att farmor är ledsen om jag inte kommer och behöva dra mig undan när far och bror kommer hem igen. Ska iaf se om jag känner för att julpyssla lite mer imorgon, vill gärna försöka få ihop en typ av gran och göra något mer att dekorera rummet med. Vilket deppigt inlägg det här blev helt plötsligt xD Behövde väl ventilera lite haha

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
11/29/15, 12:03 AM
#83

Det är efter midnatt, glad första advent!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
Odd
11/29/15, 11:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

Passade på att ta några bilder på adventsljusstaken här i stormvädret när man ändå inte får någon ro att pyssla eller läsa.

Det var lite svårt att lista ut vad jag skulle göra eftersom det inte fanns mycket att jobba med, tre blockljus och ett värmeljus kändes inte särskilt mycket som advent. Hade heller ingen mossa/lav, småstenar eller ens en hållare för allting.

Sen hittade jag några värmeljuslyktor som var ganska fina och gröna precis som blockljusen (det lyser om lövet när man tänder dem 😃) och tänkte att man kan kanske använda en sån för att göra det fjärde ljuset lite speciellt. Kom även på att jag har ju en massa kartong att använda mig av och hittade en perfekt bit att vira rep runt så att det fanns något att ställa allting på. Letade i modellådorna och gick igenom allt krimskrams jag brukar ha på hyllorna och hittande även mina gamla träd och några bärnstenar.

Så efter många om och men fick det bli så här! Önskar att den vore lite mer "julig", men den har i alla fall fyra ljus och en älg, vilket är det viktigaste!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
11/29/15, 11:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

Och så här såg det ut när den tändes i morse 😃

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

AnnaMoonshadow
11/30/15, 3:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#86

#85 så fint! här är några bilder från mig. Musse är köpt på Disney Store och så en bild från första advent-myset igår

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Anibaz
12/1/15, 11:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#87

Här hemma kläddes granen idag. Imorgon blir det pepparkaksbak 😃

Tarotstollan
12/1/15, 11:39 PM
#88

I går lyckades jag äntligen putsa alla fönster utom köksfönstret som jag tar senare. Fick upp gardiner i arbets-fågelrummet och sent i natt även sovrumsgardinerna. Skall sätta upp gardinerna i vardagsrummet senare i natt när jag hunnit stryka dem.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Odd
12/6/15, 5:16 AM
#89

Glad andra advent!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Rita-S
12/6/15, 10:03 AM
#90

Desamma, Odd!

Har en liten tyst stund efter ett bad, tittar påmina två ljus som brinner, och snart drar jag i gång sista inspurten på julförberedelserna, närmare bestämt, godisförberedelserna! SKall göra tryfflar rollat i krossade pepparkakor, men jag kommer vara lat och göra fyrkanter och inte kulor. Jag orkar simpelthen inte något annat, kroppen säger tyvärr stopp :( Men fyrkanter blir bra! Det lär ju smaka gott ändå! Sen skall jag göra knäck och brända mandlar, fast då kommer en polare och skall hjälpa. Sen packar vi allt in i strutar!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Odd
12/6/15, 5:47 PM
#91

#90 Låter jättemysigt Rita, hoppas det var ett lyckat bak! =D

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Rita-S
12/6/15, 7:37 PM
#92

#91 vi har haft mysigast i stan typ! Döm själv? :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Tarotstollan
12/6/15, 8:08 PM
#93

Å, så mycket fint!🤤

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Rita-S
12/9/15, 9:39 PM
#94

Har prickat av ungefär allt av godis på min lista, och snart har jag gjort klar baket med. I morgon funderar jag på att göra julbröden från Norge, det vi kallar Julekake där hemma, sen fredag får vi se vad det blir. Lördag bakar jag lussebullar, och kanske även norska krumkaker, söndag skall vi göra finska julstjärnor, och jag kanske även gör kakemenn då. Då är det inte alls mycket bak som kvarstår!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

tlover
12/10/15, 9:37 PM
#95

Jag är sent ute, jag har haft massor att göra innan december och nu så har jag varit sjuk i över en vecka 😕

De saker som jag hade planerat att göra var

Fixa julklappar (2 ska göras och resten köpas), baka (lussebullar, snickers, kola och pepparkakor tror jag), städa, pynta (mindre än vanligt), laga mat (tofuskinka, köttbullar, rödbetssallad vet jag om resten får jag se). Jag hade tänkt försöka få tag i skinka av linderödssvin men jag tror det är alldeles för sent nu.

l'm back

AnnaMoonshadow
12/11/15, 11:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#96

Jag och min man har kommit överrens om att vi ska sätta upp granen i helgen, jag vill ha den tidigt uppe så att jag kan njuta av den. Jag och djuren förberedde för det redan igår, när mannen var på jobbet 😉

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Rita-S
12/13/15, 6:31 PM
#97

Alla julklappar utan undantag är klara. alla julkort skickat. Jag har bakat julkaka i dag, nu skall vi äta middag sen skal vi baka julstjärnor. Efter det finns det 3 kakor kvar att baka som jag fixar under veckan, måste bara köpa mer vetemjöl då det tog slut i dag ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Tarotstollan
12/13/15, 6:49 PM
#98

Usch, jag börjar få panik!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Rita-S
12/13/15, 9:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

och nu var julstjärnorna klara! Ser ut som det vi kallar vimplar i norge! :D Ni vet sådan man får på pinne som snurrar i vinden? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

AnnaMoonshadow
12/14/15, 8:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

#99 åh vad fina de är! 

själv gjorde jag kola i helgen. Trodde jag skulle bryta ihop när ja misslyckades totalt första gången och var tvungen att köpa nya ingredienser…

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Lojs
12/14/15, 10:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Naglar. ^^

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Rita-S
12/15/15, 12:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#102

Jag sitter och hoppar för att inte skvallra för pojkvännen, jag har sytt en snabbjulstrumpa åt honom och fyllt med klappar! 
Det är så himla svårt att inte säga nåt!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
12/15/15, 9:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#103

Sydde två stycken julstrumpor för en kollega :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

tlover
12/15/15, 9:11 PM
#104

Nu har då majoriteten av presenterna beställts (samma för många) och snickers gjorts 🙂

l'm back

Annons:
AnnaMoonshadow
12/22/15, 8:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#105

Lite av det som hänt här hemma på sistone

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Frosstis
12/22/15, 2:42 PM
#106

Jag har bakat lussebullar, vit chokladtryfflar, 2 olika bounties, brända mandlar och rocky road idag :)

Rita-S
12/22/15, 2:44 PM
#107

I går var jag SKITLAT. I dag skall vi ut i skogen och hugga gran! En kollega har egen skog och vi får hugga från den. Skall även köpa söt potatis och skinkan i dag, i mårn gör jag storjulhandeln!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Frosstis
12/22/15, 2:46 PM
#108

Vi köpte gran i förrgår :D

Tarotstollan
12/22/15, 6:01 PM
#109

Jag har putsat de två sista rutorna på de stora köksfönstren och tvättat idag. Är helt slut och vet att kvällen / natten den blir lång, då jag måste försöka hinna med att dammsuga överallt och helst diska också!😕

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

TjockaBerta
12/22/15, 7:10 PM
#110

Vi hämtade gran på landet i helgen. Paketen är inslagna och rimmade på. Imorgon klär vi granen och griljerar skinkan samt lagar till kålrotslåda. Och på torsdag l det!

>>>Malum domesticum<<<

JMW
12/22/15, 8:09 PM
#111

Rocky Road precis gjord. Annars är det väldans lugnt här. Granen tar jag in imorgon. Den tillsammans med utegranen högg vi till första advent. Ev gör jag en kålrotslåda imorgon. Har inte riktigt bestämt mig ännu då det bara är jag som äter av den. Annars är näst intill maten klar. Gör Jansson på julaftons em när maken jobbar. Han åkte på jobb HELA julhelgen… Suck….

Annons:
Upp till toppen
Annons: