Annons:
Etikettdekoration
Läst 2872 ggr
tlover
12/4/14, 12:17 PM

Julpynten har möglat

Vi är lite sena med adventspyntet men idag tog vi ner det från "vinden" i lagården och vi märkte att vissa saker (tex halmbocken) har möglat 😕

Jag har aldrig varit med om det förut, det har alltid varit ok och vi har alltid (sen vi flyttade hit) förvarat det i lagården..

Jag ville mest klaga men har ni nån idé hur man kan undvika det igen så får ni gärna tipsa.

l'm back

Annons:
Niklas
12/4/14, 12:22 PM
#1

Jag tror det har varit en ovanligt fuktig höst. Låg sakerna lösa eller i någonting?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

WinterPrince
12/4/14, 12:27 PM
#2

Håller med, det har varit en ovanligt fuktig höst, har hört att några fått stora delar av sitt hö förstört…

tlover
12/4/14, 12:31 PM
#3

#1 I papplådor (som vanligt), vi funderar däremot på att skaffa plastlådor från dollarstore då vi också fått besök av råttor el möss i julpyntet för första gången i år.

#2 Då kanske det inte gör något att vi inte hann få in vårt hö.

l'm back

Niklas
12/4/14, 1:36 PM
#4

Tänk på att plastlådor kan stänga in fukt också.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

tlover
12/4/14, 1:51 PM
#5

#4 Man får ju isåfall ha det torrt då man stänger lådan.

Vi har ju inte skaffat lådor än men det var tänkt som lite bättre skydd mot råttor/möss främst.

l'm back

[Sabina]
12/4/14, 2:27 PM
#6

#5 För att hålla sakerna torra i en plastlåda kan man lägga i några påsar silica gel, sådana som brukar finnas med i skokartonger eller i väskor när man köper dessa.

Usch för råttor/möss. det hade i vi i förrådet i det förra huset vi bodde i, det var inte roligt att ta in en kartong julpynt och öppna den för att sedan inse att mössen  gnagt på keramiktomtarna till och med. Vi kunde inte ens ha något i plastbackar för  mössen gnagde på dessa med. Men sen skaffade vi katt och med ens försvann alla problem 👍

Annons:
tlover
12/4/14, 2:32 PM
#7

#6 Vi har redan katt men hon hinner inte alltid med tyvärr.

Man borde väl, i brist på silicapåsar kunna använda salt också?

l'm back

Niklas
12/4/14, 2:38 PM
#8

Salt kan nog bli ganska kladdigt. Riskorn i tygpåsar tror jag mer på eftersom man lägger ris i saltkar för att undvika fukt som klibbar ihop saltet. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Torparmor
12/4/14, 9:40 PM
#9

eller kanske potatismjöl i en burk utan lock


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

tlover
12/5/14, 10:13 AM
#10

Detta borde ju funka, jag visste inte ens att det fanns kattsand med silica.

l'm back

[Sabina]
12/5/14, 10:21 AM
#11

#10 Det verkar vara en jättebra idé. Jag visste inte heller att det fanns kattsand med silica, jag har alltid trott att det är ohälsosamt att få i sig det och tänker att katten kan få i sig det när den slickar sig på tassen? Men som fuktabsorberare är det ju utmärkt! 🙂 Jag funderar på om det dessutom kan fungera att ta vanlig kattsand, stoppa det i en strumpa och använda som fuktabsorberare? Kanske skulle man behöva byta ut innehållet någon enstaka gång om det är väldigt mycket fukt?  

Edit: Jag vill bara tillägga att det kallas för kristallsand/kristallkattsand , den kattsanden som innehåller silicagel. Och sedan verkar den inte alls vara så farlig som jag fått för mig 😛

Torparmor
12/5/14, 10:49 AM
#12

Såg ett klipp på Youtube där man rev ur innanmätet i blöjor och blandade i blomjord för att hålla kvar fukt i jorden vid torka. Skulle det kunna suga upp fukt från luften och behålla det tro? Kan vara intressant att prova om någon har blöjbarn


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Wony
12/5/14, 11:23 AM
#13

Vi använder kristallkattsand för att hålla saker torra. När man sedan använt den, så kan man torka den i ugnen igen, försluta i tät burk, så är sanden redo att användas igen. (superbra om man t ex tappat sin telefon i en vattenpöl, då kan man lägga ner den i burken med silica-kattsand!)

Annons:
Upp till toppen
Annons: