Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 1617 ggr
[sanna70]
11/18/14, 10:19 AM

Luciatågen hör till julen

Annons:
Lojs
11/18/14, 8:55 PM
#1

Jag är kluven, jag tycker luciatåg är läskiga på det sättet att det ofta är en snygghets/populäritetstävling (många år i rad utan en enda röst som klassens lucia slet på mig när jag var ung), men det är mysigt om alla får välja precis vad de vill vara, som i att flera kan vara lucia, tjejer och killar får välja vilken roll de vill och sådär.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Gladasvampen
11/18/14, 10:19 PM
#2

Hörde det i radion igår, tråkigt tycker jag. Men vad ska man göra, folk orkar inte ställa upp på grund av alla förberedelser..

[sanna70]
11/19/14, 8:50 AM
#3

Det behöver inte vara så komplicerat, i många skolor är det 3 klassare som lussar och dem får välja vad dem vill vara i tåget. .  jag tycker att det är en fin tradition och det är så vacker att se på.

Kanske är jag fel ute men det känns som att det har varit så mycket "problem" dem senaste åren när det gäller lucia firande från skolledningen och därför får jag intryck att det faktiskt handlar mera om att dem själva vill lägga ner det med Lucia och att det inte handlar så mycket om brist på intresse som dem vill få det till. . 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15903602.ab 

http://www.expressen.se/kvp/skolan-infor-forbud-mot-tomtar-i-luciatag/ 

http://www.expressen.se/nyheter/forskola-slopar-lucia--for-barnens-basta/

Intehärutandär
11/19/14, 10:42 AM
#4

Inte läst artikeln, men jag älskar Lucia. Det är vackert och jag blir tårögd varje år. Lyser upp i mörkret. Jag har besökt Syracuse, Sicilien och de har lite annan tradition. Fast de är stolta över att svenskarna också hedrar Lucia.

[sanna70]
11/19/14, 12:38 PM
#5

#4 Visst är det vackert, minns en gång för länge sen så hade dem Lucia på dagis och min son var så glad den dagen när jag följde honom (han var 3 år) han hade lite svårt att säga R  men han sjöng glatt "gode mojon, gode mojon både hej och fju"  hela vägen 🙂

Gunlog
11/21/14, 11:48 PM
#6

Visst ska Lucia finnas kvar!

När vår son gick på dagis så fanns det inte Luciatåg där. Vi föräldrar ville gärna att barnen skulle få ha ett Luciatåg framförallt för att barnen skulle våga göra detta, inte bara för mamma och pappa, utan inför alla föräldrarna.

Personalen hade erfarenheten av att tidigare år hade barnen börjat gråta, varit osäkra och ledsna, föräldrar hade blivit förbannade, det var svårt att lära barnen lussesånger osv. Allt var negativt.

Vi påpekade starkt att vi önskade detta för barnens utveckling, att lära sig inför andra människor. Vi ville inte att barnen skulle lära sig några julsånger, utan de skulle sjunga vanliga sånger som de redan kunde.

Dagen kom och vi höll tummarna för att allt skulle gå bra. Och det gjorde den…

Barn 1 till 5 års ålder sjöng från tårna! Och ALLA barnen var glada! Detta blev en ny tradition på dagiset.

Sista året som sonen gick på dagiset så gick vi ju definitivt dit. Jag hade videokameran i beredskap. Plötsligt hängde den sig så jag fick ta ut batteriet. Plötsligt hör jag en som sjunger ensam: "Jag ska måla hela världen lilla mammaaaaa… " Jag tittar upp och ser min vackre son i sin fluffiga tomtedräkt, hållandes sin röda fina lykta med el-ljus i… Hans ögon tindrar och det ÄR han som sjunger…

Där står jag med videokameran i ena handen, batteriet i andra handen och stortjuter… Han sjunger direkt från sitt hjärta till mig. Det är det vackraste någon någonsin har gjort till mig!

Så visst ska Lucia få finnas kvar. Jag har sett en helt annan sida av firandet än bara utseende. Barn/ungdomar är stolta över att få gå Lucia. All uppvisning barn och ungdomar får ha ger dom ett starkare självförtroende. Min son ska spela gitarr i kyrkan detta året och han är nu 9 år gammal.

Denna tradition är vacker och jag är som andra här inne: Jag gråter varje år…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Annons:
[GIKmio]
11/22/14, 1:29 AM
#7

Vi har firat lucia i Sverige i generationer och kommer så att fortsätta.. Ser fram emot luciamorgon  på TV med glögg och pepparkaka

[malda]
11/23/14, 10:32 PM
#8

Men alltså… Det här handlar väl inte om skolklassernas egna luciafiranden i skolorna, utan det som anordnas av kommunen? Dvs det där lucian röstas fram i lokaltidningen och luciatåget uppträder i kommunens (största) kyrka och ofta sedan "turnerar" på olika ställen i kommunen, äldreboenden, större företag etc. (Så är det åtminstone i den här kommunen och de kringliggande, tror att det är ganska vanligt, men jag kan ha fel). Jag antar att det är de tågen som vissa kommuner väljer att lägga ned, och ja, tråkigt kanske, men jag förstår att det faktiskt krävs en del tid och resurser att anordna. Och om dessutom intresset att delta och hjälpa till har svalnat så blir det ju svårt.

Cordata
11/24/14, 7:46 AM
#9

I min kommun så har svensk kyrkan hand om kommunens lussetåg. Då väljer musikledarna efter en audition ut 7 tjejer (man får helt enkelt sjunga upp för dem) som får vara med i tåget eftersom sången är viktigast. Själva Lucian lottas. Det fungerar jättebra och blir en skön stämning mellan tjejerna eftersom ingen behöver rösta på dem. Sedan åker de runt i några dagar och sjunger på bibliotek, företag och ålderdomshem.

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

[GIKmio]
11/24/14, 11:49 AM
#10

I min kommun har man haft två olika lucior. En lucia som utses av ridklubben och  en lucia som kommuninnevånarna väljer ut via veckobladet som dimper ner i brevlådan varje onsdag. Jag tror det är ridklubbens lucia som åker i kortege genom samhället. Den andra besöker ålderdomshem, skolor och sportevenemang etc.

[malda]
11/24/14, 12:57 PM
#11

#9 Lottning tycker jag är en mycket bättre metod för att välja lucia. Så borde de göra i skolorna också.

[Jimma]
12/14/14, 8:18 PM
#12

Lottning gjorde vi i skolan.  Alla flickor som ville vara fick anmäla sig (utom de som tidigare varit).

Tomteflickor har varit vanliga länge, konstigt att hon inte får vara.

Lucia tillhör i alla fall advents- och julfirandet, absolut. Kollade på SVT:s Lucia från Oscar Fredriks kyrka i Göteborg, med hästartister. Jättefint

[Antonia-1986]
11/29/17, 5:20 PM
#13

Jag har alltid tyckt om att sitta och titta på Luciatåg runt mitten av december.

Annons:
Upp till toppen
Annons: