Annons:
Etiketterpresenterklapparöverraskningar
Läst 2648 ggr
Carrosh
2014-11-06 16:23

Att skippa julklapparna

Sedan ett par år tillbaka så har vi i vår familj slutat helt med julklapparna. Det är ganska skönt att slippa stressen att försöka hitta något, lägga ut en massa onödiga pengar (som man istället kan använda under mellandagarnas reor) och bara ta sig tiden att umgås och äta gott.

Gör ni något liknande? Eller tycker ni att julklapparna är viktiga? Varför är de viktiga? Intressant att se hur ni andra resonerar kring detta.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
dejtbar
2014-11-06 16:30
#1

Jag hade gärna skippat julklapparna, det har jag sagt i flera år. Tyvärr är jag den enda i släkten som tycker att det vore en bra idé och då känns det inte som att det är genomförbart. När man överöses med julklappar känns det svårt att bara strunta i att ge tillbaka.

Men jag tycker julklappar är onödigt när vi dessutom alla är vuxna och kapabla att själva köpa det vi vill ha.

[Vandringen Med Wolf]
2014-11-06 16:31
#2

Vi har sedan många år skippat klapparna,nåja nån liten pryttelsak kan dyka upp men då har vi sagt som så att göra något ätbart för man har ju liksom allt och vi är bara vuxna som firar.

Däremot finns det barn med i firandet blir det nog svårt att skippa klapparna och julen är ju mycket barnens högtid,spänning,förväntan och den där underbara tomten som kommer med saker till dom små som sitter med sina tindrande ögon och bara väntar.

Nä jag tycker personligen inte att julklappar är viktiga utan det är att bara få vara och umgås med sina nära och kära,det väger betydligt mer än att vi skulle ha en massa paket.

tlover
2014-11-06 16:41
#3

Jag älskar att ge klappar så jag hoppas att vi aldrig skippar det i vår släkt.

Men det får gärna vara hemmagjort och saker som folk behöver. Vissa i familjen kan det vara svårt med men då får dom platta paket istället (tex min man önskar sig alltid läderhantverkgrejer men eftersom dom delvis är dyra och delvis i princip bara går att köpa i utlandet brukar han få platta paket öronmärkta till hantverksgrejer, + jag brukar göra nått litet också).

För mig gills det också om pengar skänks till välgörenhet också.

Skulle man bara ge onödiga grejer "bara för att" skulle det inte vara lika kul däremot.

l'm back

Rumblebee
2014-11-06 16:41
#4

Det har inte byts några julklappar sedan förra året och lär inte göra det i pr heller, främst för att min familj i Sverige inte har råd och här där jag bor nu kommer det inte bli något julfirande alls i år. Julklappar är inte viktigt, däremot väldigt roligt. Jag tycker om att få presenter, behöver inte ens vara något dyrt eller ens köpt. Kan vara något litet och billigt eller hemmagjort. Sedan tycker jag om att ge och se att personen som får klappen blir glad av den. Så det är inte direkt det materiella i sig utan mer tanken att någon vill spendera tid eller pengar på att glädja någon annan. I mina ögon hör julklappar liksom till på något sätt.

Lia
2014-11-06 16:47
#5

Jag älskar julklappar! Både att ge och få. Men jag tror att det handlar om att jag gillar att öppna paket. Det hade lika gärna kunnat ligga en ärta inslagen ordentligt, och jag hade blivit glad ändå. Det är tanken som räknas, och det är därför jag gillar julklappar. 

Sen måste man ju inte lägga så mycket pengar. Man kan baka godis, eller göra något annat själv! Såna paket är mycket roligare tycker jag.

Rita-S
2014-11-06 17:07
#6

jag kommer aldrig sluta med julklappar helt enkelt för att jag älskar att ge klappar! Men jag vill inte överösas med superdyra klappar "bara för att". jag vill heller att den som ger mig en gåva ger något denna verkligen kan och vill ge, efter förmåga helt enkelt. Min mamma exempelvis har dåligt med pengar och stickar därmed grejer till allt och alla, och jag blir superglad för presenterna för att hon har stickat med sina egna händer och jag vet hon inte har behövt lägga mycket pengar på klappen.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Intehärutandär
2014-11-06 17:48
#7

Vi har haft år utan klapp, fast av den anledningen att man inte haft råd med både julmat/fika och klapp. Sonen har fått välja o då valt maten.

OlgaMaria
2014-11-06 19:39
#8

Det är roligt med julklappar, men det krävs inte många för att det ska bli väldigt stressigt att inhandla alla, tycker i alla fall jag. 

I min stora familj har vi skippat julklappar nästan helt. Barnen (kusinerna) får och ger en klapp. I flera år gav vi vuxna en klapp till en annan vuxen men nu har vi skippat det också.

Jag och min man ger varandra samt till våra två barn. I mannens familj har vi lottning så att en vuxen ger en klapp till en annan vuxen, plus att vi ger till barnen (bara ett barn förutom våra). 

Jag tycker det är skönt att jag inte har så många att ge till så att jag kan koncentrera mig mer på mina egna barn och min man.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Gladasvampen
2014-11-06 21:34
#9

Det är bara min 5 åriga systerson som får julklappar. Jag önskar mig bara pengar som och brukar få en viss summa på kontot varje jul och de övriga vuxna köper en trisslott till varandra. Tycker det är onödigt att köpa julklappar som ingen vill ha, Jag köper bara julklappar till mina kompisar och lite till mig själv såklart ;)

TerriZue
2014-11-07 00:08
#10

Jag älskar julklapparna och kommer aldrig sluta med dem. Det är inte särskilt viktigt att få, det skulle jag kunna skippa men jag älskar att pyssla ihop julklappar under årets gång, så det tänker jag fortsätta med. :D

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

WinterPrince
2014-11-07 12:22
#11

Vi har valt (eller valt och valt, det har fallit sig så) att sålla bort födelsedagspresenter istället. Mycket för att det inte hinns med att åka kors och tvärs över landet flera gånger om året. 

Till Jul samlas vi alla, och då vill vi förstås ge varandra varsin klapp. I regel ger vi bara en klapp per person, men vi börjar bli rätt många, så det blir många klappar ändå.

VildaVittra
2014-11-07 13:15
#12

Jag har slutat att ge julklappar, även till barn. För de barn som finns omkring mig får hur mycket som helst och slänger bara sakerna på hög utan att ens bry sig så fort de öppnat paketen. Däremot när min systerson var liten gav jag honom upplevelser eller att han och jag skulle handla på ikea (han hade precis flyttat och fått ett "riktigt" rum).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[VampireGirlElvira]1
2014-11-07 14:48
#13

Jag har slutat att köpa julklappar till min familj. Det slinker med en julklapp till min man varje jul. 😊

Annons:
Carrosh
2014-11-09 13:42
#14

Vad spännande att höra hur alla resonerar och tänker kring detta. Det verkar vara rätt olika med hur vi vill ha det och varför. Väldigt spännande läsning det här! :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[Torpedtass]
2014-11-09 14:52
#15

Barnen får julklappar köpta från loppis men vi köper inte julklappar till varandra utan till oss blir det expansion på WII spelet Hyrule Warriors som får bli julklappen.

Carrosh
2014-11-09 19:11
#16

#15 Hörde något liknande tidigare, om någon som köpte alla julklappar på second hand, just för att barnen märker ju sällan någon skillnad ändå, och man kan hitta väldigt fina och fräscha grejer just på second hand och loppis.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[Torpedtass]
2014-11-09 19:17
#17

#16 Menar du här inne? För jag har nämligen skrivit ett sådant inlägg här tidigare, några månader sedan.

Carrosh
2014-11-09 22:53
#18

#17 Ja men det kan ha varit den jag läst! Visste inte riktigt vart jag läst det, men jag tyckte jag kände igen det när du började prata om loppis här i tråden.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[WickedAlly]
2014-11-10 10:14
#19

Jag skulle bli ganska ledsen om vi slutade ge julklappar, jag älskar att gå i affärer och tänka ut speciella julklappar till min familj. Att få är inte så viktigt, även om det såklart är kul och uppskattat. Men just att få ge bort något man köpt just för den där personen, det är kul :)

Även att få tillverka julklappar, brukar mest bli till de äldre som verkligen har allting, är mysigt. Få göra någons favoritgodis eller få sticka sockar till ett par extra frusna fötter, för mig är det en del av julens magi och jag skulle inte vilja skippa det.

JMW
2014-11-10 10:43
#20

Jag ledsnade på denna stress att hitta julklappar till alla. Speciellt som det ju var jag som fick fixa med allt, maken bara "hängde med" liksom. Då sa vi till alla att vi vill inte ha några och kommer inte heller att ge. Efter det har det blivit så mycket mysigare med julen då jag kan ägna den åt mig själv/familjen och hemmet. Dessutom sparar vi pengar som vi kan använda till oss själva.

Att hitta klappar till t ex svärföräldrar var ju helt hopplöst. Att pyssla och knåpa bara för att har jag ingen lust med. Jag gör ändå ibland små grejer och ger bort men just julklappar har vi inte gett på många många år. Julen är lika mysig ändå.

För mig handlar inte julen om julklappar utan om allt det mysiga runtomkring. Stämningen, värmen, musiken, pyntet, maten  osv.

Annons:
yamher
2014-11-10 13:24
#21

jag gillar också att planera och hitta annorlunda och bra julklappar. Gärna hemmagjorda. Inte för att det är viktigt att få, ofta så kan det kännas oerhört meningslöst med klappar som bara "köps" (nästintill på macken) för att man måste. Klappen blir så mer meningsfull med en tanke, oavsett prislapp eller tid som lagts ner.

Så jag älskar att ge och glädja o överraska. Kan visst uppskatta att få julklapp också. Speciellt  en med en "mening" med.

Alis volat propriis Oskyldig

[Amethyst94]
2014-11-10 18:00
#22

Vi har alltid gett varandra julklappar men eftersom jag blir äldre så känner jag att julklappar blir mindre viktigt och fokuserar mer på att spendera tid tillsammans.

ilenna90
2014-11-11 12:50
#23

jag skulle tycka det var jättetråkigt att ta bort något så speciellt som julklappar. Tycker  det är ett rätt konstigt argument som vissa har; att man ska strunta i julklappar bara för att man är äldre. 
Jag tycker det är roligt att fundera ut vad som passar till mina olika nära och kära, och se någon bli glad och uppskatta det dom fått. Precis som att det själv är kul att få någonting. 
Visst kan man köpa det man vill ha själv men det är ju inte i närheten av lika kul. Julklappar hör till julen :)

[Smultronet Ella]
2014-11-13 16:17
#24

Jag gillar julklappar! Både att ge och få ^^ I fjol så köpte jag en massa smågrejer och lade i en korg och gav den till min farmor, det blev både billigt och bra ^^ Jag stickade en halsduk och broderade en hund till min mormor också ^^ Pappa fick en liten kattstaty eftersom att han gillar katter, och mamma fick garn

:holmgreen:
2014-11-13 21:29
#25

Jag gillar att både ge och få julklappar. Men det är absolut inget måste. Ser det mer som något symboliskt att man ger en liten grej till någon som man tycker om. Annars tycker jag väl egentligen att julklappar är onödigt, julen för mig innebär mer än julklappar.
Vi varierar lite, här hemma får vi och ger julklappar, ganska mycket julklappar också. Inte överdrivet dock. Men vissa år gör vi något annat och väljer då bort julklappar. Tex när vi ska resa vid jul, då blir resan i sig en enda stor julklapp. Nu var det tänkt att vi skulle skaffa hund nu vid årsskiftet, men tiken gick tom så det blir i vår istället. Hade vi fått hunden i jul så hade det inte blivit några julklppar men nu blir det nog lite trots allt. :) Här hemma tycker vi att det är mysigt med julklappar. Fast man dör ju inte om det inte blir några.


Upp till toppen
Annons: