Annons:
Etikettdieter
Läst 2720 ggr
Rita-S
2013-12-19 09:57

Vegetarisk Janssons

Man vill kanske ha något som liknar Janssons även om man kör vegetarisk och kanske även inte gillar fisk?

Ingredienser
6 mjöliga potatisar
1 gul lök
2 morötter
1 bit rotselleri
200g fetaost, eller riven ost
2-2,5 dl mellangrädde/matlagningsgrädde
ströbröd
örtkryddor, tex timjan
salt, vitpeppar 
    
Tillagning
Skiva löken tunt och bryn i smör. Skala och strimla potatisen och de andra rotsakerna tunt. Koka dem i lättsaltat vatten i fem minuter. Mosa feta-osten. Varva potatis, rotfrukter, lök och ost i en ugnssöker form. Salta och peppra mellan varven.

Häll över halva mängden grädde och strö på ströbröd eller riven ost. Häll på resten av grädden efter halva tidenn i ugnen. Grädda i 225 grader i ca 30 minuter.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
ChristineL
2013-12-19 10:00
#1

Mums! Ett annat tips är att göra som vanligt men att ha i kapris istället ansjovis, då får man fortfarande den där sältan.

tlover
2013-12-19 10:04
#2

är fetaost vegetariskt? (det innehåller väl löpe)

Jag brukar göra mammas "typ janssons" som det är en hel del rotsaker i också och oliver och soltorkade tomater, jättegott. (och den är mjölkfri såklart)

l'm back

Rita-S
2013-12-19 10:04
#3

samt att du även kan använda Halloumi-ost :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

tlover
2013-12-19 10:07
#4

Efter lite googling så hittade jag i alla fall en sorts lakto-vegetarisk feta och en slags lakto-vegetarisk Halloumi

l'm back

Rita-S
2013-12-19 10:14
#5

Fast om du helt undviker även löpe är det väl åt veganska hållet tror jag. Men ja, finns löpe-fria ostar, även om det inte kryllar av de.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

tlover
2013-12-19 10:18
#6

#5 tekniskt sett är man inte lakto-vegetarian om man äter löpe eftersom löpe kräver att man dödar djuret (löpe utvinns ju ur en av magarana på en fortfarande diande kalv)

Däremot är det inte alla lakto-vegetarianer som vet om vad löpe är men jag skulle aldrig bjuda på mat med löpeost i till en lakto-vegetarian tex.

Själv är jag ju mjölkfri ovo-vegetarian så jag har inte så stor koll på vilka ostar som är löpefria och inte men det ska bli vanligare och vanligare att dom finns vad jag förstår.

l'm back

Annons:
Lavine
2013-12-21 11:07
#7

Jag bidrar med ett recept på en variant också :) den är till och med utan potatis, så frågan är vad man ska kalla den. ;) Den är god i alla fall. Och man kan ju alltid byta ut morötterna mot potatis om man vill det. http://www.norrmejerier.se/recept/jansson-pa-rotsaker-och-soltorkade-tomater

tlover
2013-12-21 11:10
#8

#7 det kan vara den som min mamma veganiserat, i alla fall en liknande (fast hon har i potatis också och den är mjölkfri) och den är god

annars finns ju fiskvännens frestelse, den gjorde jag innan jag gjorde mammas variant

l'm back

Lavine
2013-12-21 13:17
#9

#8 Ja, jag kommer köra med sojagrädde i år. :) Gillar tanken på Tartex, apropå receptet Fiskvännens frestelse.

Alenzi
2013-12-23 14:22
#10

Det är helt normalt att undvika animaliskt löpe för vegetarianer, eftersom det kommer från magsäcken på (döda) kalvar. Vår Jansson råkade förresten bli en potatisgratäng :P Vi fick med oss hela inlagda ansjovis hem i stället för fileer.


[1990]
2014-10-24 09:25
#11

Finns recept på kaviar-lådor (åt det när jag var pesco) riktigt gott! Men kom på att man kan byta ut fiskäggen mot den vegetariska tångkaviaren?:D Min Första tanke när jag testade kaviarn: Smakar jul! … Den är rökig, så tror den skulle passa perfekt i en Janssons.

Intehärutandär
2014-10-24 18:34
#12

Jag äter potatisgratäng på jul, men veg. frestelse gör jag året runt. Strimlad potatis, palsternacka, morot, gul lök, vitlök, persilja, salt, vitpeppar och vispgrädde.

Upp till toppen
Annons: