Recept – Särskilda dieter

Vegetarisk Janssons

2013-12-19 09:57 #0 av: Rita-S

Man vill kanske ha något som liknar Janssons även om man kör vegetarisk och kanske även inte gillar fisk?

Ingredienser
6 mjöliga potatisar
1 gul lök
2 morötter
1 bit rotselleri
200g fetaost, eller riven ost
2-2,5 dl mellangrädde/matlagningsgrädde
ströbröd
örtkryddor, tex timjan
salt, vitpeppar 

Tillagning
Skiva löken tunt och bryn i smör. Skala och strimla potatisen och de andra rotsakerna tunt. Koka dem i lättsaltat vatten i fem minuter. Mosa feta-osten. Varva potatis, rotfrukter, lök och ost i en ugnssöker form. Salta och peppra mellan varven.

Häll över halva mängden grädde och strö på ströbröd eller riven ost. Häll på resten av grädden efter halva tidenn i ugnen. Grädda i 225 grader i ca 30 minuter. 

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Anmäl
2013-12-19 10:00 #1 av: ChristineL

Mums! Ett annat tips är att göra som vanligt men att ha i kapris istället ansjovis, då får man fortfarande den där sältan.

Anmäl
2013-12-19 10:04 #2 av: tlover

är fetaost vegetariskt? (det innehåller väl löpe)

Jag brukar göra mammas "typ janssons" som det är en hel del rotsaker i också och oliver och soltorkade tomater, jättegott. (och den är mjölkfri såklart)

Flyttstängt i butiken

Glöm inte att följa mig på facebook och instagram!

Anmäl
2013-12-19 10:04 #3 av: Rita-S

samt att du även kan använda Halloumi-ost :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Anmäl
2013-12-19 10:07 #4 av: tlover

Efter lite googling så hittade jag i alla fall en sorts lakto-vegetarisk feta och en slags lakto-vegetarisk Halloumi

Flyttstängt i butiken

Anmäl
2013-12-19 10:14 #5 av: Rita-S

Fast om du helt undviker även löpe är det väl åt veganska hållet tror jag. Men ja, finns löpe-fria ostar, även om det inte kryllar av de.

Anmäl
2013-12-19 10:18 #6 av: tlover

#5 tekniskt sett är man inte lakto-vegetarian om man äter löpe eftersom löpe kräver att man dödar djuret (löpe utvinns ju ur en av magarana på en fortfarande diande kalv)

Däremot är det inte alla lakto-vegetarianer som vet om vad löpe är men jag skulle aldrig bjuda på mat med löpeost i till en lakto-vegetarian tex.

Själv är jag ju mjölkfri ovo-vegetarian så jag har inte så stor koll på vilka ostar som är löpefria och inte men det ska bli vanligare och vanligare att dom finns vad jag förstår.

Flyttstängt i butiken

Anmäl
2013-12-21 11:07 #7 av: Lavine

Jag bidrar med ett recept på en variant också :) den är till och med utan potatis, så frågan är vad man ska kalla den. ;) Den är god i alla fall. Och man kan ju alltid byta ut morötterna mot potatis om man vill det.

http://www.norrmejerier.se/recept/jansson-pa-rotsaker-och-soltorkade-tomater

Anmäl
2013-12-21 11:10 #8 av: tlover

#7 det kan vara den som min mamma veganiserat, i alla fall en liknande (fast hon har i potatis också och den är mjölkfri) och den är god

annars finns ju fiskvännens frestelse, den gjorde jag innan jag gjorde mammas variant

Flyttstängt i butiken

Anmäl
2013-12-21 13:17 #9 av: Lavine

#8 Ja, jag kommer köra med sojagrädde i år. :)

Gillar tanken på Tartex, apropå receptet Fiskvännens frestelse.

Anmäl
2013-12-23 14:22 #10 av: Alenzi

Det är helt normalt att undvika animaliskt löpe för vegetarianer, eftersom det kommer från magsäcken på (döda) kalvar. Vår Jansson råkade förresten bli en potatisgratäng :P Vi fick med oss hela inlagda ansjovis hem i stället för fileer. 

Anmäl
2014-10-24 09:25 #11 av: [1990]

Finns recept på kaviar-lådor (åt det när jag var pesco) riktigt gott! Men kom på att man kan byta ut fiskäggen mot den vegetariska tångkaviaren?:D Min Första tanke när jag testade kaviarn: Smakar jul! ... Den är rökig, så tror den skulle passa perfekt i en Janssons.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.