Annons:
Etikettbakning
Läst 3260 ggr
busigdemon
12/18/13, 2:37 PM

Tips på efterrätt med en del krav

Har fått i uppgift att fixa efterrätt till julbordet på julafton, men det får itne vara gluten eller laktos, så måste kunna göras med substitut.

Får heller inte vara citronsyra o helst inte mandel.

Gjorde pannacotta i två smaker förra året o det var uppskattat, men behöver nått nytt för iår, tips någon?

"Din verklighet är inte Min verklighet"

Annons:
Rita-S
12/18/13, 2:45 PM
#1

Det vi kallar Gele i Norge. Gör lite stärkare saft än du gillar att dricka. Lägg 5-6 gelatinplattor per 0,5 l saft  i blöt i kallt vatten. Värm saften upp men den skall inte koka, rör ner plattorna i saften tills det är smält och fördela i formar. Serveras med vaniljsås.

Fruktsorbet. Använd smörkuleskopa och gör kulor av melon och annat, eller bara tärna frukt av olika former. Frys in det några timmar innan servering, serveras med glass och/eller grädde på laktosfritt eller kanske mjölkfritt :)

Hemgjort glass på yoghurt fungerar! Blir absolut bäst med glassmaskin men funkar även vanligt.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

tlover
12/18/13, 2:51 PM
#2

Äppelris eller apelsinris kanske?

äppelris (el aprikosris, då har man torkade aprikoser istället för torkade äpplen)

1l färska äpplen el 60g torkade

1 dl socker

1½ dl risgryn

7½dl vatten

risgryn och äpplen sköljs och blötläggs (färska äpplen blötläggs inte).

koka upp i samma vatten tillsammans med socker och koka risgrynen och äpplena mjuka.

Använder man färska äpplen skärs de i bitar och får koka med efter en stund.

kanel passar till jag har inte testat apelsinris men då borde riven mörk choklad passa tror jag.

l'm back

PrinzeZz
12/18/13, 3:01 PM
#3

cheesecake är enkelt att göra laktos och glutenfritt och är också barnsligt enkelt att göra.
För lite juligare touch, byt ut digestivekexen mot (glutenfria) pepparkakor

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Praefatio
12/18/13, 3:19 PM
#4

Fryst cheesecake är enkel att göra gluten- och laktosfri. Är själv glutenintolerant och det är så jäääkla lyxigt att få efterrätter som man vanligtvis bara får sukta efter när man är ute och fikar, som normalt sett innehåller det man inte tål. Här är en julig variant på fryst cheesecake.

Smula eller mixa ett paket (150 gr) Semper glutenfria pepparkakor. De är fria från allt du nämner. Vill du så kan du tillsätta 75 gr laktosfritt smält smör till smulorna, men det är inte nödvändigt. Man kan lika gärna ha i någon matsked vatten och låta kakorna svälla ett par minuter. Tryck ut smulet i en form. Springform (med löstagbar kant) är bäst men en vanlig gratängform går jättebra om man inte har.

Dela 3 st ägg i vitor och gulor. Vispa gulorna med 1,5 dl socker och 0,5 gr saffran till en pösig smet. Fråga den citronsyreintoleranta om det går bra med citronskal, i så fall är det gott att riva ner det från en citron, men det går lika bra utan. Blanda i 200 gr laktosfri färskost (Valio har, säljs i vanlig mataffär!) och vispa ner tills det är klumpfritt. Låt smeten stå framme från och med nu, så mognar saffranssmaken.

Vispa äggvitorna helt fasta i en annan bunke så att du kan vända bunken över huvudet.

Vispa 3 dl laktosfri grädde i ytterligare en bunke (mycket disk, men det får man leva med :)), den ska vara mjukt vispad, som om du skulle äta den till efterrätt. Blanda ner grädden i saffranssmeten.

Vänd försiktigt (!) ner äggvitorna i saffranssmeten, använd en sked. Man vill behålla så mycket luft från äggvitorna som möjligt.

Häll smeten i formen och frys i minst fem timmar. Jag brukar ha lite plastfolie över för att slippa iskristaller. Vid servering blir cheesecaken godast om den får tina i 15-30 minuter först!

Praefatio
12/18/13, 3:20 PM
#5

#3 Haha, du hann före, tog tjugo minuter att skriva ner receptet samtidigt som jag satt i telefon 😃 Great minds think alike.

Gunlog
12/18/13, 10:25 PM
#6

Det finns risglass på CityGross i Malmö. Jag tror de har på fler ställen om du har tillgång till butikskedjan… Vi fick med en burk hem när sonens kompis skulle komma hit, och hon är mjölkallergiker. De ville inte ha burken med hem, så vi fick smaka den. Den var bara SÅÅÅ smarrigt god!!!

Edit: Om den är glutenfri kan jag tyvärr inte svara på…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Annons:
tlover
12/19/13, 7:17 AM
#7

jag har ett recept på chokladpudding som är både mjölk (om man har ersättningsmjölk) och glutenfri också

l'm back

Rita-S
12/19/13, 7:28 AM
#8

Ica har Oatly sina glassar, vaniljglassen är så god att jag brukar köpa den själv i bland :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

busigdemon
12/19/13, 11:30 AM
#9

åh! VIlekn respons! Underbart tack så mkt!

Blir nog en cheesecake med lite glass till för iår, resten sparar jag till nästa år!

Tänk så lätt livet har blivit när det kommit så många substitut produkter!
Hur gjorde man bara för 5-10 år sen? Tack igen och GOD (läs smarrig) JUL =)

"Din verklighet är inte Min verklighet"

Praefatio
12/19/13, 11:35 AM
#10

#9 För fem år sedan var det helt okej, för tio var det ett helvete att vara intolerant. För att inte tala om när jag föddes (intolerant sedan födseln) och det fanns en sorts knäckebröd, en sorts pasta och en sorts mjöl, och alla smakade rena dyngan. Laktosarna hade det förmodligen likadant…

Idag är det enkelt! Gemene man vet vad intolerans är och numera kan man till och med gå in på vilket fik som helst och nästan ta för givet att det går att få något gott att äta! :) I andra delar av världen är det fortfarande lurigt. Jag var i Rom i två veckor innan jag, sista dagen, gick in på ett apotek för att handla åksjukepiller och insåg att det var där man köpte glutenfri mat…

Upp till toppen
Annons: