Annons:
Etiketterpresenterklapparöverraskningar
Läst 1995 ggr
Lavine
12/10/13, 5:21 PM

Vad gör ni för ätliga julklappar?

Jag tänkte göra åtminstone en julklapp som mottagaren kan äta upp, men jag kommer inte på vad jag ska göra. Inte godis eller alkoholhaltigt, men i övrigt funkar nog det mesta. Gör ni något sådant i år eller brukar göra? Jag är ute efter att få tips och idéer som ni förstår. :)

Annons:
VildaVittra
12/10/13, 5:32 PM
#1

Potkäs, en traditionell oströra man sällan ser numera. 

Hembakat knäckebröd.

Chutney

Hemmagjord smaksatt färskost (går utmärkt att göra på vanlig mjölk från affären)

Havrekex

1,5 dl olja
2,5 dl vatten
6 dl havregryn
2 dl grahams eller vetemjöl
1 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
2 msk socker
Linfrö eller liknande om man vill

Rör allt i en bunke tills det blir en deg, platta ut tunt på en mjölad plåt. Skär ut fyrkanter och gratinera i 200 grader i typ 8-10 minuter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

EmmaMell
12/10/13, 5:32 PM
#2

Godisträd är väl det enda jag kan tänka på xD det fick jag i julklapp för några år sedan!

tlover
12/10/13, 5:35 PM
#3

i år ska jag göra cockies in a jar, annars så kan det vara lite olika, julbakat, surdegsbröd, egengjord färskost osv

l'm back

Gasoline
12/10/13, 5:37 PM
#4

Bröd, sylt, marmelad, glögg/saft, blandade "gör det själv" kakor på burk (man håller upp alla ingredienser i en burk och ger bort det tillsammans med ett recept på hur man ska färdigställa) .

EmmaMell
12/10/13, 5:37 PM
#5

Annars är väl egengjord sylt/marmelad en bra idé. Klassiker!

Lavine
12/10/13, 5:59 PM
#6

Vilka massa roliga tips! Chutney tyckte jag lät kul, och som att det kan passa. Eller bröd av något slag. Kanske båda! #2 Hur ser ett godisträd ut? :D Vad är själva trädet? Jag kanske kan få ett sånt själv… ;)

Annons:
EmmaMell
12/10/13, 8:11 PM
#7

#6, ja godisträd kan se mycket olika ut! Det är bara fantasin som sätter gränsen. Det jag fick hade en gurka som "stam", den var nedstoppad i en kruka med jordnötter och non-stop som "blomjord". Godiset satt på tandpetare som man hade tryckt i gurkan. :) det var själva konceptet, men som jag sa, det är bara fantasin som sätter gränser ;)

Lavine
12/10/13, 9:04 PM
#8

#7 Kul grej!

[Lupse]
12/10/13, 9:31 PM
#9

Jag gör en massa ätliga klappar i år. Några av sakerna jag ska gör är karameller, sirapskakor, havrekakor med lite pepparkakssmak, kokosbitar, flera sorters kokor mm. Jag ska nog även göra en del cupcakes :)

[MyCassie]
12/10/13, 9:48 PM
#10

Bröd, inlagd sill, bakelser, morotslåda, äggsallad, något gott godis mm.

Lavine
12/10/13, 11:05 PM
#11

(Det kanske heter "ätbara" julklappar? Nåväl…) Hittade ett roligt recept på apelsincurd med saffran, det kunde vara nåt… http://www.arla.se/recept/apelsincurd-med-saffran/

WinterPrince
12/11/13, 4:24 PM
#12

Bakade kryddsnurror och sega mandelbollar igår till min farmor, tillsammans med lite julkaffe som jag inspirerats härifrån. Brukar att inte försöka baka för juligt, utan mer vardagskakor.

VildaVittra
12/11/13, 4:29 PM
#13

#12 Har du ett recept till de där?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
VildaVittra
12/11/13, 4:38 PM
#15

#14 Tackar! Låter gott.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: