Annons:
Etikettprathörnan
Läst 2349 ggr
TerriZue
12/10/13, 9:45 AM

För att hålla sig frisk.

Ja, nu ligger jag här. Nerbäddad i soffan med kuddar och filtar, pyjamasen är på, raggsockorna är på men ändå fryser jag och darrar som ett jäkla asplöv. Rösten är i bästa fall ett hest kraxande och bara att ta sig mellan soffan och sängen får mig att flämta som om jag nyss bestigit Mount Everest. Japp, totaldäckad av influensan med feber, halsont och allt vad det innebär. Typ tråkigt!

Nu undrar jag; vad gör ni för att hålla er friska så här års (och annars också) och vad gör ni om ni skulle åka dit och bli sjuka?

Huskurer är enligt mig den bästa medicinen (förutom sömn så klart) och man kan inte ha för många på lager, därför tänkte jag att vi alla kan samla våra bästa huskurer i den här tråden. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
Wony
12/10/13, 9:54 AM
#1

Min bästa huskur, som tyvärr inte hjälper en tillfriskna så mycket, men däremot gör sjukdomstiden något mer uthärdlig, är att blanda honung, citronsaft, rom (eller vad man nu gillar) och nykokat chaite/kanelte i ett stort glas.

Det värmer gott, lenar i halsen och gör att jag somnar och sover rejält, något som inte direkt skadar när man är sjuk. 😉

TerriZue
12/10/13, 9:55 AM
#2

Själv kör jag stenhårt på Ritas förkylningsdoktor (den gör underverk för halsen och hostan), läs om den i denna artikel: Förkylningsdoktor

Jag försöker även få i mig mycket C-vitaminer, vatten i mängder och jag kryddar allt jag käkar med ingefära, kanel eller gurkmeja (helst alla tre).

För två år sen blev jag rejält förkyld bara två dagar innan julafton och då körde jag varenda galen huskur jag bara kunde komma över. Bland annat käkade jag mängder med vitlök, jag käkade en macka med endast pressad vitlök på, det var inte gott men jäklar vad effektivt det var. :P Det finns även ett avkok man kan göra på gul lök, cayennepeppar och kanel, detta ska man dricka riktigt hett innan man går och lägger sig. Det smakar pyton men fungerar faktiskt. :) Jag kokade vatten och hade i vick vaporub och andades in ångorna och massa mer som jag inte riktigt kommer ihåg, det fungerade, jag var inte riktigt 100% på julafton men jag hade inte feber och jag varken hostade eller snörvlade. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

TerriZue
12/10/13, 9:57 AM
#3

Wony, det ska jag testa. Jag är inte mycket för alkohol men är man sjuk så är man och då är jag nästan villig att prova vad som helst. Jag har dessutom svårt att sova när det är ljust ute, så något som hjälper en på traven där är absolut värt att testa. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Wony
12/10/13, 9:59 AM
#4

Du kan ju ta litegrann bara, jag tror jag tog en matsked honung, saften från en halv citron, två matskedar rom och kokhett kanelte. Det var supergott, vilket inte skadar bland alla vitlökskurer… 🙂

Afturelding
12/10/13, 10:11 AM
#5

Jag är tack och lov bara förkyld, men det är nog så jobbigt när man ska försöka skriva hemtenta och hjärnan känns som vadd.

För halsont så tar jag 1 dl kokande vatten (te går också bra), en halv citron i skivor och 2 msk honung. Låt dra 5-10 minuter.

Hjälper inte ovanstående tillräckligt så gör jag en infusion på kanel, ingefära, anisfrön och rosmarin och gör som ovan. Samma blandning av kryddor går bra att göra ett ångbad för bihålorna med.

Och något jag aldrig skulle klara mig utan i förkylningstider är olivolja blandad med honung (50/50). Det funkar både för den strama huden jag får när jag är sjuk och sår på näsan efter alla hundratals snytningar.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

LinaLj
12/10/13, 10:19 AM
#6

När jag väl är sjuk så kör jag på mormors gamla huskur: en msk honung, en skiva citron och en kanelstång i en mugg. Häll på varmt vatten och låt dra 5-10 min. Gott som attan och lindrar vid halsont. Sedan blir det en hel del varm nyponsoppa med vaniljglass. Det gör gott för både kropp och själ.

För att förebygga så är jag ute mycket och rör på mig. Försöker se till att ha ordentliga skor på fötterna och om jag blir blöt när jag är ute så byter jag om när jag kommer in. 

Sedan tror jag på att vi är lite för renliga och fnuskliga nu för tiden. Vi tål inte lite baciller. Alla dessa diskmedel och tvättmedel som tar bort alla bakterier är inte nyttiga. Det finns bra bakterier som hjälper oss. Jag tror det ligger mycket i "lite skit rensar magen".

Jag har inte varit förkyld/sjuk sedan 2010 så något gör jag rätt 😃.

Vintertid är däremot fel tid för klumpiga lilla mig. Jag lyckas alltid göra vurpor och fina balett piruetter. Just nu försöker jag vårda en svanskota som jag lyckades slå ur led i lördags.

Annons:
[MyCassie]
12/10/13, 3:09 PM
#7

Min bästa huskur är ett glas varmt vatten, slänga i 4 dr Dryels halstabletter, en msk honung och sen dricka. Äckligt men det funkar, jag lovar. Det lenar upp halsen, löser slem och piggar upp.

Det och isglass brukar jag pumpa mig med.

Sen finns ju Kan Yang och Shi Sang också som är riktigt bra.

vinteralvan
12/11/13, 2:36 PM
#8

Kolloidalt silver hjälper mot det mesta.

TerriZue
12/11/13, 2:54 PM
#9

#8 Aldrig hört talas om..

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

WinterPrince
12/11/13, 4:31 PM
#10

Klär mig varmt, undviker att bli blöt och undviker småbarn. Har jag känningar i halsen vräker jag i mig C-vitamin, så brukar det gå över. Har inte varit sjuk på flera år. (Peppar, peppar, ta i trä)

Gunlog
12/11/13, 5:22 PM
#11

#6 Håller med dig delvis med att vi är mer rädda för baciller, MEN… Baciller idag är mycket värre än för, låt säga, 20 år sedan… Baciller har muterat och blivit värre, de är också mer resistenta mot penicillin.

Jag håller mig "ren" genom att använda handsprit, inte gå i närheten av folk på jobb som är snuviga eller nyser. Jag brukar åka på en rejäl influensa, men då blir det med spruckna trumhinnor osv.

Sedan jag började använda just handsprit och hålla mig ifrån de dom snörvlar, så har jag hållt mig frisk.

Handsprit, god mathållning och goda matvanor har gjort mig mer resistent…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

[AnnaFannyKarolina93]
12/12/13, 10:56 PM
#12

Jag fick höra på TV-serien läkarna när de diskuterade om varför man "alltid" blev sjuk på helgerna. Det var någon som ringt in och sa att hon haft hur mycket som helst att göra på veckodagarna och sedan på helgen blev hon sjuk. Läkarna påstod att man inte blir sjuk när man har mycket att göra för att man/ kroppen intalar sig själv att man inte har tid att bli sjuk. Sedan när det man skulle göra är gjort slappnar man av och blir svagare för bakterier. Vet inte riktigt om jag köper det rätt av men jag satsar på det. Intalar alltid mig själv att jag inte har tid att bli sjuk, förutom det gör jag ingenting. Är väldigt sällan sjuk, *pepparpeppar*. Än så länge i år har jag klarat mig och året är snart slut så, jag är rätt nöjd.

Blir jag sjuk så gör jag väldigt lite, slappnar av bara och njuter av "ledigheten". Blir som sagt väldigt sällan sjuk, så när jag väl blir det gör jag ingenting.

Gunlog
12/12/13, 11:21 PM
#13

Min kropp reagerar på stress, har jag märkt. Nu när du skriver detta… Jag blev opererad i våras. Då gick jag frn total stress till stillastående på en natt. Jag gick igenom en inre förändring och kom underfund med att världen inte gick under. Jag ändrade mitt sätt att tänka. Idag stressar jag inte längre och är mer effektiv. Det kan ha påverkat så att det är därför jag har klarat mig från influensor…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Annons:
mariatingsund
12/14/13, 6:42 PM
#14

Echinagard brustabletter brukar jag ta. Akta er för citron, det har visserligen goda egenskaper, men den fräter och skadar både magen och levern om man överdoserar, speciellt då man har tappat aptiten och helst vill bara dricka, då finns inget fett nog i magen för att sydda magsäcken. Kanel tas också varsamt.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Upp till toppen
Annons: