Annons:
Etikettjulförberedelser
Läst 1300 ggr
Rita-S
12/9/13, 7:33 PM

Kom i håg om djuren i julen!

Gunlog delade denna på fejjan och jag tänkte dela även med er här.. det finns saker på julbordet våra fyrbeningar inte bör äta. Örebro djursjukhus har delat följande: 

"*Lök ger blodbrist/anemi i svåra fall även njursvikt. Detta gäller även tillagad lök tex i köttbullar.

*Russin/vindruvor ger njursvikt.

*Choklad (teobrominet) ger överstimulans på hjärta och hjärna.

*Julstjärnor irriterar mag/tarmslemhinnor och ger kräkningar.

*Presentsnören kan orsaka allvarliga tarm skador."

Det finns nog ännu mer man borde akta sig för att servera djuren, men det enklaste är väl kanske att komma i håg att hur mycket du än vill skämma bort din pälskling i julen vore det bra att undvika sådan mat som vi människor meskar oss med juldagarna. Deras mage är inte alls van vid fetthalten exempelvis och de kan reagera mycket stärkt, få kolik, tarmvred eller annat. 

Så om du vill skämma bort din pälskling.. varför inte köpa en stor burk vanlig hund eller kattmat av ett särskillt dyrt och smarrigt märke? Koka ren fisk åt katten och hunden, de gillar det oftast båda två, kanske köpa en pytteliten bit biff som man steker och tärnar upp, eller stek upp lite köttfärs? 

Kom gärna med tipps på hemgjort gotta åt små tassar i hemmen om du har din egen julmat du brukar tillbereda just för tassarna i huset! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
jossa5
12/9/13, 7:37 PM
#1

Får jag kopiera din text och lägga in på hamster.ifokus? :) Skriver givetvis att jag lånat av dig, härifrån :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[ErikP]1
12/9/13, 7:38 PM
#2

Bra tips! Tack så mycket:)

Rita-S
12/9/13, 7:38 PM
#3

men självklart, kopiera på presis hur mycket ni vill! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[ErikP]1
12/9/13, 7:40 PM
#4

Då lånar jag denna till Dvärghamster iFokus! :)

Rita-S
12/9/13, 7:41 PM
#5

fast jag mistänker ni på hamster-relaterade sajter kanske lägger till en bit om hamstrarna med ;) De äter kanske inte så mycket kött och fisk? ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
12/9/13, 7:42 PM
#6

Just ja, havregryn och ris måste man vara försiktig med till fåglar då det sväller i magen på de! Kan få ganska fatala följer för de.. :S

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
[MARWAKE]
12/9/13, 8:16 PM
#7

#5 De äter lite kött och fisk men inte så mycket ;)

Rita-S
12/9/13, 8:38 PM
#8

jaha du ser, då lärde jag något nytt i dag med!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Gunlog
12/9/13, 10:40 PM
#9

Kokat ris är okej till fåglar… …har jag hört…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Rita-S
12/9/13, 10:41 PM
#10

#9 ja kokat ja, men då är det redan svälld :) Okokat menade jag då, fast jag glömde skriva det.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Iyen]
12/10/13, 7:39 AM
#11

Biff är bäst rå hälsar mina hundar :)

[MyCassie]
12/10/13, 3:14 PM
#12

Bröd (torrt som färskt) skall man inte ge till fåglar, innehåller ingen näring som de kan tillgodogöra men ger dem en mättnadskänsla under flera dagar till veckor vilket resulterar i att fåglar dör av näringsbrist.

Så mata fåglar med bröd tar alltså död på dem vilket många inte tänker på när de slänger en näve bröd till olika fågelarter och tror sig göra en god gärning.

Upp till toppen
Annons: