Annons:
Etikettprathörnan
Läst 2080 ggr
whiteangel2
2013-11-25 10:24

Julmaten

Vad brukar ni ha på julbordet?

Marre

Annons:
tlover
2013-11-25 10:29
#1

Tofu sk*nka, saffranfallafel, rödbetssallad, typ janssons (ej fisk oliver och torkade tomater istället och även andra rotfrukter), minst tre sorters fakesill, potatis, rödkålssallad med chaimarinerade russin, ägghalvor m tartex, egengjord senap och terökt tofu.

ev också köpt sojaprinskorv med det är absolut inget måste

l'm back

Honestyisdead
2013-11-25 10:36
#2

Olika sillinläggningar, gravad öring eller regnbåge, janssons, griljerad skinka, köttbullar, prinskorv, kåldolmar, julkorv, kokt potatis, hovmästarsås, långkål, räksallad. Ägghalvor med svart rom. Har säkert glömt något. Allt utom prinskorven gör vi själv. Öringen eller regnbågen har vi fångat själva.

Lavine
2013-11-25 10:52
#3

#1 Saffransfalafel, vad spännande, hur gör du den? Kan väl i och för sig gissa: som vanlig falafel fast med lite saffran i kanske! 😃

Där jag brukar vara på julafton finns massa saker, bl a: julskinka, köttbullar, olika sillar, sillsallader, rödbetssallad, ägghalvor med olika pålägg, janssons frestelse, prinskorv, gravad lax, morotslåda, och ris á la malta som efterrätt. Ibland revbensspjäll, om det är folk närvarande som äter det. 😉

Jag själv gör gärna långkål, grönkålspaj (i år blir det nog på brysselkål) och vegetarisk jansson (med soltorkade tomater och rotfrukter - oliver som står om i #1 låter intressant). Eftersom jag numera äter mest vegetarisk mat ska jag satsa på någon fler vegetarisk rätt att ta med.

tlover
2013-11-25 10:59
#4

#3 japp, lite extra salt också (jämfört med min vanliga)

Däremot så friterar jag aldrig min fallafel (jag steker dom) och jag gör aldrig på råa blötlagda kikärter så jag vet inte hur det skulle passa till "riktig" fallafel.

Mammas "Typ janssons"

2 stora morötter, 1 bit rotselleri, 2 palternackor, 1 bit kålrot, 1 gul lök, 1 vitlöksklyfta, 5-6 soltorkade tomater, 3 dl sojagrädde, salt peppar och ströbröd. (ev byter man ut lite av rotfrukterna till potatis och lägger till några oliver)

allt skärs i strimmlor (hur tjock beror på hur lång tid det tar att tillaga), läggs i en form . grädde hälls på som är kryddat, och sist på med ströbröd (och ev några klickar mjölkfritt margarin), in i ugnen på 200 grader i 30-45 min.

l'm back

Lavine
2013-11-25 11:25
#5

#4 Tack, vad bra! Angående saffransfalafel är det värt ett försök, tycker jag. 🙂

Lavine
2013-11-25 12:04
#6

Kom på mer som brukar finnas på julbordet: kalvsylta, aladåb och leverpaté. Legymsallad och mimosa.

Annons:
[lillalollo]
2013-11-25 12:07
#7

hahaha det gamla vanliga. 

Jag dock äter allt med leverpastej.. jag tycker det är gott. 

potatis och leverpastej, skinka och leverpastej. jupp

[lenniiis]
2013-11-25 18:42
#8

Danskt julbord i form av brunpotatis, vanlig potatis och fläskstek med svål! Sjukt gott! Brunpotatis är små potatisar (i burk ni vet) som man steker i massa socker. Det låter inte gott, men det är det verkligen!!

På juldagen brukar vi äta svenskt julbord med det gamla vanliga - potatis, prinskorv, köttbullar och janssons. Sill och så. Jag tycker mer om det danska. Tur att min mor är därifrån :D

[Lupse]
2013-11-25 19:16
#9

Polskt julmat med små svenska accenter står alltid på bordet under julen. Det brukar vara uszka med barszcz, vilket är små degknyten med surkål och svampfyllning i rödbetssoppa. Ordagrant betyder "uszka" faktiskt "öron" för att de liknar små grisöron till formen. Sedan äter vi även karpfisk. Vi har även en slags "sallad" som inte brukar klassas som julmat i Polen, men vi äter det bara kring jul. Sedan får jag inte glömma hemlagad sill i gräddsås!

De små svenska accenterna är potatis till sillen och gravad lax med bröd :)

Tarotstollan
2013-11-25 20:11
#10

Där jag brukar vara på julafton dukar de upp lite olika sillinläggningar (som jag inte äter), dopp i grytan med minst tre olika hembakade bröd till, 3 sorters olika hemlagad korv och 3 olika sorters kött, brysselkål, rödkål, senap och till det dricks det julmust eller svagdricka.
Risgrynsgröt och skinka med det hemlagade brödet ätes på kvällen + en massa godis och frukt.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Patriszija
2013-11-26 08:45
#11

Hos oss blir det senapsgriljerad julskinka, prinskorv, köttbullar, potatis, brunsås, rödkål, olika sillar, ägghalvor med majonäs och räkor, janssons, makaronlåda, lantlåda(typ samma som kålrotslåda) och julmust :D!

Tarotstollan
2013-11-26 21:16
#12

#10. Skulle ju skrivit att det finns kokt potatis också!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: