Annons:
Etiketterpresenterklapparöverraskningar
Läst 2444 ggr
wolfgirl82
2013-11-22 11:04

Julklapps hjälp behövs

Jag behöver hjälp av er andra julfantaster här inne.

Det är så här att jag har åkt på långtids sjukskrivning i slutet av oktober vilket gör att jag måste göra om hela min julklappslista som jag hade färdig planerad. Vet inte när jag kommer få några pengar från försäkringskassan och denna lilla lön man får denna månad kommer ju gå till räkningar.

Därför skulle jag gärna vilja ha tips på hembakat som kan vara roligt att ge bort.

Sitter och söker recept men att bara läsa recept vet man ju inte om det är gott eller inte innan man testat dem.

Så tipsa mig gärna om godis och annat som ni själva tycker om som skulle kunna bli en rolig julklapp att ge bort till nära och kära.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Annons:
Timmorn
2013-11-22 11:09
#1

Kola är aldrig fel. Vaniljkolan är enligt mig godast, men blanda choklad och vaniljkola och ge bort. Helst i olika papper. Men det räcker ju med bakplåtspapper som man snurrar in dem i. 
Den är relativt enkel att göra :)

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

tlover
2013-11-22 11:20
#2

När det gäller godis är det nog roligare om man får varierat, ger du tex bort godis till 5 pers så gör 5 olika slags godis och dela upp dom mellan dom som ska ha.

min mammas hemmagjorda snickers är goda tex, sen kila dom #1 tippsar, mintkyssar och ischoklad och man har endel redan 🙂

annars beror det ju lite på vad du gillar att göra, jag gillar att göra ost och surdegsbröd så jag har gett bort sånt i julklapp. Min svägerska älskar min terökta kyckling så hon får det ibland osv osv (är nått intressant får du fråga efter recept helt enkelt)

Sen finns det ju annat än tex hemmabakat som man kan göra lätt och billigt.

tex kådsalva det är dyrt att köpa men billigt att göra, det enda som behövs är olja, vax och kåda.

Sen går det ju att knåpa ihop saker av sånt man har hemma, tex kanske man redan har några tygbitar och ris, då kan man göra en risvärmare, eller har man lite garn kan man sticka nått etc etc.

l'm back

Timmorn
2013-11-22 11:28
#3

Alltså mintkyssar är ju så löjligt gott! Man kan ju lägga godiset i fint papper om man vill det, brukar ju säljas på panduro, nu har jag glömt bort alldeles vad det heter strutaktiga. Men man kan säkert göra de själv också. 
Min farmor brukar alltid som extraklapp ge mig och min lillebror hennes hemmagjorda drömmar och köttbullar :P 
Konstig kombo men det är det är farmor kända recept haha. Hon orkar inte göra det men jag får alltid från hennes syster hemmagjorda polkagrisar, det är ganska pyssligt och man måste ha styrka och snabbhet i händerna och armarna men man äter formligen hål på tungan för att det är så satans gott. 

På IKEA finns det småburkar 4 för 20 kr tror jag. De tycker jag är perfekta ge bort burkar som man kan ha marmelad eller sylt i eller gele. Rabarbermarmelad är jättegott, men finns mycket att göra på höstens också, äppelgele + sylt exempelvis.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

TerriZue
2013-11-22 15:58
#4

Något jag har gett bor och som varit mycket uppskattat är ischoklad, knäck och kola. Marmelad, hembakade skorpor, egen glögg, hårt bröd. 

Julstubben är fantastiskt god och en sats blir ganska stor, jag tror jag delade min i fyra bitar och gav bort till fyra personer, mycket uppskattat. Mozartkulor är min egen speciella favorit, de är otroligt goda, lätta att göra och fungerar jättebra som present. Jag gav dem som "gå bort-gåva" till min mormor och morfar och de blev jätteglada. :)

Vill man så kan man ju även skicka med recept på några av grejorna. Nedskrivet på ett fint litet kort kan det i sig bli en jättesöt present. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Holyghostorchid
2013-11-22 16:37
#5

Cookies in a jar, gav jag bort förra året :) då lägger du bara de torra ingredienserna lager på lager i en glasburk. Knyter fast något fint band med receptet och ber dem tillägga färskvarorna själva :) Jättemysiga burkar blev det, och uppskattat! Kika här för lite bilder, annars är det bara att googla http://julen.ifokus.se/discussions/50ba9976d3b4fd6dd60010da-pysslat-lite-smatt

Klarar_Hogberg
2013-11-22 17:41
#6

Chokladkola är det godaste någonsin ! :] Jag gjorde en plåt med kola så jag och min familj åt upp på tre dagar. XD Och det kan nästan aldrig bli fel, utan blir alltid gott.

ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ

Annons:
Holyghostorchid
2013-11-23 09:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Satt igår och gjorde "positivitets-te" i julklapp till en kompis. Skriv positiva saker om personen i fråga på etiketten, jag har skrivit 10 bra egenskaper som jag tycker att hon har :) Här har jag köpt te påsar som jag fyller med de från örter i min trädgård, men du kan likaväl köpa färdiga te-påsar i vanlig butik och ta bort orginal etiketten och sätta dit dina egna, allt som behövs är papper, penna och en häftapparat :) en liten kartong med te brukar kosta under 20:- Har du någon på din julklappslista som dricker te kan jag garantera att det kommer uppskattas :)

Nosen
2013-11-23 23:49
#8

Värm upp grädde och smält choklad i den. Häll i en form och låt stelna. Pudra kakao över och skär i små fyrkanter. Lägg bitarna i en fin korg, eller fin burk eller cellofan runt om :)

Kan smaksättas med apelsin, polkagris eller annat.

Jätteenkelt men såg jättegott ut när jag såg det i en tidning :P

Rita-S
2013-11-28 12:14
#9

Något jag gör varje år och som är gott är mina kyssar. Det är ungefär 2 äggvitor till ett paket florsocker på ett ungefär, men beroende på hur stora äggen är kan det även gå åt mer. Samt ev färg och smakstillsättningar. 

Jag brukar göra arrak, vanilj, citron och pepparmynte. Vispa äggvitor och smak/färg i hop. Jag brukar gilla göra vaniljen vit, citron gul, arrak röd och pepparmynte grön men där gör man ju presis som man vill ;) Äggvitorna skall vara lite lätt skummiga och plufsiga när man rör ner florsocker. Sen skall man ha i nog florsocker till att man kan bearbeta smeten med händerna utan att bli kladdig. 

Rulla sen korvar och skär bitar. korven borde inte vara tjockare än lillfingret, och bitarna borde inte vara större än 1-1,5 cm långa. Om du behåller dom som bitar eller trillar varje till en kula gör du som du vill med. Lägg de på plåt och låt de torka en vecka i sval temperatur innan du lägger på burk. förvaras torrt och svalt. de kan även frysas in.

 

Fruktnött: Blanda bakchocklad och smör, ungefär 100 gram margarin/smör till 3-400 gram chocklad, och nån matsked socker. Hacka hasselnötter eller mandlar, och lägg i små godisformar (något större än knäckformar men mindre än bullformar) i metall. Fyll på chockladblandingen tills nära allt är täckt, låt stelna. det går även att använda minimuffinformar, men då borde du ha dubbelt eller tredubbelt ut i fall att det är av papper. Isbitsformar i silikon är även superb åt detta. 

 

Gräddkola på kondenserat mjölk: Ha i gryta, värm upp sakta och rör nogrannt, småkoka på medelvärme tills det tål vattenprov. Svenska kondenserade mjölken är sockrad så det behövs inget mer socker, men det går att tillsätta smak: Vanilj, pepparmynte, citron/lime, chocklad eller vad annat man vill ha. en burk kostar en tia typ. Du kan även hitta billigare märken på lidl har jag sett. Använd isbitsformar av silikon till även detta, eller ha i pappersklätt fyrkantig burk och dela i bitar medan det fortfarande är rumtempererat efter det har blivit nerkyld.

 

Risbräck: Smält blockchocklad och en matsked eller två med socker. Ha puffad ris i en pappersklädd fyrkantig burk, ha chocklad över då det blir ungefär en halv till en cm tjockt. Passa på så det är mycket ris! Låt bli kallt, bryt i hyfsat passande bitar.

Även här kan du smaksätta chockladen om du vill.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mickis1994
2013-11-28 18:53
#10

Saffransfudge är otroligt gott tycker jag! Skulle uppskatta det väldigt mycket ifall jag fick det. 🙂

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[Lupse]
2013-11-28 20:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Ett gott och fint julklappsgodis som jag har gett bort under tidigare år är pepparmintspastiller i en söt ask eller kokosbitar i en glasburk. Riktigt enkelt att göra :)

Pepparmintspastiller:

1: lägg 7 och en halv dl siktat florsocker i en stor skål och tillsätt 9 msk sötad kondenserad mjölk och rör till en smulig blandning.

2. Tillsätt några droppar pepparmintsextrakt och några droppar grön karamellfärg.

3. Kavla ut massan så att den är ca. en halv cm tjock och skär ut runda bitar (ca 3 cm i diameter) och låt torka på bakplåtspapper. 

3 Smält 150g mörk choklad och doppa halva pastillerna i chokladen och låt torka på bakplåtspapper.

Kokosbitar:

1. klä en 20 cm fyrkantig kakform i bakplåtspapper. 

2. Blanda en burk kondenserad mjölk med 8 och en tredjedels dl florsocker och rör så att du får en fast massa. 

3. dela blandningen i två delar och tryck in den ena delen i botten av formen. Färga den andra delen rosa (eller i valfri färg) och tryck den över den vita delen. 

4. Lägg i kylskåpet tills den stelnar och dela sedan i bitar.

[Lupse]
2013-11-29 13:58
#12

Glömde lägga till att man ska tillsätta 350 g kokosflingor till den kondenserade mjölken och florsockret på receptet till kokosbitar :)

Lite konstigt med kokosbitar utan kokos va? ;)

TerriZue
2013-11-29 15:44
#13

#12 Haha, jag funderade på det när jag läste receptet och undrade just varför de kallades kokosbitar om de nu inte innehöll kokos. :P

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
Carrosh
2013-11-29 23:29
#14

Du skulle kunna göra egna förpackningar också till det du bakat. T.ex. ta en gammal mjölk- eller juiceförpackning, klipp ut fina/färgglada bilder ur en tidning alternativt ta presentpapper och klistra på. Finns mycket sådana tips hos Skapligt Enkelt, ifall du vill ha mer utförliga beskrivningar på hur du får vissa sorters askar osv. Och det blir ju lite roligare gåvoboxar än bara de vanliga köpta, samt billigt. :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Rita-S
2013-11-30 09:12
#15

Jag såg ett annat fint tipps, om man har lite fin plank av a4 bredd liggande. Skriv ut en bild på vanligt A4 papper. Smörj trä/papperslim på hela ytan på träbiten (var inte gniden med limmet, det skall vara bra täckt) och lägg papperer på med  bildsidan mot träet, och stryk bort alla luftbubblor och låt torka över natten. 
Ta en trasa och vatten, och blöta pappersytan rejält sen. Nudda sen försiktig bort pappret så bara bilden sitter kvar i limmet! Stryk ett ekstra tunt lager lim över, och om ni vill kan ni fixera med fixeringssprej eller klarlack sen. Tadaaa, bild på träbit, jättefint som den är!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

DramaSara
2013-11-30 14:59
#16

Ge bort presentkort på egna upplevelser: filmkvällsmys, spa-afton hemma, påskbrunch etc. Förhoppningsvis löser alla inte in sina presentkort i januari, så om det är nån upplevelse du ger bort som kostar lite att fixa, så har du förhoppningsvis fått lite pengar från FK. Lycka till!

wolfgirl82
2013-12-04 16:28
#17

Vill säga STORT TACK till alla ni som lämnat bra förslag.
Nu är listan omgjord och kommer hinna gott och väl i tid trots allt.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Rita-S
2013-12-04 16:54
#18

#17 Va skönt! :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

TerriZue
2013-12-04 16:57
#19

Härligt att höra! :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Upp till toppen
Annons: