Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 3109 ggr
Aleya
11/14/13, 6:24 PM

Hur kommer ni fira julen?

Snart är det dags!!!!! JUUUUL! 😃

Och nu undrar jag hur ni kommer fira julen. Åka till släktingar eller fira hemma?

Jag kommer vara med min mamma och mina katter.
Kisserna ska få present(säger inte vad, för dom kan ju läsa 😉)
Och jag och mamma har kommit fram till att vi ska dels köpa trisslotter för 300 spänn var och sen byta dom med varandra.(vi spelar ihop så vinner  någon av oss en mille så delar vi)

Min mamma ska även få en lite dyrare present av mig. Inte för att vi brukar köpa dyra saker, men detta för att hon har hjälpt mig så mycket då jag haft det kärvt med ekonomin. Och nu när jag har pengar ska hon få en sak som hon VERKLIGEN behöver. 🙂

Så det kommer bli mysigt att sitta och äta mat, mysa och bara ha det gott med dom man älskar. 🙂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Farwuq
11/14/13, 6:25 PM
#1

I allmänhet firar vi inte jul, men mer än lite julig mat.

🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Cireea
11/14/13, 6:26 PM
#2

Jag ska fira med min sambo och hans familj hemma hos dom. :)


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Intehärutandär
11/14/13, 7:16 PM
#3

Jag och min son kommer göra lite mat, kolla på Kalle Anka och bara lata oss. Ev kommer en kompis också som vars familj jobbar.

Aleya
11/14/13, 7:20 PM
#4

Låter som att alla som skrivit kommer få en underbar jul. 🙂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Frosstis
11/16/13, 3:43 PM
#5

Men familjen ! vi har firat med mormor&morfar en endaste gång och det var den värsta julen ever ! Så bara familjen blir det :) Kommer nog bli jättemysigt som vanligt . Äta massor av julmat och godis , öppna massa julklappar och allt är bara jättemysigt ! Se på kalleanka och andra julfilmer ! Sen älskar jag hela julstämningen och julpyntet 😍

Ria74
11/16/13, 8:27 PM
#6

Detta blir första julen med vår lilla dotter. Hon kommer att vara lite mer än 5 månader på julafton.

Sen får vi väl åka både till mormor, morfar, farmor och farfar i juldagarna.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
[Gladamarsvin]
11/16/13, 10:43 PM
#7

Jag kommer fira med familjen  och mysa i soffan med kalle anka med kanske en eller två julklapar de är inte de som är viktigit  är ju 17 så kräver inte så mycket

AnnaMoonshadow
11/17/13, 8:31 AM
#8

I år ska faktiskt jag och sambon stå för firande. Med lite mathjälp från hans mormor. Så det bli sambons familj; bröder, mamma och mormor och morfar. Förhoppningsvis dyker min mor och far upp med, och kanske syster. De har inte kunnat bestämma ännu eftersom det är en bit att ta sig. Oavsett blir vi mycket folk som äter god mat och byter gåvor :)

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

[Lillmatten]
11/17/13, 5:30 PM
#9

Våran jul kommer se ut precis som vanligt, som det ska vara med andra ord

Jag vaknar sisådär 7.30 och hämtar mina paket i julstrumpan ( jag är 17 kan jag tillägga…hehe…) sedan kikar jag in hos mamma och pappa och säger god jul. Efter det så går jag tillbaka till mitt rum och öppnar paketen. Oftast så får jag choklad och någon tidning eller något.

 Sedan kommer julfrukosten med bl.a. julkinka och risgrynsgröt. När frukosten är i magen så brukar jag titta på en film eller något för att få tiden att gå. Några timmar senare, typ vid 12.30 går vi till min farmor där vi får glögg och pepparkakor direkt när vi kommer innan för dörren. 

Vi firar jul tillsammans med mina två farbröder, deras respektive, mina 4 kusiner och min farmor :) 

Efter glöggen blir det julmat och efter maten glass med fruktsallad. Till efterrätten slår vi på Tv:n för då börjar kalle Anka. 

Sedan så börjar diskussionen om vem som ska vara tomte, vilket brukar ta några timmar för ingen vill vara tomte :P 

När det väl är bestämt så går hen ner i källaren och hämtar alla paket och sätter på sig juldräkten och en tomtemask. 

Vid det här laget brukar mina två småkusiner vara vääldigt otåliga och hoppa runt, titta ut genom fönstret mm. 

Men så rätt vad det är så knackar det på dörren och tomten kommer och delar ut paketen. När alla paketen är öppnade så blir det risgrynsgröt och mackor. Sedan går vi hem :D 

Det var min jul det! haha ( om någon nu orkade läsa… )

Holyghostorchid
11/17/13, 9:59 PM
#10

I år få jag en låååång julhelg, som börjat redan den 21 december :) Då åker vi till mina svärföräldrar, där vi är ca 12 personer från min sambos släkt, vi äter julbord, har paketutdelning, och har paketlek med de vuxna :) sedan avslutar vi med glögg och något sällskapsspel. Vi sover över i år, så den 4:e advent blir det grötfrukost, mums! Den 23:e har vi uppesittarkväll med Bingolotto, i år är jag värdinna. Min syster och hennes sambo samt mina föräldrar kommer. Då blir det saffranspankaka, pepparkakscheesecake, pepparkaksbiscotti med dipp och lite annat smått och gott, plus glögg så klart! Riktigt mysigt! Sedan blir det själva julafton! Då åker vi hem till mina föräldrar, och i år blir vi riktigt många! Ca 17 - 23 stycken :) vi har knytkalas där varje familj tar med sig något till julbordet och fikabordet :) vi skapar ett långbord i vardagsrummet, som fylls till bredden med dryck och mat. Om man kan så tittar man på Kalle anka, men oftast hör man inget ;) Vi bråkar också om vem som ska vara tomte, förra tillfället mutade vi min sambo :) Efter julklappsutdelning så blir det fika/ låta barnen leka tid. Sen åker man hem runt 23-24 tiden, och bara andas resten av dagarna ;) Riktigt mysigt!!

WinterPrince
11/18/13, 7:26 AM
#11

Jag vet inte riktigt hur min jul ska bli.

Vi är lite utspridda över landet och min syster har precis fått första barnet och vill såklart fira med både mammapappa och svärföräldrarna. Så de kommer ner helgen innan jul, men jag vet inte om jag kan åka hem då. Ev kanske jag kan be dem stanna till hos mig (som är på vägen). Eller kanske lifta med dem ner. Jag får fundera vidare.

Annars är julen för mig att tidigt åka till stallet och önska hästen en god jul, sen kör jag vidare till föräldrahemmet (1½h ungefär), brukar vara där lagom till lunch. Klappöppning blir någon gång på eftermiddagen, beror nog på min bror (han har också småbarn). Mormor och morfar brukar vara med. Myser hela kvällen lång. Juldagsmorgon brukar det bli en tur till farmor (om hon inte varit med kvällen innan). Jullunch och sen bär det av hem till hästen igen. Det blir kort och intensivt.

Letar med ljus och lykta efter en stallplats på Öland över jul, hade varit trevligt med lite längre tid hemmavid.

[WickedAlly]
11/18/13, 10:08 AM
#12

Vi kommer fira med makens släkt på förmiddagen, hur deras jul ser ut har jag ingen aning om för det blir min första med dem. Sen efter Kalle Anka så åker vi hem till min mamma. Där kommer syster, hennes pojkvän, pappa och kanske farmor vara. Gillar när vi inte är så många, vi har alltid varit bara några stycken.

Vid fem ungefär äter vi middag, får se till att inte äta så mycket jullunch hos gubbens familj, lär ligga i matkoma hela kvällen. Sen slappar vi lite, och äter ris à la malta och godis. Vid halv åtta-åtta öppnar vi julklappar och efter det grejar vi med det vi fått och slappar vi igen, vi är väldigt bra på att slappa ;P

Jag tycker att våra jular är helt perfekta :)

MsSallylover
11/19/13, 10:01 AM
#13

På julafton firar vi med pappas släkt, och på juldagen firar vi med mammas släkt :). Så man kan säga att jag får två julaftnar :)

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

Annons:
BeccaTilda
11/24/13, 5:30 PM
#14

Vår julafton börjar med pianosång från vardagsrummet när det fortfarande är mörkt på morgonen. Vi barn (19, 17 och 13 nu hehe) kryper upp ur våra sängar och går ner till vardagsrummet. Där har mamma och pappa tänt hela rummet fullt med ljus och sitter tillsammans och spelar piano. Sen får vi en varsin paket. Brukar vara en varsin bra tidning och julgodis. Frukost äter vi och smakar på julskinkan. Efter det gör vi oss julfina. Mamma och pappa fixat klart all julmat och vi barn brukar ta fina julkort ute i snön tillsammans med djuren :) (som också får julklappar då). Sen kl. 13:00 kommer mormor och morfar och vi äter julmat. Efter är det Kalle anka och massa knäck, juleskum och annat gott. När Kalle är slut öppnar vi paket. Tomten delar ut alla paketen till var och en och när alla paketen är slut (brukar ta lååång tid), öppnar vi ett varsit och går varv efter varv så att man ser vad alla får :) Kl. Brukar nu vara 19:00 och pappa vill kolla Karl Bertil Johnssons julafton. Efter det (eller innan beroende på vad klockan är) äter vi risgrynsgröt som stått och puttrat på spisen ett tag :) tillsammans med bröd med julskinka och rödbetssallad! På kvällen brukar vi i familjen när mormor och morfar åkt hem kolla på en film. Alltid någon som får en :) Vi brukar alltså ha en väldigt lugn och mysig jul utan massa stress :)

[Lupse]
11/24/13, 6:00 PM
#15

Jag ska fira med familjen som bor i Sverige (vi är bara 9st). Vi ska fira hemma hos min syster, och det kommer säkert att bli jättemysigt. Den enda personen som kommer att få några klappar är min systerson som  är 4 år. Jag själv får inga julklappar i år eftersom att jag har fått massa dyra grejer som jag önskat mig innan jul, men är inte alls ledsen över det :)

Vi kommer nog precis som förra året samlas precis innan kalle, och äta runt fem. Massa god julmat i Polsk stil då ingen av oss gillar köttbullar, prinskorv osv. Typisk svensk julmat är inte så god och det är ingen julkänsla i den, eftersom man äter den till vardags och Polsk julmat en gång om året, men det är ju såklart bara vår åsikt :)

I år ska jag istället för lussekatter och mjuk pepparkaka baka en riktigt julig tårta, som både smakar och ser riktigt julig ut. Måste säga att jag redan längtar till jul och som tur är, är det endast en månad kvar :D

Tarotstollan
11/24/13, 7:52 PM
#16

Vet inte ännu hur min jul blir men antar att den blir som tidigare jular. Min mamma kommer från sitt och jag kommer från mitt och går till min yngsta moster och hennes man.  För mig en vinterpromenad på ca 45 min. Ev. kommer min äldsta moster dit också en stund. Ingenting är bestämt ännu!

Vi doppar i grytan vid 13 tiden och sen kollar vi på Kalle Anka, pratar en stund och sen tar vi kaffe med julkakor. Tittar på Karl Bertil Jonsson och sen julklappar antar jag. Vid 21 tiden dags för risgrynsgröt och skinkmacka.

Så brukar det vara och det är ok för mig.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[MARWAKE]
11/24/13, 8:55 PM
#17

Vi kommer fira jul hemma som vanligt. Fast denna gång ska jag ej vara tomte :3 jag var 10 år då jag var tomte kan jag tillägga :P Som vanligt på morgonen hämtar jag paketen i julstrumpan sedan äter vi, eller snarare jag och pappa äter risgrynsgröt dem andra tar Corn Flakes eller Vaniljyougurt :P Klockan 13.00 kommer släkten (eller släkta som vi kallar't, släkten e från Mjölby). Som vanligt ser vi Kalle Anka! Klockan 17.00 äter vi julmiddag och dricker glögg. Klockan 18.00 kommer tomten, denna gång blir det nog farfar som är tomte :3

TerriZue
11/25/13, 9:11 AM
#18

Jag kommer antagligen fira med sambons familj som tidigare år. :)

Det blir först julfrukost tillsammans med mammas familj som varje år och därefter åker vi hem och gör oss klara för kvällens julfirande tillsammans med sambons mamma och pappa, syster och farmor. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Markattan
11/25/13, 10:54 AM
#19

Jag är ensam på jul liksom alla tidigare jular sen jag blev vuxen (ett år fick jag dock fira med min syster, och nu när jag har ett barn att fira med så jobbar jag).

Min son på 2,5 åker med sin pappa till sin farmor och är där 21- 26/12. Så han får fira jul. När han kommer hem så ska vi ha en mini julafton den 28. Men julafton som jag jobbar som vanligt firas på jobbet, ska köpa lite julgodis och baka lussebullar till de boende. Någon måste ju jobba och lönen är bra då med helgtillägget. Så försöker få så mycket julpyntat innan jul så sonen får uppleva jul hemma först innan han åker bort.

vinteralvan
11/25/13, 1:54 PM
#20

Som vanligt. Hela släkten kommer hem till oss. 😃

Annons:
:')
11/25/13, 4:42 PM
#21

Jag älskar julen, så många minnen! Som vanligt ska vi åka till släkten (8h härifrån) och bara vara. Julmusik, pynt, mat. Älskar mormors mat! Såklart massa paket också :)

Afturelding
11/26/13, 12:10 PM
#22

Jag vet inte än. Men jag och maken firar på varsitt håll i år i alla fall, och jag ska ner till mina föräldrar. Huruvida vi firar julafton hos dem, hos mina farföräldrar eller hos morfar är dock inte bestämt än.

Vi ska i alla fall fira jul tillsammans hemma den 22a, innan vi åker åt helt olika håll den 23e 🙂 Vi ska äta julmiddag och öppna julklappar och lyssna på jazz. Och titta på Greveholm.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

EmelieSaraViola
11/26/13, 5:22 PM
#23

Vi firar alltid här hemma hos min mamma och pappa med min mosters familj. Älskar julafton, så himla mysigt :)

[MyCassie]
11/26/13, 7:09 PM
#24

Blir hemma, utan släkten då de bor flera mil ifrån.

Julaftonsmorgon sticker hela familjen med dragutrustning och hund till skoterspåren för en slädtur och frukost i kylan med lite värmeljus. Blir nog borta hela förmiddagen.

Därefter blir det julfilm, sen mat och sist julklappar med fika. Och när småttingar sover, avslutar jag och min man kvällen med något gott på tomten i snön med tända marschaller.

jollycox
11/27/13, 4:42 PM
#25

Vi kommer nog vara våran familj, mormor och morfar, ena morbrorn med familj och eventuellt andra morbrorn med familj.
Kommer andra morbrorn är vi nog hos mormor och morfar då både dom och vi har hundar och alla går inte att ha tillsammans. Smidigast för oss dock att vara hos oss för att slippa fara fram och tillbaka till hundarna(500m). Men det löser sig. :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Carrosh
11/29/13, 11:32 PM
#26

För första gången på flera år får jag en lugn och skön jul hemma hos mor min. Har inte riktigt firat på riktigt med henne senaste åren, då det blivit mycket omkringflängande med ex-sambo senaste åren. Så jag ser väldigt mycket fram emot denna julafton faktiskt! Kunna koppla av, äta god mat och bara få vara :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Rita-S
11/30/13, 12:58 PM
#27

Jahapp.. .då var det väl till 99% säkert att jag kommer sitta alldeles ensam på julafton om inget mirakel sker 😕

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Weasley
11/30/13, 1:00 PM
#28

Jag ska fira med min ena syster, och hennes tre barn och man, och min andra syrra och hennes pojkvän, mamma, pappa, och Åsa och Jonas och deras två barn.

Trololololololololololo

Carrosh
11/30/13, 7:22 PM
#29

#27 Why? :(

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Rita-S
11/30/13, 9:27 PM
#30

#29 jag är nyligen skilld, nu i sommar.. tog knappa 14 dagar för tingsrätten att besluta medhåll då vi inte har barn.. syster skall åka norrut till sin sambos släkt och då kommer mamma inte orka att köra ensam hit (8 timmars åkväg en väg), samt att jag får jobba julafton och inte får ledigt att åka nånstans.. Så.. detta svarta året kommer inte bli något bättre innan nyår heller. Jag kommer alltså sitta ensam på julafton, och komma hem sent då vi får jobba full dag till efter fem, och jag måste även hinna med hästen innan jag kan åka hem och låtsas vilja göra julmiddag … jag är jättelädsen för detta, men jag förstår att mamma inte orkar då hon har fibromyalgi presis som jag. Hur julafton blir för mig vågar jag inte ens hoppas på något, utan jag fruktar jag kommer störtlipa pga sorgen över allt som är tagit ifrån mig detta året, samt förlusten av min älskade katt Ronja samma dag som vi fick brev från tingsrätten..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

signemo
12/1/13, 7:28 PM
#31

Vad jobbar Du med Rita?. OM Du arbetar under julen tror jag Du arbetar med något som gör att Du kommer att vara till glädje för andra på ett eller annat sätt. Du ger nog en gåva till andra genom att jobba.

Förstår att det inte är kul. Men glöm inte att känna Dig värdefull.

DU har en häst , låter fint, en vän att prata med och inte behöver Du göra julmiddag. Laga o ät det du är sugen på och tycker är gott. Jag skulle kunna tänka mig att bara äta jansson.

Här hos mig har jag mest blivit som sambandscentral. Ja det låter styggt. För åkte vi omkring som illrar mellan släkten. Och har i 35år bara fixat för andra.  Bitter nej. Men igenligen så skulle det kännas mer jul att  bjuda hemlösa eller  ensamma på mat, .Nån gång kanske det blir så, Vi får se.. Snart sitter väl  jag o gubben ensamma och då tycker jag väl det är konstigt.

NU är vi först o doppar i grytan  hos min mor o far , med mina syskon o syskonbarn. De vill att vi skall vara där länge. Sen måste vi hem för jag skall värma o sätta fram till kvällen. Då min mans syskon  o syskon barn o mamma o mina föräldrar kommer.

Sonen kommer hem, dottern  o hennes särbo gör en jul som jag önskar. De myser själva äter lite kollar lite på Tv bara är. Vi åker upp  i mellandagarna, utan krav på någonting .

Tror hon kanske tycker att det varit en massa måsten när hon växte upp.

När jag växte upp var vi bara hemma, hjälptes åt och bara var.

Var rädda om varandra

Lavine
12/1/13, 7:44 PM
#32

#30 Det var tråkigt att höra, Rita-S. Hoppas du kan göra det till en fin grej att vara med hästen efter jobbet. Jag säger också som signemo #31 att du glädjer nog någon på ditt jobb! Mitt eget svar på frågan är: jag vet inte! Det verkar bli ett flängande mellan olika hushåll för mig, precis vad jag inte vill göra. Men alltid sårar man någon om man inte dyker upp.

Upp till toppen
Annons: