Annons:
Etikettprathörnan
Läst 1873 ggr
Silvercore
11/14/13, 12:13 PM

Julgodis?

Jag älskar att både baka och äta julgodis, mina favoriter är bland annat saffranskola och ischoklad! 

Har ni några favoriter?

Annons:
tlover
11/14/13, 12:15 PM
#1

hemmagjord snickers, mjölkfri kola och mintkyssar är favoriter här.

Min man gillar även "milk candy" men det kan jag inte äta längre 😭

l'm back

Alenzi
11/14/13, 12:24 PM
#2

#1 Okej, NU behöver jag - omgående - ett recept på dina hemmagjorda snickers! Pretty please? :*

EDIT: Jag har aldrig själv testat på att göra dem, men ett måste är för mig brända mandlar :) Vi gör också alltid konfekt, men dem är jag egentligen inte så förtjust i att äta, det är bara grejen som är trevlig.


VildaVittra
11/14/13, 12:29 PM
#3

Det enda julgodis vi gjorde hemma som barn var fudge, så den kan jag inte vara utan och den är så himla god. Annars är även vit ischoklad med krossade polkagrisar i en klar favorit.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
11/14/13, 1:13 PM
#4

#2 mammas snickers (dom är inte lika "koliga" som köpta men det går säkert att dra ett lager kola ovanpå, under chokladen)

1 Burk (340g) jordnötssmör med hackade jordnötter (jag använder amerikanskt jordnötssmör till detta inte riktig)

1 dl strösocker

2 dl ljus sirap

1 liter rice crispies

1 dl kokos

200g ljus el mörk choklad (jag använder mörk mjölkfri, mamma gjorde hälften hälften)

klä en form på 20x30 cm med smörpapper. Blanda jordnötssmör, socker och sirap och värm försiktigt tills det nästan börjar koka, rör om hela tiden.

Blanda i rice crispies och kokos

tippa upp blandningen i formen och jämna ut.

Smält chokladen och bred den över smeten.

Ställ i kylen för att stelna, skär i bitar med en vass kniv.

Kan förvaras i frysen, jag tycker den är godast direkt ur frysen faktiskt.

l'm back

Alenzi
11/14/13, 1:28 PM
#5

#4 TUSEN tack! :D Åh gudars vad gott det låter, och hemskt onyttigt. 😊


Annons:
Intehärutandär
11/14/13, 7:19 PM
#7

Köpt wienernougat & punschpraliner. 😃 Borde kanske prova att göra egen wienernougat, men brukar få en ask ibland till jul. 

Barnet älskar min knäck, så det gör jag till honom. Själv brukar jag sällan hinna med att få. 😉

VildaVittra
11/14/13, 7:27 PM
#8

#7 Gör en knäck i en muffinsform, då tar det ett tag för barnet att äta upp då den inte går in i munnen.= mamma hinner få smaka på normalstora. 😉

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[etsan]
11/14/13, 9:12 PM
#9

#8 smart, smart ju ;D

Intehärutandär
11/14/13, 10:25 PM
#10

#8 Ja, smart! 

Nu kom jag på något som en tjej från Lunarstorm-tiden gjorde (ej smakat själv) - ischoklad med nedklippt skumtomte! Tydligen en riktig hit. Borde alltså gå med marshmallows också om man vill ha neutral sockersmak.

TerriZue
11/15/13, 6:35 AM
#11

Mozartkulor är helt klart mitt favoritgodis. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Silvercore
11/15/13, 9:18 AM
#12

Åh wienernougat är ju jättegott!! 
Fudge gillar jag med, men jag har inte riktigt hittat något bra recept på det än, några förslag?

Frosstis
11/16/13, 3:39 PM
#13

Jag älskar älskar knäck ! Och Praliner ! mmmm ❤️🎁

Annons:
Upp till toppen
Annons: