Annons:
Etikettprathörnan
Läst 2542 ggr
Jesperlinden97
2013-11-09 21:49

Förstöra julkänslan?

Finns det någon som verkligen kan förstöra julkänslan för er? 

För mig till exempel köper min mamma redan nu julmust, och då hinner jag tröttna på det innan jul… (Är beroende av kolsyra, så dricker det som finns) Sen pyntar hon också runt min födelsedag (Första advent) det kan också förstöra det där ''speciella'' med julen.
Kanske många som pyntar då, men detta är vad jag tycker 🙂

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

Annons:
Lavine
2013-11-09 22:05
#1

Nja, det är väl mer avsaknaden av snö som kan göra att jag inte känner att det är jul. Och att jag jobbar så mycket (i butik) just veckan före jul.

Jesperlinden97
2013-11-09 22:07
#2

#1 Ja det också! Klart det ska vara snö på julen!

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

Tarotstollan
2013-11-09 22:10
#3

Bristen på snö, grannar som stör under tiden man skall städa och pynta (alltså bråk, fylla, hög musik osv), sen under julhelgen all denna alkohol som skall konsumeras av vissa människor.

Det är vad jag kommer på just nu, det finns säkert mer!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

leemland
2013-11-09 22:17
#4

Får hålla med övriga om snön. Är där ingen snö så har jag absolut ingen julkänsla, då vill jag bara att de ska vara över..

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

AnnaKarin
2013-11-09 22:33
#5

Avsaknaden av snö och släktingar som absolut måste bli packade just på julafton, det stör mig.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Zakaraa
2013-11-09 22:53
#6

Jag är inte medlem i Julen iFokus men tyckte frågan var intressant så jag hoppas det är OK att jag som utomstående också svarar, annars får Mod plocka bort :)

Jag har inte haft någon julkänsla de senaste 5 åren så jag kan räkna upp en massa som "förstör" julen för mig.

Men samtidigt så är inte julen någonting speciell för mig över lag. Vi har inte firat riktig jul sedan jag och min bror var barn (vi är 21 & 23 idag). Då samlades morföräldrar och kusiner och hade riktig jul (avskydde att fira jul hos någon annan än mormor och här hemma) Framför allt finns det en nära släkting jag fullkomligt Avskyr så dyker hon upp med sin man så stänger jag in mig på mitt rum, oavsett högtid (även min egen födelsedag)
Vi utbyter inte gåvor och äter ingenting speciell och vi är absolut inte kristna så ja, vi firar inte riktigt jul så då har jag inte heller någon riktig julkänsla.

Här hemma pyntas det Första Advent, vilket är vanligast gissar jag på?
Och granen kläs när som, förut klädde vi den alltid när jullovet började så runt den 21:a. Idag är det ingen som har intresse för den så förra julen hade vi den redan förklädd så den ställdes bara upp, haha.. Är osäker på om den är klädd eller inte för iår.

Det måste vara snö, annars är det inte jul. Det är en sak som är säker!
Snö (när man är framför brasan) och Julbord (helst med mycket vilt) är det bästa med julen!

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
[Lupse]
2013-11-09 22:59
#7

För mig är det svårt att förstöra julkänslan, inte ens när det inte finns snö ute. Jag är redan så sjukt tänd på julen och har julkänsla hela vägen. 

Det enda som har förstört både julkänslan och själva "julen" för mig är min mamma. Jag ränker inte gå in varför, men hon brukar förstöra många saker för mig. Vi bråkar ofta och även om jag älskar henne kan jag ofta inte står ut att vara i samma rum som henne. Men hon börjar bli bättre och det var senast för tre år sedan hon förstörde allt, så allt blir nog bättre :)

TerriZue
2013-11-10 11:09
#8

Det är inte mycket som förstör julkänslan för mig. Visst vill jag att det ska vara snö på julafton men jag lyckades få till julkänslan även när det var nio plusgrader här hemma och barmark. 

Det som skulle kunna förstöra för mig är väl om jag inte skulle få göra alla förberedelser och inte få pynta eller pyssla något under julen, inte få lyssna på julmusik och så. Det är just det som är det bästa med julen. 

Sen är det också det med fylla på julafton, att en del nödvändigtvis måste se det som ännu ett tillfälle att "festa" och supa sig fulla. Det är inte jul för mig, det passar inte in. Dock ser jag helt enkelt till att undvika allt sådant, så det är inte ett problem. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

VildaVittra
2013-11-10 13:45
#9

En plastgran förstör känslan för mig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Honestyisdead
2013-11-10 14:56
#10

Tyvärr kan avsaknaden av snö förstöra det för mig. Och deg är ytterst sällan vi har snö här.

Gunlog
2013-11-10 16:14
#11

Året 2010 var ett väldigt stressigt och jobbigt år för oss. Jag och sambon bestämde oss för att ha en helg för oss själva så vi bestämde oss för att ta en weekend i London helgen innan jul. Vi åkte iväg på fredag morgon och skulle komma hem söndag kväll. Julaftonen det året var en fredag och jag var ledig dagarna innan, så jag hade planerat att gå med vår då 5-årige son och handla julklappar under dessa dagar.

Vi åkte iväg på fredagen, lämnade väskorna på hotellet och gick sedan ut på stan. På lördagen var det London Dungeon (skräckkabinett) och därefter Madame Tussauds. Vi såg en julmarknad i närheten så vi gick in dit. Det var god tid till att föreställningen på Dungeon skulle börja. Då började det att snöa och det snöade ordentligt. Vi gick in på en pub och tog en Mulled wine (varmt rödvin) och en öl. Där fanns en bartender som frågade var vi kom ifrån och när han hörde att vi kom från Sverige så sa han att vi antagligen skulle få fira julen i London. Han fick nästan rätt…

Lördagen var mysig och trevlig med denna snö som föll. Och så kom söndagen så vi checkade ut, frågade i receptionen om några flyg var inställda, men hon kunde inte se något på Heathrows hemsida.

Vi begav oss till Heathrow och fick se att ALLA avgångar var inställda. Vi fick stå i kö i 4 timmar för att få en voucher till ett annat hotell. Den gällde i en natt.

Vi kom till Wembley. Det är inte det trevligaste stället för en turist. Hotellet var fruktansvärt tråkigt och otrevligt över lag. Vi fick gamla rester till mat och vi fick endast kranvatten att dricka. Dagen efter, på måndagen, åkte vi tillbaka till Heathrow, men alla flyg var fortfarande inställda. Vi fick inget nytt hotell av vårt flygbolag, så vi fick stå i kö i 6 timmar för att få bokat ett annat hotell som kostade skjortan, vilket vi själva fick betala. Det var i närheten av flygplatsen och de var helt underbara.

Vi kom dit sent på måndagkvällen, och på tisdagen beslutade vi oss för att vara ute och gå. Ingen snö låg kvar så vi trodde att vi skulle kunna få åka hem på tisdagkvällen, eller onsdag morgon. Vi hittade en egen liten by i utkanten av London där vi hittade några julklappar att ta hem. Inget speciellt, mest skröfs, men ändå. Vi hade kontakt med en kompis till oss som satt dagarna igenom och ringde British Airways för att få hem oss. Vi hade ju sonen hemma hos sin vuxna storasyster. Hon, hennes sambo och vår son var iväg och köpte en julgran för att överraska oss när vi kom hem.

Hotellet vi bodde på visste att vi var från Sverige, så de gjorde vad de kunde för att kolla upp när Heathrow skulle öppnas igen. På onsdagskvällen så såg vi att plan började lyfta från Heathrow, så vi satte på tv:n för att se nyheterna. Där berättade de om att flygplatsen var stängd och att tusen- och åter tusentals människor låg kvar där för de inte hade någonstans att ta vägen. Och det rapporterades om att flygplatsen var stängd pga snö.

Receptionisten kallade på oss när vi gick förbi och sa att hon hade, på eget bevåg, anmält oss till julmiddagen på juldagen och att vi inte behövde betala för det. Det knöt sig i magen på mig.

Sent på onsdagskvällen ringde vår kompis och sa att han hade BritishAirways på andra linjen och de kunde erbjuda en plats hem på lille julafton kl 14 och en plats på julafton kl 9. Vi tog det direkt trots att jag har flygskräck.

Jag åkte hem först och lämnade sambon ensam i London. Väl framme på Heathrow så var planet försenat i en timme. Därefter sköts avresan fram ett par gånger. Jag kom till Köpenhamn kl halv 11 på kvällen. Väl där så fanns inte mitt bagage med, utan skulle komma med nästa flyg kl 00.45. Jag gick ut till sonen, hans storasyster och hennes sambo. Jag var heeeelt slut, förtvivlad, ledsen och trött. Jag förklarade vad som hänt och de sa att vi skulle vänta på min väska.

Vi kom hem till huset klockan 2 på natten. vi fick bokstavligen gräva oss in. Här var så mycket snö så vi satte bilen i en driva som vi inte såg.

Julaftons morgon tog jag sonen, gick ner på köpcentrat och köpte ALL julmat. ALLT blev färdigmat. Storasysters sambo hämtade mig, vi körde över till Köpenhamn och hämtade sambon, vars flyg också var försenat. Vi kom hem till huset igen klockan halv 3 och Kalle Anka skulle börja klockan 3. Vi hade ingen tv-bild för parabolen var igenfrusen. Det första sambon gjorde var att knacka ner isen och sedan började han skotta snö. Storasystern och hennes sambo kom vid 5-tiden, då maten skulle ha varit färdig, men allt blev fel. Vi åt vid halv 9 på kvällen. Därefter blev det det lilla av julklappar vi hade hittat.

Ingen julkänsla fanns överhuvudtaget. Inga förberedelser hade gjorts för det skulle jag göra under mina lediga dagar. Folk som fanns på Heathrow under dessa dagar fick ingen mat eller vatten, barn blev sjuka och de som försökte filma med sina mobiler fick mobilerna konfiskerade. Allt detta pga snö (som inte fanns) på Heathrow.

Köpenhamn var inte stängd, Stockholm och Göteborgs flygplatser var inte heller stängda. Oslo var inte heller stängt… Och här var minst dubbelt så mycket snö som på Heathrow…

Resan kostade oss 15 tusen i extra utgifter pga telefonräkningar, hotellkostnader och inrikes resor, mat osv. Vi fick tillbaka hälften av vårt försäkringsbolag. Sambon kunde inte jobba så han fick tillbaka 80% av facket.

Den värsta julen i mitt liv. Nu vet vi bättre: vi ska aldrig flyga vintertid igen…

Förlåt #2 om jag "stulit" ditt inlägg, men jag kände bara att jag ville berätta…

Kan också tillägga att de tog 6 terrorister i utkanten av London den helgen vi var där, för förberedelser till terrorism, och det har därefter ryktats om att Heathrow 5 (vår terminal) var bombhotad…

Hela den julen var känslan som bortblåst! Plockade ner julen redan 2:a januari, vilket aldrig hänt förr…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Tarotstollan
2013-11-10 19:47
#12

#11. Ja det var en berättelse som heter duga! Skönt att ni kom hem oskadda i alla fall, det är det viktigaste!
Dessutom har ni något att berätta för kommande generationer!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Gunlog
2013-11-10 20:34
#13

Ja, det var en jobbig jul… Vår son fick vara på dagis på lille julafton. En i personalen ställde upp trots att hon var ledig… De två hade jättemysigt där…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Annons:
Intehärutandär
2013-11-10 21:49
#14

Ja, julmusten är en sak. Jag dricker gärna EN liten då de kommer med skumtomtar eller mjuk saffranskaka. Men just julmust är något man tröttnar på snabbt, så det vill jag spara till advent, lucia och jul. 

Annars håller jag med ovan, bråk - det är det värsta och tyvärr hör det till vanligheterna i min familj. Alla går och spänner sig, biter sig i tungan och smockan (inte bokstavligt) hänger i luften pga min mor. Därför har jag också brutit (inte pga enbart jul såklart) med henne och då är hela familjen splittrad. Jag minns barndoms-jular med fröjd, fast jag har ju förstått i efterskott att det var lika illa då - bara det att jag inte såg den stämningen.  

Snö behövs ju också. Vi har haft 2 eller 3 snöfria jular nu. Jag gillar inte snö, fast det är sista touchen på julstämningen. 

Något helt annat som förstör tycker jag är att de börjar med semlor innan jul!!

Gunlog
2013-11-10 22:26
#15

Snövit79 Du är inte ensam om att ha brutit med din mor. Jag också och det är det bästa jag gjort. Har fått en inre frid efter det… Jag har min son, min sambo, hans dotter och hennes sambo, samt mina vänner. Det räcker för mig. Jag slutade fira jul med min släkt när de beslutade att det inte skulle få ges några julklappar längre, vilket jag tycker är så kul…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

WinterPrince
2013-11-11 10:53
#16

Bråk förstör julkänslan för mig….

Jessicahagstrom94
2013-11-11 11:23
#17

Sånt som förstör julkänslan:

Ingen snö
Bråk med pojkvännen - det SKA undvikas annars är jag sur resten av dagen typ.
Sura miner inom släkten som samlas gör också att jag blir sur resten av dagen.
Plastgran som vi tyvärr ska ha i år mot min vilja men säkrast förstås tack vare att jag så envist skulle adoptera min drömkattunge Oskar. ;) förhoppningsvis kan vi ha en riktig hemma hos pappa.
Inga julklappar Ingen julmössa
Ingen julskinka, egengjorda köttbullar, lussebullar, julost, potatis, julbröd & pepparkakor

Så här vill jag att julen ska vara:

Lite snö Bara glada miner Riktiga granar som så klart är pyntade (en hos mamma och en hos pappa)
Julklappar
Julmössan ska på! (tomteluva)
Julskinka, egengjorda köttbullar, lussebullar, julost, julbröd, potatis & pepparkakor är viktigt.
Julprogrammet på TV med kalle anka bl.a. som brukar gå kl. 15.

[etsan]
2013-11-11 21:22
#18

Jag tappar julkänslan av en jullåt som heter…eh, jag vet inte vad den heter men den går såhär: ehhumm, nu är det jul igen och nu är det jul igen och julen varar en till påska, men det var inte sant… Den förstör min julkänsla, vet dock inte varför. ;)

Ria74
2013-11-12 11:37
#19

För mycket stress innan jul förstör min julkänsla. När det ska panikhandlas julklappar och att man känner att klapparna man köper inte är bra blir jag stressad och tycker att allt är blä.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Rita-S
2013-11-12 11:52
#20

För min del nyheten att jag både skall jobba julafton med stor sannolikhet och det faktum att jag kanske blir helt själv i julen.. vilket för mig är katastrof då julen är allt om familjen och myset att umgås med de..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Gunlog
2013-11-12 12:26
#21

Helt själv?! Du också?! Men mor din?

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Rita-S
2013-11-12 15:14
#22

Mamma kanske inte kommer ändå, Gunlog.. :/

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Holyghostorchid
2013-11-12 17:20
#23

Tyvärr har jag för tillfället svårt att hitta tillbaka till den julkänsla jag hade för ett par veckor sedan. I fredags begravde vi i familjen en släkting, detta var den tredje för i år. Något som verkligen förstör julkänsla är just när min familj mår dåligt.

TerriZue
2013-11-13 06:42
#24

Usch för att fira julen ensam och att behöva jobba på julafton. :(

Jag hade ett jobb förut där de krävde att jag skulle jobba på julafton (trots att jag redan innan sagt att jag inte kunde jobba då), det slutade med att jag sa upp mig. Dock var det ett tillfälligt jobb som jag egentligen inte hade för avsikt att stanna kvar på.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Frosstis
2013-11-13 20:40
#25

Bråk, inga julklappar, ingen julmat, ingen julgran, inget julpynt.. fattar dock inte hur eran julkänsla förstörs av att dricka julmust- det dricker jag ju så fort det finns ! xD

yamher
2013-11-20 19:27
#26

Det som absolut har förstört är tråkiga besked på julafton eller precis innan. För tio år sedan dog min systerdotter på julafton (skulle fylla två år) och för två år sedan den 21 dec dog min svärmor (som jag hade mycket kär) knall o fall. Så för mig personligen så låter jag mig inte bli störd av "mindre saker" som kanske innan skulle kunna förstöra julen som jag trots allt vill ha kvar och älskar spänningen runt omkring…

Och absolut bara med nära o kära…

Alis volat propriis Oskyldig

Jessicahagstrom94
2013-11-20 19:46
#27

Förra året förstördes julen lite för att det då var prick en månad sedan vi förlorade våran väldigt älskade katt.

Annons:
[MyCassie]
2013-11-20 23:40
#28

Finns säkert något. Två år sen förstördes den då en släkting gav ett album till mig i julklapp med bilder på vår då nyligen bortgågna hund.

Upp till toppen
Annons: