Annons:
Etikettjulförberedelser
Läst 1253 ggr
[babsaan]
2013-11-07 23:27

Slippa Julångest.

Jag fullkomligt älskar julen, allt pyssel och pynt, julklappar och laga köttbullar. Men hela mitt liv har tiden mellan jul och nyår varit extremt jobbig. Gick i kyrkan från 3-5 års ålder, mina problem med julen började där efter jag fått en bok som innehöll lite sorliga sagor, och efter jag läst ''flickan med svavelstickorna''  Mamma och pappa brukade även bli osams, sen skilde dom sig, mamma tyckte han gav mig ''dåliga'' saker, att han var jobbig osv. Och efter han dog blev allt ännu värre, 

Men någon dag innan jul får jag extrem ångest, slutar med att jag varje julafton smyger in i sovrummet och gråter.  Om någon ''upptäcker'' mig så säger dom något med : Jag saknar honom också, det är okej att vara ledsen..Men försök glädjas åt det du har nu.

Julen är så ångestfylld,. eftersom jag VET att det alltid är någon som kommer bli besviken, någon kommer bli arg, något kommer bli fel. Det kommer inte bli ''rätt'' och allt kommer bara skita sig. 

Skulle helst av allt, bara vilja ha en perfekt jul. Några tips på hur jag ska hålla mig lugn? Vart jag kan hitta en massa fint julpynt lite billigare? Och vad jag kan ge till mamma och syster? 

Tack på förhand.

Annons:
Gunlog
2013-11-08 00:07
#1

Ja du. Alla har vi någon tidsperiod som vi inte klarar av.

Jag hade en fin tradition med min farmor. När julen närmade sig så ringde vi varandra dagligen och berättade vilka fönster vi putsat och var vi hade pyntat osv. När hon dog så fick jag en ngest för att en tradition hade ryckts ifrån mig. Jag undrade hur jag skulle klara av att pynta utan farmors telefonsamtal. Jag visste inte hur jag skulle pynta längre.

En höstkväll för några år sedan bestämde jag mig för att jag skulle pynta och ha traditionen med farmor igen. Jag började prata med henne som om hon var i närheten. Jag började skriva väldigt mycket, mina innersta tankar, känslor, otrevligheter och önskemål. Det hjälpte mig.

Skriv av dig. På så sätt behöver inte folk veta vad du känner.

Julen kommer aldrig att bli densamma för mig igen, men jag gör mitt bästa…

Det är nog det bästa jag kan skriva till dig.

När det gäller julpyntet så är det IKEA du ska kolla upp. Eller loppisar.

Hoppas jag hjälpt dig lite…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Upp till toppen
Annons: