Annons:
Etiketterpresenterklapparöverraskningar
Läst 3366 ggr
[postmortum91]
2013-11-07 22:06

Varför du ska ha en julklappsfri jul

Hej på er!
Förra året körde jag en julklappsfri jul. Alla år innan så har jag redan i september börjat köpa julklappar till många människor. Nu tänkte jag berätta varför jag tänker göra det i år igen, och även varför du kan göra det.

Stressen
Jag vet själv hur det är, man sparar in flera månader i förväg, planerar och tittar runt. I slutändan slutar det oftast ändå att alla får medelmåttiga julklappar, du kunde köpt bättre, fast ändå är du helt urtömd på pengar. Så efter att du köpt alla julklappar så står du där ändå med dåligt samvete för att du fått sparat in till en del av personerna, en del fick bättre, andra sämre julklappar. 
Med en julklappsfri jul slipper du prestationsångesten.

Pengarna
Istället för att lägga flera tusen på att köpa presenter till andra som ändå är medelmåttiga så kan du istället lägga alla dessa pengar på dig själv och låtsas som att du fått julklappen/julklapparna av andra. Eller så kan du bara spara pengarna eller slippa få ångest över hur lite pengar du har kvar när julveckorna är över. 
Hur många gånger har du inte själv fått en okej julkapp? en julklapp du klarar dig utan och kanske inte skulle köpa till dig själv, detta händer ju inte bara dig utan alla. Lägg istället pengarna på dig själv, eller på någon som verkligen behöver det. 

Tänk på de fattiga
Det handlar inte bara om att sympatisera med de fattiga i Afrika, även många barn framförallt här i Sverige mår väldigt dåligt när alla deras kompisar får fina julklappar och inte de. Antingen kan du bidra genom att göra det mindre självklart att man ska alltid få någonting på julafton, eller så bidrar du med att lägga pengarna du sparar på att köpa något för barn som bor i fattigare hem, i eller utanför Sverige. Det finns olika ställen man kan ge julklappar till som sedan går till barnfamiljer som inte har det gått ställt.

Miljön
Det är ju faktiskt en god gärning för miljön. Tänk vad mycket det transporteras i jultider och hur mycket som säljs. Allt detta har tillverkats och bidragit till sämre miljö. Om alla skulle köpa mindre julklappar så skulle ju det långsiktigt bidra till en bättre miljö.

Lycka
Istället för att uppskatta materiella saker så kan du istället njuta av själva högtiden i sig, utan att förvänta dig något att få. Njut av gemenskapen, maten, vintern, julmusiken, naturen. Det som ger dig långsiktig lycka och som inte behöver kosta pengar. Visst, mat kostar pengar, men du kommer ju äta mat på jul även om det är julmaten eller inte. 

Jag hoppas ni gillar mina tips och mina tankar. Jag själv trivs väldigt bra utan julklappar, alla andra år kanske jag har lagt 3000 kronor och jag är studerande=fattig. Dessa 3000 kronor har fått till 10-15 personer. Förra året köpte jag EN julklapp, till min sambo. Och det var en symbolisk julklapp, någonting han behövde. Jag själv fick ett par mysstrumpor, helt underbara att ha inomhus när man villa mysa framför teven eller fryser :)

Annons:
Lorita
2013-11-07 22:18
#1

vi kör också julklappsfritt här i år igen…..det är nog 5-6 år sen barnen var så små att vi köper julklappar

idag får dottern som studerar på annan ort pengar varje månad istället och sonen som bor hemma det han behöver när han behöver

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




[postmortum91]
2013-11-07 22:22
#2

Det är faktiskt skönt, även om jag tycker det är jul att köpa julklappar. Man slipper få stress och oroa sig över hur pengarna ska räcka till.

Jessicahagstrom94
2013-11-07 23:02
#3

Skulle nog inte klara av att fira jul utan julklapparna.. det är ju dom jag längtar efter😂

Gunlog
2013-11-07 23:04
#4

Jag längtar efter att kunna köpa julklappar. Jag köper till två vuxna barn, en sambo och en son på åtta år. Att få bryr jag mig inte så mycket om…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Gunlog
2013-11-07 23:05
#5

…men jag har full förståelse för vad du skriver…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Zureel
2013-11-08 06:02
#6

Julklappar behöver inte vara så dyra i min närmaste kompiskrets har vi bestämt att julklapp får kosta c:a 100 kr, det viktiga för oss är tanken och så är det kul med en överraskning och se vad kompisarna hittat på för något.


Annons:
OlgaMaria
2013-11-08 13:30
#7

Vilket bra inlägg! =)

Det blir inte en julklappsfri jul för oss men sen många år tillbaka har vi bantat ner omfattningen i min familj och i år också i min mans familj. 

Det är ju så mycket stress (för vissa stackars mödrar osv) ändå med matlagning, städning och pyntning före jul. Tycker man kan få koncentrera sig på det, och hjälpas åt med det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lorita
2013-11-08 14:55
#8

Vi ser julen som en tid att vara lite extra tillsammans och alla hjälps vi åt med mat mm

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Honestyisdead
2013-11-08 15:22
#9

Jag älskar att ge bort välplanerade julklappar :) Skulle inte vilja vara utan det och stressar absolut inte.

Köper bara till närmaste familjen och det behöver inte bli dyrt. Jag är mer för att det ska vara personligt.

Jag njuter av högtiden och väntar mig inget. Däremot älskar jag att se andra bli glada.

Gunlog
2013-11-08 15:36
#10

Jag tar hand om julstäd, pyntande och att skriva julmatslistan. Jag fixar silla-lunchen, glöggen till Kalle Anka och sen står faktiskt min sambo i köket och fixar all julmaten medans jag och sonen tittar på Kalle. Ingen jul utan Kalle…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Rita-S
2013-11-08 19:07
#11

Jag ser dina poeng men kommer aldrig göra julklappsfria jular! Jag älskar att ge presenter! Därimot tror jag stenhårt på att det är viktigare med tanken bak än en as-dyr klapp. Jag gör en större del av klapparna för hand själv!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Afturelding
2013-11-10 14:26
#12

För mig skulle det inte vara jul om jag inte fick skapa julklapparna. Det är så väldigt roligt och en så stor del av mitt liv i november och december att jag tror att min julkänsla skulle utplånas.

Men känner man som en del av er här gör så är det givetvis ett bättre alternativ 🙂

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Intehärutandär
2013-11-10 19:48
#13

Vi kör utan. Fast det har varit ett val - julmat (som är lite dyrare än vanlig vardagsmat) eller klapp. Barnet har valt mat de senaste åren. 

Han fyller år 1 mån innan, så då får han present.  Jag har inte fått julklappar sedan jag var i tonåren - så för mig kvittar det. Jag önskar julstämning istället. Vilket aldrig funnits, förrens nu då vi är ensamma. Fast ändå - tomt och märkligt.

Annons:
Honestyisdead
2013-11-10 20:20
#14

13 julmat som man gör själv är inte dyrare än "vanlig" mat. Vilket anser du är dyrt?

Lorita
2013-11-10 20:36
#15

#14 det beror på vilken matbudget man normalt har 

#13 mycket vuxet och bra val av ditt barn, det är riktigt nyttigt att ta med sig in i vuxenlivet.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Honestyisdead
2013-11-10 20:55
#16

15 eftersom julmat består av vanlig mat förstår jag inte på vilket sätt det skulle bli dyrare. Man behöver inte köpa större mängd mat än vanlugt.

Lorita
2013-11-10 21:13
#17

#16 kanske vanlig mat för dig och mig…MEN…inte för alla

jag har en väninna ensamstående med fyra barn, för dom är gröt/potatissoppa/ärtsoppa/tomatsoppa vanlig mat och skolmaten viktig för att täcka dagens behov av näring. Då blir skinkan, köttbullarna, prinskorven, sillen, köpt bröd LYX speciellt en månad då det inte ingår någon skolmat ett par veckor.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Intehärutandär
2013-11-10 21:28
#18

#14 Till jul har man ofta en buffé av rätter, olika bröd, ostar, läsk, julgodis osv. Hemgjort eller ej - så blir det dyrare än till vardags då vi iaf inte äter annat än "kött och potatis".  Inget bröd, sallad, läsk, efterrätt till.

Honestyisdead
2013-11-10 21:29
#19

De flesta ser ju köttfärs, potatis, fisk och korv som vanlig mat. Men inser nu att det blev ot då tråden ju handlar om julklappar :)

Ria74
2013-11-10 23:08
#20

För min egen del behöver jag inga julklappar, eller om någon gärna vill ge mig något så tar jag gärna emot hemmagjorda grejer som hemgjord saft, sylt eller något sytt.

Till min lilla dotter kommer jag att köpa julklappar så länge hon är liten och önskar sig saker.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Intehärutandär
2013-11-10 23:52
#21

#19 Jag vill inte "förstöra" tråden, men förklara. 🙂

 Jag som vegetarian har aldrig ätit något extra, utan ätit det jag kunnat bara på julbordet för "köttätare" - för min del kvittar "julmat", men barnet vill ju gärna ha potatisgratäng, köttbullar, prinskorv, hästkorv, medvurst och skinka. Det äter man ju inte varje dag. Möjligen potatisgratäng och en kötträtt. 

Då man firar med familjen/släkten så vill de ju ha jansson, sill, dessertostar, lax, sylta osv. Det är inte vardagsmat här. 

Jag är uppväxt i ett fattigt hem där en köttbit som fläskfilé eller rulle hör till 50 års kalaset eller liknande. Inte "fredagsmyset". Och julskinkan hjälps alla köttätare åt att köpa, även om det gäller en 2-kilos. 

Med mat + bakat så blir det en hel del slantar - ändå. 

Skulle nog haft en tråd till detta. 😉

WinterPrince
2013-11-11 11:04
#22

Jag klarar inte av att fira jul utan att få ge klappar. Min bror med sambo försökte styra undan dem förra året, ville att vi skulle ge till barnet istället. Min brors klapp fick det härligaste mottagandet av alla tror jag, helt klart värt det!

Vi ger dessutom knappt varandra födelsedagspresenter. Vi är utspridda över södra sverige så det blir inte att man åker och hälsar på. Däremot på julen, när alla samlas, då vill jag gärna visa min uppskattning med en present!

[MARWAKE]
2013-11-12 22:22
#23

Klarar inte av en jul utan klappar,jag är själv ett barn så att jag vill ju liksom ha julklappar!! :)

TerriZue
2013-11-13 06:37
#24

Det finns absolut många fördelar med julklappsfritt men jag kommer aldrig köra med en julklappsfri jul Det passar inte mig helt enkelt. Jag tycker inte bara att man ska köpa en massa skräp för köpandets skull eller köpa en massa dyra presenter till folk.

Dock älskar jag att pyssla ihop olika julklappar. Det gör mig så glad att skapa någonting som jag tror skulle passa en viss person och sedan se denna personens min när han/hon öppnar paketet. Jag bryr mig inte så mycket om att få julklappar själv, jag vill inte att någon ska köpa presenter åt mig bara för att, om någon vill ge mig en present är det helt okej men tycker man att det är ett besvär kan man lika gärna låta bli.

Jag blir faktiskt lite irriterad varje år man får höra om alla som lider av julstressen och "måste" köpa dyra klappar till alla omkring sig. Jisses, tycker man att det är jobbigt kan man väl bara låta bli? Det finns ju ingenting som säger att man ska köpa julklappar och baka julgodis till ett helt kompani, man gör ju det man vill göra och det man hinner med. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

[postmortum91]
2013-11-13 13:20
#25

Jag är faktiskt chockad, jag trodde inte det var så många som skulle vara materialistiska :P

Rita-S
2013-11-13 14:49
#26

#25 ursäkta? Det där var väl inte särskillt trevligt att vräka i nyllet på oss som älskar att ge klappar bara för att vi inte håller med dig. Nu är jag chockad.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Honestyisdead
2013-11-13 14:54
#27

25 jag är inte materiell, det är känslan att se andrss reaktioner och planerandet jag är ute efter. Hade vi sagt att vi vill ha paket till varje pris hade din kommentar passat, nu är den bara malplacerad och du framstår som en som tror sig vara något förmer än andra för att du vill snåla ;)

Annons:
[Kittypurrpurr]
2013-11-14 14:36
#28

Hur kan ni börja tjaffsa på en JULSIDA 😮

I alla fall! Vi är uppe i 40 julklappar nu men jag började i augusti att köpa dem och dessutom på ebay som har massor med billigt och fri frakt på de flesta sakerna, om man vet hur man ska söka det man vill köpa :) Visst jag tycker om att få saker men det är ju för att man blir så förvånat glad. Tror mer att det är chocken som är bättre en själva julklappen :P

Jag bryr mig mer om att köpa till andra för jag älskar dom och jag vet att dom älskar att få saker (gör väll de flesta :) så är perfekt combo och det hör till julen hemma hos oss! Till och med mina katter får julklappar så :) Min ena katt kan öppna dom själv så (A)

PS. Tycker i alla fall att du har skrivit ett mycket bra inlägg :) Själv är jag nog för ivrig för att spara när det gäller jul. <3

[postmortum91]
2013-11-14 23:05
#29

#26 Det var inte någon förolämpning direkt. Om man skriver att man inte klarar en jul utan julklappar, är man inte då lite materialist? Det är inte direkt en ny grej, hela västvärlden är en bund med materialister. Så fort Iphone 5 kom ut så var det hur många som helst som köpte den, bara för att. 

#27 Jag riktade inte min kommentar till er allihop utan mer till de som skrev "jag skulle inte kunna klara en jul utan julklappar". :P

Honestyisdead
2013-11-14 23:10
#30

#29 Ok, tyvärr klingar ordet negativt :)

[postmortum91]
2013-11-14 23:13
#31

#30 Det gör det nog, men de allra flesta är det på något sätt, iallafall vi i västvärlden. Jag är det inom spel, jag vill ha ALLA sims 3 spel, även fast jag inte tror att de är bra, bara för att jag vill ha ALLA. Jag och sambon har köpt nytt flera gånger, trots att vi faktiskt redan har så har vi bytt ut mot nyare. Så ingen är felfri. Jag blev mer snopen att julklappar var en sån viktig del på jul, iallafall för vuxna människor :P

Alenzi
2013-11-15 12:40
#32

Jag älskar julklappar, speciellt att ge. Handlar man lite smart blir det inte onödiga grejer, utan sånt som folk behöver eller verkligen gärna vill ha. Man kan komma undan med mycket begagnat också, faktiskt.

Och hörrudu; snopen (#31) och chockad (#25) över att folk (på en julsida!) tycker om traditionen med julklappar… What?


[MARWAKE]
2013-11-15 17:32
#33

#29 det var mer att jag tyckte att det var mysigt att få julklappar, att det är tråkigt och inte få några. Jag är 11 så att jag bestämmer ej om det ska bli julklappar eller ej. ;)

[postmortum91]
2013-11-15 21:42
#34

#33 Haha om du är 11 så njut på! Jag tänkte mer på vuxna folk. Självklart är det okej att vilja  ha julklappar som vuxen också, men jag trodde inte det var en så viktig bit för vuxna.

Annons:
[MARWAKE]
2013-11-15 22:54
#35

#34 Jaha okej :)

mimåne
2013-11-15 23:27
#36

#34 Det är skillnad på att vilja ha, och tycka det är viktigt. Du har fullkomligt rätt i att det materiella och julklapparna OFTAST inte är det viktigaste på julen när man är vuxen. Man värderar om, och många har väl barn omkring sig som man hellre bryr sig om än sina egna klappar. Och med tiden så har man redan det mesta man önskar sig. Men, det är absolut ingenting fel att älska julklappar som vuxen. Jag gör det. Mest att få ge bort, och att jag faktiskt äntligen får köpa massa fina saker, utan att känna mig slösaktig och egoistisk.

Det är kul att springa i butik och titta på fina grejer, och för att inte prata om att slå in paketen i vackra papper och snören! Rimma, oj så roligt! Och jag tycker verkligen inte att jul är någon stress. Bara underbar. Allt är vad man gör det till och funkar inte julklappar så kan man lika gärna skippa det som du gör.

Jag har dock redan fixat 9 klappar, och jag längtar efter att få köpa ännu fler!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lorita
2013-11-16 00:07
#37

Vi ger som sagt inte julklappar, det gjorde vi när barnen var små men inte nu (när det är dags för barnbarn kommer jag säkert ge dom julklappar)

anledningen till att vi inte köper julklappar är att vi vill ha råd att köpa större och finare saker när vi behöver.

Nog är vi materialistiska men också ekonomiskt realistiska 😉

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




[WickedAlly]
2013-11-18 10:21
#38

Jag älskar att planera och köpa julklappar till mina nära och kära, jag har bara sex stycken att köpa till så det blir inte så väldigt många presenter dock. 

Kan lägga massa pengar på julklappar om jag inte lyckas hindra mig själv i tid. Däremot så kvittar det verkligen om jag får något tillbaka, jag vill bara umgås och äta god mat. Men med det inte sagt att jag inte uppskattar julklappar för det gör jag, men allra mest uppskattar jag tanken bakom klapparna :)

Skulle inte falla mig in att inte köpa julklappar, hade känts väldigt märkligt tror jag.

Gronstedt
2013-11-19 13:30
#39

 Vi lade ned julklappar samtidigt som vi lade ned julen. Därmed inte sagt att vi skulle vara mindre materialistiska än andra … Det är mycket vilsamt att slippa det grubblet och flänget.

Upp till toppen
Annons: