Annons:
Etikettbakning
Läst 4891 ggr
leemland
11/6/13, 8:05 PM

Typiskt svenskt julgodis/julkakor

Jag undrar om någon vet något typiskt svenskt julgodis eller någon kaka ? Som bara finns här :P Eller som i alla fall kommer härifrån från början :P 

Tacksam för alla tips :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Frosstis
11/6/13, 8:55 PM
#1

Knäck, ischoklad, polkagrisar?? Och marsipan kanske. Vet inte ifall det kommer från sverige men det är väl vanligt att äta. och lussebullar

leemland
11/6/13, 9:04 PM
#2

 Marsipan vet jag inte om de är svenskt :P Men tack, ska framföra dom sakerna :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Rita-S
11/6/13, 11:15 PM
#3

Marsipan kom från perserriket på 6-700 talet till vissa delar av europa och spridde sig sakta norrut därifrån. I och med att den var kostsam att göra blev den sparat till de särskillt stora högtider, (typ julen) under 11-1300 talet och då endast hos de rika, men eftersom mandel och florsocker blev mer och mer vanligt under århundren framåt hade även medelsvensson efter en stund råd med ingredienser att kanske göra litegrann marsipan, och det blev tradition att göra runt jultiden. Något som har hängt kvar även fram till i dag. Eksakt när marsipanen kom till Sverige men jag skulle gissa nånstans 15-1700 talet kanske? Med andra ord.. den är tillräckligt gammal för att räknas som god gammal svensk tradition numera! 

Om man skall kolla efter något traditionsrikt julmumma med rot ända från vikingatid är det vitt mjukt tunnbröd som gäller, och Lefse i Norge :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

leemland
11/7/13, 10:54 AM
#4

#3 Okej det visste jag faktiskt inte. Tack för informationen! :) 

De är så att min syster bor i England nu och vill bjuda på just svenska godsaker nu till jul på sitt jobb. Lussebullar ska hon baka till lucia och bjuda på sa hon :P Men tack ska framföra era förslag :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

WinterPrince
11/7/13, 1:50 PM
#5

Svenska pepparkakor har de inte i Storbrittanien, de har bara den mjuka varianten.

monstermash
11/7/13, 2:17 PM
#6

Amalia Eriksson började polkagristillverkningen i mitten av 1800-talet på Gränna, så polkagrisar är i högsta grad svenskt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: