Annons:
Etikettprathörnan
Läst 2815 ggr
monstermash
2013-11-03 12:05

Dricker ni alkohol på julafton?

I såfall, hur mycket?

Annons:
monstermash
2013-11-03 12:06
#1

Vi har med alkohol. Mormor brukar ta sig en öl eller två till maten, det är dock aldrig någon fylla och bara till maten, barnen har nog aldrig reflekterat över att några dricker annat än julmust. :)

Holyghostorchid
2013-11-03 12:12
#2

Jag dricker aldrig under julhelgen, tror starkt på att det är barnens helg. Men på julbordet finns det julöl, snaps och vin-glögg.

Farwuq
2013-11-03 12:13
#3

Nä, jag dricker inte, inte ens glögg eller öl.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

leemland
2013-11-03 12:39
#4

Om jag vill ha tar jag :P 
Men de blir inte mer än en öl eller cider :P Och kanske en snaps med pappa:P 

Gillar inte vin-glögg alls . :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Memento Mori]
2013-11-03 13:35
#5

Det beror mycket på vem det är man firar med. Är små-kusinbarnen med så nej eller kanske lättglögg men är det med bara med "äldre" så kan det väl hända att det blir någon öl. Dock så blir jag aldrig full på Julafton.

Gunlog
2013-11-03 13:37
#6

Eftersom det är så mycket mat på ett julbord så har jag börjat med sillalunch istället. Det äts vid 12-snåret. Då kan vi ta vars en snaps. Vi har lättglögg till Kalle Anka och till julklappsutdelningen. Till maten brukar det bli mjölk och/eller läsk, men om någon vill ha en öl så serverar jag det, naturligtvis. Annars är det alkoholförbud.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Annons:
Rita-S
2013-11-03 14:35
#7

Jag gillar inte öl, och har ingen vana av scnaps eller vin till julmaten, men min morfar brukade ta sig en julöl till middagen. Jag har aldrig varit med om nån fylla på julafton, och så skall det förbli med.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Lavine
2013-11-03 17:51
#8

Nej, det är väldigt sällsynt. I så fall ett glas vin när jag kommer hem på kvällen efter själva julfirandet. Det hör helt enkelt inte till mina julaftonstraditioner, det är inget aktivt val jag gör att låta bli.

TerriZue
2013-11-03 21:02
#9

Jag kan ta mig en liten glögg eller så men oftast är den alkoholfri (jag ska nog nämna att jag dricker väldigt lite, max en-två öl eller glas vin två gånger om året), jag tycker inte om alkohol. Min familj tycker jag är lite väl frikostiga med alkoholen under julen (och en del av dem är det för det mesta), det är snarare en regel att det ska drickas än tvärt om och det gillar jag inte alls. Att någon tar en julöl till maten och lite glögg under kvällen tycker jag inte är någon fara men sen vill jag sätta stopp. 

Vi har de senaste åren firat med min sambos familj och där förekommer ingen alkohol och det tycker jag är otroligt skönt! :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

jollycox
2013-11-03 21:07
#10

Vilken lyx ni har.. Här är i princip alla utom barnen onyktra.. Varenda jul. Jättetråkigt, främst att dom inte kan låta bli. Jag dricker inte någon dag på året. Lite glögg ibland men vet inte ens om det är alkohol i den, gillar inte glögg med alkohol i.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

DesK
2013-11-03 21:15
#11

Det är ingen nödvändighet, men nog är det gott med lite fin, helst hemgjord glögg, efter maten och till maten en god julöl och eventuellt någon god nubbe. Allt beror av vad som ska ske under resten av dagen och kvällen 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

WinterPrince
2013-11-04 06:33
#12

Inser när jag läser här att det kanske är bra att det promotas för en "Vit Jul". Jag har tidigare aldrig förstått den reklamen.

I min familj dricker man, men aldrig så man blir oregereligt full. Salongsberusad, så även jag. Har när jag var barn aldrig upplevt någon av mina släktingar som äckligt fulla (fanns några bekanta, oftast vid midsommar, fast jag tog inte särskilt illa vid mig av dem heller). Så för mig är det är okej att dricka, om man dricker med måtta.

tlover
2013-11-05 08:34
#13

Nej inge alkohol här, men i vår familj har det varit alkoholförbud sen jag var liten (min pappa var alkoholist så mamma ville inte att vi skulle ha det hemma hos mamma också) även mostrarnas familjer har haft alkoholförbud och vi firar ofta med dom (och mormor och morfar)

På sin höjd har min mammas nya man och/eller morfar tagit en julöl (dom brukar annars inte dricka).

Liknande är det hos min mans familj (max en julöl eller tedricka)

Här hemma (hos mig och min man) så är det totalförbud för alkoholalla dagar på året (om inte det är i medicinskt syfte tex handsprit) och det vet och respekterar alla som kommer till oss (även vår granne som… gillar alkohol).

Julmust, alkoholfri hemmagjord glögg, te och mjölk brukar det bjudas på här.

l'm back

Annons:
[JeanetteK]
2013-11-05 09:35
#14

Jag dricker inte alkohol längre så inget för mig. De övriga vuxna dricker en del men inte så de blir fulla.

Afturelding
2013-11-05 10:37
#15

Nej, jag är ju nykterist resten av året så det vore dumt 😉 Jag tar med mig någon god vinbärsmust eller dylikt istället, precis som vid alla andra middagar.

Min farfar och farbror blir alltid väldigt fulla (det sluddras och däckas efter klockan 20), och jag vägrar fira julaftonskvällen med dem numera när jag kan välja själv. Trots att jag är vuxen nu så är julen fortfarande väldigt viktig för mig, och jag blir bara illa till mods om jag är där efter middagen. Då är jag hellre hos morfar som ändå är ganska ensam sen mormor gick bort.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[MyCassie]
2013-11-05 22:45
#16

Nej, jag rör inte alkohol någon gång under ett år och kommer nog inte börja heller. Alkohol är ett stort "no no never" i mitt liv överhuvudtaget, samma för min man.

tlover
2013-11-06 06:51
#17

Jag kanske ska tillägga att varken jag eller min man dricker vilken tid än det är på året men vissa i min familj tar en öl då och då vilket kan vara tex jul, nyår, påsk osv så det var främst dom jag svarade om.

l'm back

vinteralvan
2013-11-06 10:47
#18

Här dricks det en malörtssnaps till maten och för den som vill julöl. Annars bara must.

[GunillaF]
2013-11-06 12:54
#19

Ingen alkohol om barn är med i julfirandet hos mig.

Upp till toppen
Annons: