Annons:
Etikettjulförberedelser
Läst 2991 ggr
[SammieS]
2013-10-14 00:57

Julen.

va har ni för julpynt framme till jul, är det mest smådetaljer? eller är det mycket? 🙂

Om man inte vill ha en stor julgran vad ersätter då bäst Julgranen tycker ni? 🙂

mvh / SammieS

Annons:
Rita-S
2013-10-14 08:34
#1

Om man inte har plats med en stor julgran tycker jag en liten bordsgran är jättefint. Finns halvmeter och metershöga bordsmodeller att köpa, antigen färdig dekorerade eller utan dekor så man får sätta på julpynten själv :)

Jag tycker inte själv jag ställer fram så mycket, adventsljusen och julgardiner, granen förståss och lite ljus och tomtar, men det är inte knökad med julpynt i hemmet :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

TerriZue
2013-10-14 09:16
#2

Jag har fram julgardiner, dukar och sängkläder, adventsstjärnor och ljusstakar, några tomtar (Rolf Berg!!), självklart den underbara granen och en massa, massa ljus (det har jag i och för sig året om). Sen brukar jag ju alltid ha något härligt "stilleben" i form av en pepparkaksstad. Ibland hänger/lägger jag fram apelsiner med nejlikor för att få den härliga doften.

Hmm.. det låter som ganska mycket men det ser inte proppat eller osmakligt ut, det ser bara mysigt ut med någon liten tomte här och var. :)

Har man inte plats för/vill ha den stora Julgranen tycker jag som Rita; en liten bordsgran fungerar utmärkt. Eventuellt kan man sätta några grankvistar i en fin vas och pynta dem (eller bara ha dem som de är), man kna hänga upp en härlig grangirlang ovanför matbordet eller vardagsrumsbordet (har sett ett jättesnyggt exempel där man smyckade en takkrona i smide med gran, blockljus och några röda band). Det finns små, små enar man kan köpa på blomsterhandeln, de kan också vara söta att smycka till julen. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Gunlog
2013-10-14 23:33
#3

Här hemma pyntas det! Stakar, stjärnor, gammeltomtar minst en på varje hyllplan, adventsstake, julgardiner, dukar, julgran, kyrka, gammal krubba med många gamla figurer, hela Musses Jul från Fyrklövern, vinterby med lysande hus, lysande glas-svampar, hängande dekorationer under köksskåpen, julkulor i fönstren, altanrummet med gardiner och hängande värmeljus-hjärtan och stora glitterbollar och en lysande isbjörn. Keramiktomte på trappan, dörrkrans 70 cm i diameter, lysande granjirlang runt dörren, ljusnät i 3-meters-thujan, hängande ljuslyktor utanför ytterdörren, ljung och silverekar med granris i stora krukor, granris på gången i trädgården… Ja… Här är godisbord, pepparkakshus med marsipanfigurer till… Jag har fullt julpynt i mitt dockskåp som jag lekte med när jag var liten. Där bakas det lussekatter, stakarna lyser fint, julklapparna är överallt… Finporslinet är framme osv… Det är jag mest stolt över!

Jag brukar lägga upp foton efterhand som jag jular här hemma!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

jollycox
2013-10-15 10:37
#4

Vi har glitter i dörröppningar, på några gardinstänger, öppningen in till köksvrån, mellan hall/kök och vardagsrum(stor öppning) och i trappen. Ibland har vi en ljusslinga i trappen också. Julgardiner, juldukar, julstjärnor/adventsljusstakar, lite små tomtar och andra juliga prydnader. En liten julgran och en stor julgran. Fejkgranljusslinga ute på bron.
Sen har jag i mitt rum en massa tomtar då vi får en tomte varje år av mormor och jag är 22 :P
I år har jag bestämt mig för att julpynta massor! :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Kittypurrpurr]
2013-10-16 11:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Sätter upp färgglada, blinkande slingor på utsidan av huset, buskar, tak runt fönster, över fönster. 

Inne så är det allt från glitter, stjärnor, stakar

Julgardiner, juldukar, prydnads tomtar och ljusstakar på alla bord vi har ^^ Haömbockar, Plast tomtar.

Speldosor och självklart en stor äkta julgran :)

Har möblerat om så att min julstad hamnar på bättre ställe detta året :) Förra året fick jag ta in en gammal tv bänk och ha den på framför elementet :P Inte så charmigt

[Kittypurrpurr]
2013-10-16 11:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

:)

Annons:
[Kittypurrpurr]
2013-10-16 11:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

:) Bara en månad kvar sen kommer jag ta upp allt igen ^^ Använder antingen snö spray eller frost spray till mina fönster ^^

Upp till toppen
Annons: