Annons:
Etikettjulförberedelser
Läst 2753 ggr
Calcifer
8/9/13, 7:59 AM

En annorlunda jul - kom med tips!

I år kommer jag fira jul på egen hand. Åtminstone lutar det åt det hållet. Och jag kommer fira jul i… håll i hatten nu… Japan! Det har jag aldrig gjort förut, har inte ens befunnit mig i landet förut. Känns hemskt spännande faktiskt. Ingen familj, kanske några andra vänner som också är där och studerar (om jag hinner lära känna några efter skolstarten i oktober, haha) men annars på egen hand.

OM det blir så att jag firar på tu man hand så får ni gärna komma med tips på vad jag kan hitta på för att hålla humöret uppe! Julen handlar för mig om familjen mer än julklappar eller julmat och någon religion existerar inte för min familj. Så jag känner mig lite kluven…

Jag har tidigare firat jul i både Frankrike och England men då har jag varit omgiven av vänner eller värdfamiljer.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Rita-S
8/10/13, 2:11 PM
#1

1: Skype! Skype är en fantastisk grej för att videochatta med familj och vänner. Varje lilla julafton skypechattar jag med min bästa kompis medans vi "tillsammans" dekorerar Julgranen och tittar på "kvällen före kvällen" på norsk TV. 

2: Skit i finkläder om det bara är du själv. Fira julen i onepiece om så är, bara se till att du har det otroligt bekvämt. 

3: Håll fast på det som för dig är viktiga traditioner, som exempelvis filmer som du gillar se, och titta gärna på dessa filmer med en kompis eller något familjemedlem på skype om så :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Calcifer
8/10/13, 2:13 PM
#2

#1 Bra tips! Skype med mamma blir det definitivt. Så känner man sig inte så ensam liksom. Funderar på att kolla vad som är öppet och helt sonika gå ut och äta med mig själv typ. Kanske någon tycker synd om mig och vill joina. ;D

Det blir The Polar Express, den enda filmen jag inte kan leva utan på julen! Annars så är jag rätt lugn när det gäller traditioner. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Rita-S
8/10/13, 2:25 PM
#3

du kan ju även kolla om det finns andra med vesterländska traditioner som även dom firar ensam, om du kommer överens med några av dom kanske ni kan fira julen tillsammans?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Calcifer
8/10/13, 2:27 PM
#4

#3 Ja jag ska ju plugga så tänkte kolla bland mina klasskamrater om några av dem inte har något att göra över jul. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

MissInAction
8/16/13, 1:35 PM
#5

Åh vart i Japan kommer du att vara? 🙂 Jag vet att det finns åtminstone en svenskby där nånstans😃


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Calcifer
8/16/13, 3:27 PM
#6

I Tokyo.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
MissInAction
8/17/13, 7:47 PM
#7

Aha! Hm jag minns inte var denna svenskby var men det var nog någonstans ute på vischan 😛


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

TerriZue
8/18/13, 6:25 PM
#8

Julfilmer, lite varm choklad (om det är något du tycker är gott), tända ljus för att få till den mysiga stämningen. Sen skulle nog jag ägna mig åt lite mysigt julpyssel bara för att jag älskar att arbeta med händerna.

Ritas förslag om Skype och att fira julen iförd Onepiece tycker jag var helt klockrena. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Rita-S
8/18/13, 6:28 PM
#9

Tack Terri ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Calcifer
8/18/13, 6:34 PM
#10

Har fått riktigt bra tips! Tror min jul kommer bli jättebra, även om jag inte skulle hitta några kompisar att fira med!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Gunlog
8/22/13, 9:41 PM
#11

Glöm inte att införskaffa Kalle Anka så du får LIIIITE tradition! 😉

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Calcifer
8/23/13, 1:16 AM
#12

#11 Nej då!

Har fått kontakt med en svensk kille som också ska till Japan i oktober och vi ska fira jul ihop!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Bruden-Mbuti
8/23/13, 1:22 PM
#13

via ambasaden/konsulatet kan man komma i kontakt med landsmän.

även svenska kyrkan brukar ha kontaktplatser världen över.

även om man inte är religös kan man ta del av kyrkans träffar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: