Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 2468 ggr
[RadioMG]
2012-12-14 15:45

Nu får ni inte se "MAMA" längre... *suck*

*suck*

Disney tar bort scen i Kalle Ankas jul

Nöje 14 dec 15:23
Inför årets Kalla Ankas jul har Disney klippt bort två sekvenser från Tomtarnas julverkstad från 1932 som man anser speglar stereotypa bilder av svarta och judar.

Det handlar dels om en svart docka som i tomtens verkstad får ett "OK" i baken och dels en äldre man i yvigt skägg och lång näsa.

- Inför årets Kalle Anka fick vi reda på att Disney klippt bort de här sekvenserna, säger Stephen Mowbray, chef på programinköp på SVT i en kommentar.

Annons:
Katthemsmatten
2012-12-14 15:58
#1

Hur långt ska man gå för att inte någon ska känna sig kränkt? Nu börjar det bli löjligt. Kan inte ens minnas att scenen med dockan är en svart docka. Det man minns är 'say MAMA' och stämpeln i baken.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Pandette]
2012-12-14 16:01
#2

Ja, det är lika bra du ställer in julen i år.

[RadioMG]
2012-12-14 16:06
#3

#2 Korkat sagt! Visa av oss tycker faktiskt om julen och vill ha det som det alltid varit.En sådan här grej är verkligen löjlig.

Vad blir nästa gång? Ska alla Långben filmerna ställas in för att han har lång nos?

Katthemsmatten
2012-12-14 16:07
#4

Det var inte det saken handlar om. Det är en fråga om en överdriven försiktighet för att inte kränka någon någonsin. Det börjar ta löjliga proportioner.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Pandette]
2012-12-14 16:11
#5

#3 Då antar jag att du varken har julgran eller jultomte då? Det är ganska nya företeelser i Sverige, något vi har importerat från andra länder. Allt förnyas hela tiden, vilket jag ser som något positivt. Jag hade inte velat leva i ett samhälle som helt stagnerat.

Jag förstod inte hur det var relevant, Långben är en hund.

Om de vill ta bort dessa delar ur tomtens verkstad så har de full rätt att göra det, anser jag. De bestämmer.

[Pandette]
2012-12-14 16:13
#6

#4 Det står varför det är gjorts, för att uppdatera från 1930-talet till 2000-talet. Vilket är bra, vi lever i en annan verklighet än vi gjorde 1932.

Annons:
[RadioMG]
2012-12-14 16:15
#7

#5 Jo, men jag tror alla har förstått att du hatar julen och tycker det är något skrämmande. Synd om dig!

Men det finns andra som älskar julen och trivs med tradiotionen. Så länge jag har varit uppväxt så har tomten funnits med och berättelser om tomtar och troll.

Varför förändra för att NÅGON känner sig hånad eller kränkt, så jävla löjligt!.

I över 70 år har videon visas….

mikkan01
2012-12-14 16:17
#8

Usch, sååå löjligt så det är inte sant….varför ska vi alltid gå runt och vara rädda för att ses som rasister?….pepparkaksgubbar, tintin, kalle ankas jul…vad kommer härnäst?
Pinsamt….Obestämd

~mikkan

[Pandette]
2012-12-14 16:20
#9

# Nu är du enbart löjlig.

De kommer visa tomtens julverkstad, det är bara klippt i den. Tomtar och troll? Det är inte riktigt samma sak, troll finns inte ens med i tomtens julverkstad, eller menar du att den svarta dockan poträtterar ett troll?

Någon? Troligtvis är det ganska många av jordens befolkning som har känt att det inte har känts bra med den poträtteringen av svarta. Ja, den har visats i över 70 år, och är från 1932 som sagt. När denna film gjordes så var världen annorlunda, och det var okej att se på svarta och judar som lägre stående.

Katthemsmatten
2012-12-14 16:20
#10

Hade skälet till förändringen varit att man önskade förnyelse hade man tagit bort hela den inledande filmen. Nu är skälet att vissa grupper möjligen kan känna sig kränkta och det är det jag opponerar mig mot. Ska vi börja förändra hela kulturen och radera det som eventuellt kan vara stötande har vi snart inget kulturarv kvar. Det är det som är poängen, inte om vi har en tradition som är 100 år eller mindre. Julkort och julgranar har ungefär det tidsperspektivet, dvs några generationer har vi firat på det sätt vi gör idag. Vi kanske ska skrota julen för det finns säkert personer som känner sig exkluderade, men i så fall ska vi också se till att varken el-eid eller chanuka firas. Jag känner mig inte inkkluderad i dessa traditioner.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Pandette]
2012-12-14 16:24
#11

#10 Varför skulle man ta bort hela filmen? Det behövs inte, det var två saker som ansågs att det var föråldrat. Det finns många sådana filmer, som är föråldrade och enbart är pinsamma numera.

Vilken kultur är det du menar nu?

[RadioMG]
2012-12-14 16:25
#12

#11 Föråldrat? Vad snackar du om? Skulle det vara föråldrat så hade hela filmen dragits in. Vet du egentligen vad du pratar om? Sitter du och googlar skiten och svarar därefter? Det är knappast bara i denna tråden som det kommer ofantligt dumma kommentarer från dig.

Rita-S
2012-12-14 16:27
#13

Nu tycker jag alla parter i diskusjonen taggar ner litet. Lugna och fina nu.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
[Pandette]
2012-12-14 16:27
#14

#12 Ja, synen på svarta och judar är föråldrad. Men det kanske inte du tycker?

Katthemsmatten
2012-12-14 16:28
#15

Hela filmen får nog anses föråldrad i så fall. Borde vara en film från en asiaatisk sweatshop där minderåriga barn producerar leksaker till västvärlden. Det är det moderna samhället och dagens verklighet, men det kanske är litet för magstarkt en julafton.

Att klippa i en tecknad film känns enbart löjligt och visar på den extrema rädsla för att kliva på någons tår som gör att vi är på väg in i ett samhälle där det inte går att ta någonting för vad det är utan man ska leta underliggande budskap hela tiden.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Pandette]
2012-12-14 16:31
#16

Jag tror ni missförstår med flit.

Poträtteringen av svarta och judar är föråldrade i den här filmen. Man behöver inte leta efter några underliggande meddelanden i den här filmen, då vi vet när den är gjord och vi vet hur synen var på folk under den här tiden.

Jag tycker de har gjort ett bra beslut i det här. Och i slutändan är det ändå de som bestämmer över vad för material de släpper.

[RadioMG]
2012-12-14 16:34
#17

#16 Men det är ju hur du tolkar filmen. Alltså anser du att svarta fortfarande är slavar?

Jag har ALDRIG sett den mörkhyade flickan som något av en annan ras eller att hon skulle vara lägre i vårt samhälle. Det är för fan en tecknad film som har visats år efter år…

Katthemsmatten
2012-12-14 16:34
#18

>Jag tycker att det är samma nivå som när man tvingade bort TinTin, men som sedan fick tas tillbaka just för att det speglade en viss tids syn på saker. Att ta bort det är historieförfalskning.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Pandette]
2012-12-14 16:36
#19

#17 Fast du kan se att dockan ser ut som svarta poträtterades förr, för att trycka ner dem?

Det handlar inte om vad jag tycker eller inte tycker, det handlar om en tidsperiod då man såg på svarta på det viset.

Katthemsmatten
2012-12-14 16:43
#20

Jag skrev redan i mitt fösta inlägg att jag inte ens kan minnas att dockan är svart. Så mycket bäring har just det, säkert inte bara på mig utan på många fler, det man minns är tomten och hans 'say Mama'.

Att stryka något från förr, notera att jag menar från tiden, gör ju det hela än mer till en historieförfalskning. Visa saker som de var och diskutera sedan med din omgivning om hur saker förändrats - til det bättre. Men att inte våga stå för hur saker var är ungefär som att hävda att vissa delar av vår närliggande historia inte skett eftersom vi inte ser på företeelser på samma sätt idag.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
[Pandette]
2012-12-14 16:45
#21

#20 Vad de har gjort är att de har klippt i en film som de ska sälja och ska visa på julafton. Troligen kommer du kunna köpa filmen ändå, oklippt om du känner för det. Det finns andra filmer kvar att köpa från den här tiden.

Jag ser ingen anledning att behöva visa just det här på julafton.

LinaN
2012-12-14 16:52
#22

Som jag sa i andra tråden:

Det är DISNEY som tagit bort delar ur filmen INTE SVT! det är Disney som anser att det är förlegad syn på judar och mörkhyade.

Jag tycker det är litet synd eftersom det ändå är en kulturskatt inom den tecknade cinematografin då man hade den synen på judar och negrer på den tiden, att censurera och ta bort kommer inte göra allt orätt rätt igen, och det finns risk att man glömmer hur inställningen såg ut på första halvan av 1900-talet.

Jag är inte för judeförföljelsen eller tror att negrer har ben i näsan, utan det var hur människorna DÅ såg på saker och ting, och hur det var då gör ju också att vi har något att jämföra med idag.

Jag har väl snarare svårt med att man för som med skönheten och odjuret, att man lägger till scener SENARE postproduktivt och sabbar hela filmen med sånt som inte passar in!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[Annica.78]
2012-12-14 17:57
#23

Var ligger det lönande i att ta bort ngt som har visats i 70 år!? Det kommer aldrig någonsin försvinna att svarta har varit slavar. Så va världen förr.

Men vad har det med tomtens verkstad att göra? Jag har aldrig sett nga svarta vara slavar i den.

Ska dom ta bort allt som har varit förr i tiden och sen tro att alla så småningom kommer glömma hur det varit förr?

Jessicahagstrom94
2012-12-14 20:11
#24

asså detta har gått alldeles för långt….

[Moa-]
2012-12-14 20:54
#25

Annica.78; jag är personligen glad att TV uppdateras, tänkt vad trist det vore om det skulle sändas samma svart/vita program idag som år 1956 när svensk TV började sändas… Dina 70 år är med andra ord direkt felaktiga, dock är detta irrelevant. Kalle Anka har utvecklats varje år, hur kan detta komma som en överraskning? Att då samtidigt passa på att sluta nyttja stereotyper är väl ett ypperligt tillfälle?

[Annica.78]
2012-12-15 14:06
#26

#25 Jag har heller inget problem med att tv uppdateras. Däremot att det ska klippas i ngt som har varit desamma under alla åren. Om det nu är irrelevant, vf tog du då upp att 70 år är fel!?

Jag VET att det utvecklas varje år, det har jag sett, men jag har inte sett att det har klippts bort ngt som har visats tidigare.

[Moa-]
2012-12-15 14:24
#27

Annica.78; för att det var fel och utvecklingen går framåt…

Det har varje år tagits bort saker som visats tidigare, det har varit lite av en gissningslek att gissa vad det är som de tagit bort… Hade de inte klippt bort och ändrat hade de inte kunnat lägga till nya saker, och många hade inte längre fått sina "igenkänningsstunder".

År 1960 började Kalle Ankas jul att visas på SVT, berättarrösten har utvecklats år för år. Arne Weise presenterar inte längre programmet. Den utformning som programmet i grunden idag har togs fram år 1983, dock är det ej samma, utan det har korrigerats även sedan dess.

"Samtliga inslag är nedkortade av antingen tidsskäl eller av hänsyn till innehållet.[3] Ett exempel är bland annat Musse Pigg på camping med scener där Långben förvandlar sin majskolv till popcorn genom att råka sticka in sin gaffel i ett vägguttag, och när husvagnen är nära att bli påkörd av ett tåg, samt frontalkrocka med en lastbil." Källa till all fakta.

Att inse att utvecklingen går framåt är ett sundhetstecken. Jultomtens verkstad som du nu talar om har korrigerats flera gånger genom åren, samt att den från början var svartvit, är det dit du vill åter, eller varför skall utvecklingen låsas just idag?

Annons:
[Annica.78]
2012-12-15 15:14
#28

Hr du problem med att läsa lr?? Läs det första jag skrev innan du skriver tillbaka!!!!!

DesK
2012-12-15 15:14
#29

Alla vet vi att exempelvis Kalle Ankas jul har justerats och förändrats en del genom åren. Det är inget konstigt med det, till stor del beror det på att det produceras nya filmer hos Disney och ofta kommer då någon snutt från någon av de nyare filmerna med i årets upplaga av Kalle Ankas jul.

Att ägna sig åt personpåhopp och otrevligheter här ger absolut ingenting och skapar bara otrivsel. Så gott folk, ta det lugnt och gläd er åt alla fina jultraditioner som firas på många håll i världen och tänk på att de ser olika ut, även inom vårt eget land.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Moa-]
2012-12-15 15:25
#30

Annica.78; jag läste ditt inlägg och bemötte ditt inlägg i mitt nya… Saknar du argument för din åsikt så är det tråkigt, men inget som bör gå ut över mig…

Oavsett vilket så önskar jag samtliga i tråden - God Jul! =)

[stblues35]
2012-12-16 11:17
#31

Dom har redan tagit bort dom scenerna en gång så det är inte nytt. Men vad jag undrar är..vart var klagomålen då?

[Moa-]
2012-12-16 11:26
#32

stblues35; människan hade inte upptäckt SD då… Och inte heller Aftonbladet som vet hur de skall rikta något för att få maximal uppmärksamhet… (Ja, Aftonbladet fanns, men ej på samma sätt.)

Alenzi
2012-12-16 14:23
#33

Just det sättet de här dockorna var ritade på var karikerade nidbilder av folkgrupper (även om jag då aldrig för en stund reflekterat över att mamma-dockan var svart eller att kosackdockan skulle vara jude), så det är väl inte så konstigt att Disney tyckte det var dags att rensa lite i sitt material? Undrar förresten hur många av alla indignerade inlägg man ser här och runtom på nätet som skrivits av just en jude eller en färgad person? Oskyldig

I ärlighetens namn bryr jag mig inte ett skvatt, det finns långt viktigare jultraditioner för mig än att titta på timlång reklam för ett amerikanskt företag :P


Upp till toppen
Annons: