Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 2549 ggr
Marinas Mix
12/10/12, 7:01 PM

Jultraditioner

Hur ser era jultraditioner med granen och julpyntet ut?

Själv ska vi ha levande gran, så lilla damen kan ligga under och mysa och dricka vattnet ur julgransfoten.

Granen kommer in vid lucia och så kläs den och står fint fram till nyårsafton.

Innan tolvslaget på nyårsaftonen kläs den av och åker ut på balkongen.

Likaså packar jag ner allt julpynt på nyårsaftonen.

Rensar även datorn på julmusik.

Nu är jag nyfiken på hur ni har det.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
[Lupse]
12/10/12, 10:19 PM
#1

Vi köper alltid granen och klär den under tredje advent. Julpyntet är alltid rött-och silverfärgat.  Vi klär alltid av granen innan nästa terminstart, runt 5 januari. Klapparna ligger även under granen från den 20:onde fram tills julafton, såklart (;

Vårt julpynt försvinner också runt början av januari.

Så ser det ut hos mig iaf :D

JMW
12/10/12, 10:56 PM
#2

Vi hämtar alltid gran i skogen. Den tas sedan in och kläs dagen före julafton. Enbart röda kulor i olika storlekar och såna där långa smala silverstrimlor som hängs längst ut på grenarna. Sen åker den ut någon gång i januari. Lite beroende på tid och lust.

Pyntat har jag gjort vid första advent men inget med tomtar. Tomtepynt tar jag fram veckan före jul. Det städas bort ungefär samtidigt som granen.

[WickedAlly]
12/11/12, 3:05 AM
#3

Vi tar in granen två dagar innan julafton, klär den dagen därpå och den åker ut någon gång i januari när vi tröttnar på att ha en halvnaken gran i inomhus. Pyntet ändras från år till år, vi försöker variera och köpa något nytt till varje jul :)

Stjärnor och adventsstjärnor tas fram och tänds första advent, resten av pyntet kommer upp lite nu och då fram tills ungefär tredje advent. Sista veckan kommer vi på att vi glömt bort en låda och sätter upp det sista :)

[Antonia-1986]
12/4/17, 5:47 PM
#4

Julpyntet skall självklart så kvar över trettonhelgen. Till exempel vid nyår är det fint att se hur julen ligger kvar lite i bakgrunden. Julsäsongen avslutar och inleder året!

Upp till toppen
Annons: