Annons:
Etikettdryck
Läst 2229 ggr
TerriZue
12/5/12, 4:08 PM

Lyxchoklad - recept

Nu när det snöar och är kallt ute kan det vara gott att dricka något riktigt gott när man kommer in och är alldeles stelfrusen ända ut i fingrar och tår. Jag tycker jättemycket om varm choklad men jag gillar inte o'boy då det är alldeles för sött och sliskigt för min smak (jag tycker inte så mycket om socker). Därför har jag gjort en egen blandning, den är inte så värst komplicerad men jag lägger upp den i alla fall om någon vill prova. :)

Du behöver en rejält stor kopp (min rymmer ungefär 5 dl, så mängden är uppmätt efter det).

  • 5 dl mjölk (röd mjölk blir godast enligt mig men det är en smaksak)
  • 1 (ordentligt rågad) tsk kakao
  • 1 tsk farinsocker
  • ljus sirap på en höft (mitt absoluta favoritmått)

Värm upp mjölken i en kastrull (att värma i micro blir inte alls lika bra) och vispa ner kakao, farinsocker och sirap. Det ska bli så varmt att det nästan kokar lite smått (den ska inte gå att dricka på en gång).

Låt chokladen stå kvar i kastrullen medan du skakar (eller vispar) vispgrädde riktigt hårt med lite vaniljsocker i.

Häll upp i din favoritkopp, toppa med grädden och pudra gärna lite kanel och riven mörk choklad över. Vill man ha det extra lyxigt kan man smälta ner lite mörk choklad (eller ljus om man föredrar det) när man värmer mjölken och vispar ner kakaon. :)

Drick och njut! :D

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
Rita-S
12/5/12, 4:52 PM
#1

… På en höft..? Dyp en liten splutt? ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

MissInAction
12/5/12, 6:39 PM
#2

Åhh det låter gott! Tungan ute
Fast jag har precis ätit pannkakor med sylt och grädde, så jag är rätt mätt och o-sugen för tillfället. Lika bra eftersom mjölken tog slut och det är snöstorm ute.

Sirap har jag använt förut och sötat min choklad med istället för socker. Det blir en speciell smak. Farinsocker har jag inte ens hemma och har glömt hur det smakar Skäms


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

TerriZue
12/5/12, 9:21 PM
#3

Rita, det betyder att jag inte direkt har något mått. Det ska vara lite sirap i, ibland blir det mer och ibland blir det lite mindre. :)

MissInAction, du får testa i morgon i stället då. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Lavine
12/9/12, 9:08 PM
#4

Åh, det är så gott med egengjord varm choklad. Ska testa med sirap, det har jag aldrig gjort. Jag brukar blanda kakao, strösocker och en skvätt vispgrädde.

Nu tar nog folk vilken mjölk de vill, men ett tips är att inte skriva ut vilken färg förpackningen har, då olika mejerier har olika färger på olika sorters mjölk. Glad Gissar att du här menar standardmjölk.

TerriZue
12/10/12, 10:27 PM
#5

#4 Det tänkte jag faktiskt inte alls på. Jag är så van vid Arla (har aldrig köpt från något annat mejeri) att det helt självklart är röd mjölk för mig. Har knappt reflekterat över att andra mejerier kankse använder andra färker. :P

Självklart menar jag vanlig standardmjölk. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Upp till toppen
Annons: