Annons:
Etiketterpresenterklapparöverraskningar
Läst 1758 ggr
[RMSLiners]
2012-11-12 12:57

Julklappstips igen till två pers

Detvi befarade hände. Julklappar vi beställt var slut i lagret och ordern annullerades. Nu står vi och stampar vad gäller julklapp för två personer.

Den ena är till min nästan 90 åriga farmor som har allt och önskar inget. Vad ger man till en äldre person?

Den andra är karlns syster som själv inte vet vad hon önskar sig. Ett intresse är att skapa smycken (hon har en hel hög med grejer till det redan), sen vet varken han eller jag mer. Har frågat svärmor men inte ens hon vet. Till hennes hund har vi redan köpt men vad köper man till henne? Upplevelser är ingen mening, smycken eller saker till det är ingen mening. Ideer?

Annons:
Fridaaaa
2012-11-12 12:59
#1

Kanske presentkort till din karls syster? På något ställe:)
En fin blomma eller kruka kanske till din farmor? :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[RMSLiners]
2012-11-12 13:02
#2

#1 Glömde skriva att det måste skickas via posten. Presentkort tycker jag är rätt tråkigt och jag har ingen aning på vad man skulle kunna ge presentkort på.

Fridaaaa
2012-11-12 13:04
#3

#2 Okej :)
Presenkort brukar annars vara bra om man inte kommer på något bra.
Hmm värre om det ska skickas med posten…

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[RMSLiners]
2012-11-12 14:47
#4

Finns det armband med bokstavs berlocker att köpa någonstans?

[malda]
2012-11-12 18:50
#5

Till farmor kanske något ät-/drickbart? Extrafint godis, Praliner, te eller kaffe?

Till svägerskan kanske.. raggsockor för frusna fötter när hon ska rasta hunden? Fint att göra själv eller kanske köpa extra fina i ull eller med mönster. Annars en varm skön halsduk/sjal? (Båda förslagen funkar förstås även till farmor!) Inspirationsböcker för smyckestillverkning?

[RMSLiners]
2012-11-12 18:56
#6

#5 farmor har löständer och kan inte äta godis dessutom har hon diabetes. Te dricker hon inte och kaffe har hon. Jag kan inte sticka så raggsockor går inte. Sjal använder hon inte. Hon är inte tjejig utan mer pojkaktig. Med tanke på att hon har väldigt mycket inom smyckestillverkning törs jag inte köpa något sådant.

Annons:
Rita-S
2012-11-12 22:19
#7

Fast.. gör hemgjort julkaffe på hemmagjort papperspåse då? :) Det borde väl uppskattas med ett kaffe du har smaksatt själv? :)

Till svägerskan som skapar smycken själv.. en förvaringslåda med många små fack i för pärler och smyckes-delar? :)  Min mamma gör smycken och hon säger man får väl nästan aldrig för många sådana!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[RMSLiners]
2012-11-12 22:26
#8

#7 julkaffe hmm.. måste Sådant smakas av för jag själv dricker inte kaffe? Och hur gör man eget kaffe?

Rita-S
2012-11-13 00:02
#9

Köp vanlig kaffe, stoppa i några kryddor efter smak (kanel, kryddneljika, pomeranskal, ingefära eller annat man vill) och lägg paketet med kryddorna lufttät i minst ett dygn eller så :) Kryddorna kan vara grovmalna eller vanlig finmald, men då får man varna om litegrann "gruff" i botten på muggarna :) 

Jag skulle tro.. till ett vanlig paket kaffe borde en tesked malen kanel vara bra, samt ett kryddmått kardemumma, malen nellika eller ingefära borde räcka bra. Ha det i plastpåse och håll före öppningen på påsen så det blir en luftbubbla, och skaka loss till det är blandat ordentlig, innan du förvarar det i plastpåse. Sen får du alliera dig med nån kaffedrickare att provsmaka om det räcker :)

Skall du ha fler kryddor än en är det bättre att börja med det som förmodligen blir på tok för lite (ett kryddmått kanel, ett halvt av annat) så det inte blir totaldominerande med en krydda :) Mycket lättare att tillsätta en nypa i taget tills det blir lagom!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Xmizzmansonx]
2012-11-13 00:36
#10

Äldre personer uppskattar hemmagjorda saker mer än andra. Gör ett extremt vacker julkort och skriv något som berör? En liten tavla? finns ju canvas tavlor som är både snygga och inte så ömtåliga om du har skills i det. Stickade vantar,halsduk? en söt nalle till julkortet du gjort? Något fint smycke om hon gillar sådant? Mer komme rjag nog inte på:3

[RMSLiners]
2012-11-13 09:46
#11

#9 hitta en kaffedrickare ska man också göra. Känner en men han bor 9 mil in i skogen från oss. Känns lite långt. #10 Canvas tavla, det har jag inte tänkt på. Alternativt att jag målar en själv. :)

Rita-S
2012-11-13 10:41
#12

#11 annars kan du säkert få tag på fint jul-kaffe färdig gjort på nätaffärer tror jag nog :D Eller i kaffeaffärer om du har vägarna förbi en större stad som det kan tänkas finnas nån coffeeshop som även sälger löst kaffe :)

Exempelvis detta då :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annisangel
2012-11-14 04:22
#13

Presentkort på någon smyckesaffär kanske till svägerskan?

Min mormor som är 84+ gillar ljudböcker (eftersom hon inte ser så bra längre) mysiga koftor som värmer och framför allt att man kommer och ger en kram!! Hon säger att hon inte behöver något heller och jag får grå hår för jag VILL ju ge något ändå, det är ju principen tycker jag när det är jul! Skrattande

Kram och lycka till!

Många Goa Kramar

Annisangel

Annons:
[RMSLiners]
2012-11-14 11:38
#14

#13 min farmor kan inte svenska så ljudböcker går bort. Koffta hade varit bra men jag vet inte vad hon har för storlek. Kram går inte, är 80 mil till henne. ;)

Upp till toppen
Annons: