Annons:
Etikettgodis
Läst 3689 ggr
Swadika
11/8/12, 5:49 PM

Tips på godis i julklapp

Som fattig student så kommer jag inte ha råd att köpa saker till min morfar, farmor och farfar, och har då tänkt att ge bort en burk med egengjort godis istället.

Nu är bara problemet vad för godis man ska ha. Jag har redan bestämt att jag ska ha cake pop's. Det kommer vara det "stora" i burken. Sedan funderar jag på mandelmassa kulor doppade i choklad.

Sedan är det stopp i min hjärna, vad kan man mer göra? Det behöver inte vara typiskt julgodis, men ska vara smidigt att ge bort, och lätt att göra för jag är inte proffs i köket.

Knäck är för kladdigt för att ge bort tycker jag.

Så har ni något bra tips? :D

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Annons:
Rita-S
11/8/12, 6:58 PM
#1

Chocklad crisp! :D Ta vanlig cornflakes och nougat. Rör sen nougatbitar mjukt, så dom måste vara rumtempererade! Rör försiktig ner cornflaces så det krossas men inte alldeles för mycket.

Ställ det kyld ett litet tag till du kan forma små kulor av det, och stoppa kulorna på en tandpetare. In i frysen med dom, och smält chocklad. Doppa sen kulorna i chockladen och låt det stelna! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Swadika
11/8/12, 7:32 PM
#2

Det var smart :D Det ska jag skriva upp ^^

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Rita-S
11/8/12, 8:35 PM
#3

när du smälter chockladen är det bra att göra det i en skål som står över en gryta med kokande vatten så brinner inte chockladen sig :)

Andra saker du kan göra är att smälta chocklad. Ha vanlig puffad ris i någon fyrkantig låda typ fyrkantig godislåda exempelvis (klä med bakplåt innuti). Täck med ett jämt lager ris, och ha sen smält chocklad över och låt det stelna. Se till att lagret med chocklad är typ lika tjockt som riset ungefär, men inte mycket mer. Blir det för mycket chocklad kan du ha mer ris på nån bakplåt och ha chocklad över det bara :) 
Sedan när det är kallt och hårt bryter du det i bitar :)

Crisp-chokladen kan du doppa även i vit chocklad, men den chockladen är ännu mer känslig för att brinnas vid än vanlig chocklad, ännu viktigare att smälta i vattenbad :)

Om du vill kan du hacka hasselnötter (eller köpa färdig hackade) och även hacka russin, sen kan du göra samma sak med hasselnötter och russin och ha smält chocklad över :)

Sen kan du självklart ha torkad frukt i som du köper färdig i påse eller i naturgodis-avdelningen på affärn! :D

En sak som är syndig gott är torkat ananas doppad i chocklad! stoppa en bit torkat ananas på en tandpetare av trä och doppa i chocklad :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Swadika
11/8/12, 8:37 PM
#4

Allt detta låter väldigt smaskigt faktiskt :)

Har du eller någon annan ett tips på godis förutom choklad? (:

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Rita-S
11/8/12, 8:54 PM
#5

Absolut: Koka upp vatten och ha i massor av salt. Nu menar jag MASSOR. Typ till en liter vatten skall du ha minst en hel deciliter eller upp mot två med salt. Låt det lösas upp och kylas en aning. 

Ha sen mandlar och/eller andra nötter i saltvattnet så allt blir riktig dränkt i det, och låt det ligga en kvart eller en halv timme och blötas. ös upp med hål-slev och lägg på bakplåtspapper och ställ det mitt i ugnen på 180 grader. Låt det rostas en halv timme och ta sen ut en mandel, och stoppa den i frysen så den kyls inom några minuter och provsmaka på den. âr den knaprig och smakar lätt bränd är den klar, om den fortfarande är lite mandel-seg i mitten skall det rostas lite till, 10-15 minuter. När den är knaprig och lättbränd i smaken hela vägen genom har du en sats saltade rostade mandlar! Du bör rosta mandlar och andra nötter var för sig då det är olika hur lång tid det behöver att rostas.

Du kan göra marshmallowgodis:

75 gram smör
250gram marshmallows
1 dl saltade cashewnötter
3,5 dl kokosflingor
6 dl rice crisp frukostgrejs :)

Smält smöret i en kastrull med tjock botten men se till så det inte bränns vid. Sänk sen temperaturen till en låg temperatur (runt två på plattan) och rör ner marshmallows till det är smält.
Ta grytan från spisen och blanda sen i allt annat och ha det i en eldfast form eller liten långpanna storlek 30 cm gånger 40 cm. häll massan ner i denna formen (kan vara bra att klä med bakplåtspapper innan så du får detta ut sen), och fukta händerna i vatten medan du plattar ut det försiktig. Du kan även använda en slickepott :) Låt det stå kallt tills det är stelt och dela i fyrkantiga bitar!

Det skulle nog säkert smaka gott med en matsked honung i detta med om du vill så, men ta då inte för söt honung annars tror jag nog du får sockerchock!

Sen kan du göra mandelmassa och pepparkakskulor. 
Köp en korv färdig mandelmassa och färdiga pepparkakor.
Du tar sen 200 gram mandelmassa och 150 gram pepparkakor, krossa pepparkakorna till grova smulor och knåda mandelmassan mjuk. Knåda sen inn pepparkaks-smulorna, och trilla kulor. Stoppa en klubba-pinne eller tillsvarande i dom, och sen kan du doppa i smält chocklad, eller du kan sprinkla vit eller mörk smält chocklad över dom bara :) eller hoppa över hela chockladen om du inte vill ha!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
11/8/12, 9:05 PM
#6

enkel och billig gräddkola: Köp en burk kondenserat mjölk. Ha den i en tjockbottnat gryta, koka upp och låt koka på medelvärme tills den är brun och seg, ta dropptest med att droppa en droppe i kallt vatten. Blir den hård och inte kladdig är den klar. Ha på plåt, låt stelna tillräckligt till att du kan skära bitar, och du är klar!

Kondenserat mjölk är såpass söt och tjock så detta går rätt fort. Du behöver inte smaksätta alls! Du kan ha lite vaniljarom i för mer vanilj-smak eller du kan ha i pepparmynteolja för mint-kola :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Swadika
11/8/12, 9:10 PM
#7

Tack så hemskt mycket :D Måste fundera och se vad vi har hemma och så.  Men nu har jag lite mer idér iallafall ;)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Rita-S
11/8/12, 9:11 PM
#8

^^ Den gräddkolan med kondenserat mjölk är varken svår eller dyr heller :) skär små bitar så får du massor ut av en burk!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Swadika
11/8/12, 9:12 PM
#9

Den var riktigt smart, jag kommer absolut göra den i alla fall :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

jossa5
11/8/12, 11:18 PM
#10

En variant på dina mandelmassakulor är ju att innan du doppar dom i choklad, rulla på nougat på dom, sen kan man doppa dom i vit choklad och sedan rulla i cocos, vips så har du snöbollsgodisar. :)
Jättegoda är dom med! :D

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[malda]
11/12/12, 6:10 PM
#11

Något som jag själv inte gillar, men jag vet att många gör, är marmeladgodis! Min mamma gjorde det förra året, och det verkade superenkelt. Man kan göra dem mer eller mindre avancerade, randiga eller enfärgade och med massa olika smakalternativ. Har inget recept att dela med mig av, men en snabb sökning på google gav många träffar. Överlåter till dig att välja bland dem, om det skulle passa ^^

fotoninja
12/11/12, 12:13 PM
#12

radiokaka! det tror jag många äldre gillar Glad

Swadika
12/11/12, 1:24 PM
#13

haha tack för tipset :) Jag kommer inte ha någon tid att göra godiset så fick ta det enklas.

Mandelmassa- + mandelmassa+pepparkaka kulor, kola och cake pops :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Annons:
fotoninja
12/11/12, 1:33 PM
#14

det blir nog uppskattet Glad

Upp till toppen
Annons: