Annons:
Etikettjulförberedelser
Läst 5834 ggr
[postmortum91]
2012-10-07 21:31

Vad F*N ska jag göra under jul?

Jag HATAR jul, lite tragiskt är det väl. Men sedan min mamma dog i cancer hösten 2005 så har jag inte kunnat fira med någon familjemedlem alls eller släkting heller för den delen. Jag har firat med andras familjer och alla är så lyckliga och glada som har en familj…

Jag låter bitter, och jag blir det över jul. Nu är jag trött på att fira jul med alla andras familjer och släktingar. Denna julen tänker jag sitta själv med min hund. Anledningen är att jag saknar min familj och vill känna att jag kan slappna av på julafton. Men det blir svårt när man alltid är kring "främmande" människor, man måste le, se glad ut, vara artig. Jag vill bara kunna vara mig själv igen under jul, få slappna av som jag fick när jag firade jul när jag var 13 sist.

Jag såg att Birka Cruises har julkryssning, tänkte ta med sambon och fick värsta förhoppningarna och tyckte det skulle bli askul TILLS jag såg att idioterna hade 23 års gräns. Jag är ju 21 och sambon 22 så det sög ju. Jag säger idioter till dem just för att de sammade min enda chans till en trevlig jul. Har ni andra förslag på vad jag kan göra så min jul blir bra? Jag blir antagligen själv, sambon har jag full förståelse för att han vill fira med sin familj. Var med och firade de 2 senaste åren med hans familj men är som sagt trött på att fira med andras familjer när jag inte har någon själv. IDIOTJUL!

Annons:
[lucke]
2012-10-07 23:04
#1

Viking Line har kryssningar på julafton till tex Helsingfors. Åldersgränsen är 21 år. Helsingfors är en mysig stad, inte minst i jultid. http://www.vikingline.se/Pages/helsingfors/kryssningar_resor/julaftonskryssning.asp

[postmortum91]
2012-10-07 23:17
#2

okej tack :)
såg även att silja line har, så tror de ordnar sig om jag kan fixa hundvakt över jul

Rita-S
2012-10-07 23:28
#3

Hundvakt borde lösa sig, om inte annat kanske det finns kennlar som kan ta till sig hunden.

Jag blir lädsen när jag hör folk som inte glädjes åt julen. Inte för att jag tycker det är fel av en person att ha sådana känslor, utan anledningen till att dessa känslor finns och att man inte kan riktig undslippa julen när det finns julpynt och julmusik överallt som påminner om att det är jul. Jag skulle hemsk gärna kunde göra något åt alla så dom kan få den samma glada julkänslan som jag får själv, men jag kan ju inte trolla.. :/

Jag hoppas vilket fall som helst att du kan få till en jul-resa så du har en möjlighet att få vara dig själv. Vare sig silja line eller viking line tillåter hundar på kryssningar, men det finns möjlighet om man i stället för att ta en kryssning åker på en resa och hoppar av båten, tar in på något motell som tillåter hund och stannar nån natt för att sen åka hem igen, på vanliga resor tillåter nämligen både silja och viking att hundar medbringes mot extra penning.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Åsa S
2012-10-08 09:37
#4

Man kan ju även koncentrera sig på att hjälpa de som har det sämre än en själv. Blir lätt så man bara ser sina egna problem och inte är tacksam för vad man har. Är många som sitter helt ensamma på julen både unga och gamla du har ju iallafall människor dit du är välkommen under julen även om det inte är biologisk familj.

Ta kontakt med kyrkorna där du bor, många kyrkor ordnar julbord och julfirande för människor som inte har nån att fira jul med alls. Kanske du kan få hjälpa till som volontär man brukar se sina egna problem som rätt små då man förstår man har så mycket som de människorna bara kan drömma om.

[postmortum91]
2012-10-08 13:15
#5

#4 tack för tipset, men jag skulle uppskatta julen om jag fick bara vara mig själv, alltså då blir det att sitta ensam hemma eller åka iväg med min sambo. Jag kan volontärarbeta vilken annan dag som helst, men nu vill jag vara för mig själv.

Jag har folk att fira med, som min sambos familj eller mitt före detta "familjehem".  Jag vet att folk har det mycket värre än mig, jag var inte ute efter att få medlidande, jag ville ha tips på vad man kan göra istället för att sitta hemma på jul.

LinaN
2012-10-09 10:57
#6

Min initiala fråga är; Har du berättat för de du firat jul med hitendags att du har svårt med julen för att din mamma dog?

För du har ett ansvar gentemot dina egna känslor och om du berättar för andra varför du har det svårt kring jul, så kanske du inte måste sitta och le, vara överdrivet artig. Det är tillåtet att vara ledsen för sådana saker, och det är tillåtet att vara ledsen för det även bland andra människor.

Vad löser det att sitta ensam hemma? Vad tror du att du uppnår? risken för ett ökat negativt tänkande, att det bittra späs på varesig du vill eller ej. Hade jag vart i din situation utifrån det lilla du berättat så skulle jag mycket väl kunnat hamna i tankegången "jaha, och nu sitter min sambo med sin familj och har det trevligt och firar jul, medan jag sitter härhemma alldeles själv med hunden." och börjat lägga skulden på min sambo istället. Att han borde egentligen vara hemma med mig.

Men tips på vad du kan göra på jul; du kan ta en långpromenad med hunden, ta med dig fika ut och stanna på något fint ställe och fika. Ta ett varmt bad, skriv en dikt till din mamma. Det är viktigt att komma ihåg det positiva. Men du kan även skriva hurmycket du saknar henne osv.

I vår vikingaförening har vi alltid ett midvinterblot, där vi träffas och blotar men också minns de som vi saknar, berättar om sådant som vart viktigt under året. Osv, men det som får mest uppmärksamhet är själva minnestalen, där man antingen har förberett en text eller man improviserar direkt från hjärtat. Och detta helt oberoende vilken religion eller livsåskådning man har. Att minnas sina nära och kära som inte finns hos oss längre är en viktig del av läkandet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
PeachyAlice
2012-10-14 17:10
#7

Jag vet hur du känner. Jag har själv ingen familj att fira med eftersom jag inte har kontakt med den släkt som bor nära, alltså har jag suttit ensam de senaste åren. Det har inte stört mig alls, för har man valt att vara ensam så finns det ju inget att vara ledsen över. Du behöver t.ex. inte tänka att du är ensam mot din vilja, att du inte är välkommen nånstans, osv. Istället har du valt det själv och det igner en känsla av trygghet och självkänsla. DU har valt att inte spendera julen som förväntat.

Jag förstår att det ligger i mångas natur att försöka övertala folk att det är tragiskt att vara ensam på jul, men för de som känner sig ensamma i andras sällskap så kan ens eget sällskap vara den största tryggheten som finns.

I slutändan är julafton bara en dag som alla andra, det enda som gör den tragisk för folk som oss är det faktum att folk har skyhöga förväntningar på en. Jag hoppas du hittar något kul att göra, är säker på att det kommer bli bra :)

[postmortum91]
2012-10-14 20:18
#8

#7 Exakt, det är de jag menar. Jag har egentligen inget emot att vara själv, men då istället för att sitta och inte göra något själv så skulle jag vilja ha tips på vad man kan göra som man inte alltid gör annars. T.ex julbaka etc.

[Xmizzmansonx]
2012-10-17 13:09
#9

Hoppas verkligen du finner hundvakt och får gå julkryssning i jul<3 Lycka till och god jul i fööörskott:) <3

MissInAction
2012-10-17 18:17
#10

Julkryssning låter riktigt mysigt!! Hoppas att du kan få hundvakt.

Hytt för djur kan man boka för reguljära resor men inte på kryssningar. Så om du kan och vill åka över dagen så är ju det en idé Glad

Att volontera på julfirande för bland annat hemlösa och andra ensamma sägs ge massor med glädje och gemenskap. Det är väldigt populärt att göra på nation här i Uppsala, och folk nästan slåss om att få jobba. Och det är alltid fullt med folk. Så jag tycker det verkar mysigt! Har ingenting alls med medlidande att göra eller att visa att "andra har det värre".

Gå på bio! Eller teater eller konsert, vilket du nu föredrar.

Jag kan tänka mig att spa-ställen har stäng på julafton, men då skulle kunna ta någon skön behandling dagen före om det är möjligt! Effekten sitter i ett bra tag Glad

Städa och gör fint hemma till dig och hunden, laga god mat och mys tillsammans framför bra film och tv.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Lavine
2012-10-17 21:25
#11

Julkryssning tyckte jag var en superidé. Om du annars kan tänka dig att "bara" vara hemma med hunden så hade jag gjort det, och fixat den julmat som jag gillar, sett den jul-tv som jag gillar, eller ha ett tv-seriemaraton.

Det drömmer jag själv om ibland, jag jobbar inom handeln och är ofta oerhört trött och slutkörd när julen väl kommer. Känner att det finns många krav på oss som julfirare, inte minst att man förväntas komma. Ibland tänker jag att jag bara skulle vilja hålla på med julmat för mig själv hela julafton. Se julfilmer hela dagen, snoka runt på internet och hoppa över SVT:s julvärd och Kalle Anka. Flört

lightseeker
2012-10-17 22:07
#12

jag har ett förslag för julfirande på ett spa, där umgås alla med andra gäster och du själv kan bara njuta av en fin spa-upplevelse.

minns inte var i Sverige du bodde, men här på västkusten har vi ett spa som hette Vann spa och de hade jättefint och inte för dyrt erbjudande, både till jul och nyårshelgen.

Jag önskar dig en trevlig jul, men kan inte föreställa mig hur det skulle kännas att som barn förlora sin "familj".

Jag har ju min familj kvar, både den som jag föddes in i (fast de har inte velat ha med mig att göra, de senaste 20 åren) och mina barn (fast de var bortresta förra julen) så då valde jag att sitta själv.

Jag gick till kyrkokören och sjöng på julafton, sedan volonterade jag till att ställa iordning jul för alla ensamm i kyrkan, tillsammans med 2 eldsjälar till.

Det var helt fantastiskt att se hur många ensamma människor det finns och de flesta ville att jag skulle sitta just hos dem, så att de fick prata en stund, jag försökte att dela upp mig så gott som jag kunde, så uppskattad hur nog ALDRIG en julklapp varit, som jag har skänkt någon.

De kunde gott ha haft öppet kyrkan längre, ja i flera dagar under helgen, nu när jag har förstått hur stor ensamheten är, mitt ibland oss.

Bruden-Mbuti
2012-10-31 05:55
#13

får du inte hundvakt och vädret är någotsånär kan ni ju ta med hunden och gå på vandring.

finns många leder som har övernattningsmöjligheter

Annons:
Lavine
2012-10-31 10:41
#14

#13 DET lät jättemysigt tycker jag, för egen del! Jag börjar så smått vilja göra allvar av min fantasi i mitt inlägg #11, men att sitta ensam hemma en HEL julafton kanske blir för tråkigt även för mig. Tyvärr känner jag inte till nån vandringsled i mina krokar som skulle ha övernattningsmöjlighet, men kanske kan jag ta en tågtur med hunden…

Rita-S
2012-10-31 10:45
#15

#14 Du behöver ju inte övernatta nånstans :) Du kan ju gå en längre tur vid något elljusspår i grannskapet fm, titta julfilmer, förbereda julmat och äta till kalle anka, gå en långtur till, öppna klappar och sen krypa inn i pyjamas eller onepiece och smaska godis och kika mer julfilmer!

Om man är är sugen kan man kolla med någon lokal ridskola, det är många sådana som erbjuder slädeturer på förmiddagar med pepparkaka och glögg? :) Det brukar i så fall komma ut på hemsidor och sådan! Jag vet våran ridskola gör det ofta!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Lavine
2012-10-31 10:49
#16

#15 Toppenbra tips, tack!! Man kan ju göra julafton till en utomhusdag, det har jag aldrig tänkt på. Vara ute så mycket som möjligt medan det är ljust. Och när det är mörkt går man och tittar på alla juldekorationer i fönstrena. Flört

Rid- eller slädtur lät ju också helt underbart. Tack igen för tankehjälpen!

Rita-S
2012-10-31 11:02
#17

Det var då värkligen så lite så! :D Det blir tråkigt med utomhusdagar om det spöregnar, men om det är strålande sol och inte alldeles för kallt finns det inget mer romantisk än släde eller vagntur på julafton med bjöller på hästen och allt! Tycker iaf jag :) och även utan hästen och släden, med bara sig själv och hunden blir det totalmysigt!

Om du inte har någon ridskola i närheten kan det ju ändå vara det finns nån bonde eller privat hästägare som skulle tycka det var roligt att dra i gång något sådan tillsammans med dig (du som läser) och några andra :)

Om man gillar barn OCH har hästkontakter exempelvis, kan man ju kolla med något dagis i lokalmiljön om dom skulle vara sugna på att dra i gång vagntur med barnen på fm eller nåt med. Det finns så mycket utomhus-saker man kan göra, som ger julkänslor i massor.

Jag kan ju säga som så.. min mann är julhatare. Han gillar jul med mig, men tycker annars det bara är jobbigt.
Jag sa till honom en gång jag vill ha en egen släde till min pålle. han frågade varför. "tänk dig, litegrann minusgrader, strålande sol eller lätt snöfall, tjocka fällar över benen, glögg eller kakao på thermos och pepparkakor.. och kling kling kling genom skogen på förmiddagen" säger jag med julstjärnor i blicken.
"nu fick JAG julkänslor!!" sa han! (Jag SKA ha släde!!!!!!!!!! Bjöller har jag redan :D )

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Lavine
2012-10-31 11:16
#18

Nu inser jag att det bästa vore om jag hade egen häst, då skulle jag tillbringa halva julaftonen i stallet… Flört Kanske skulle erbjuda mig som hjälpmockare på julafton till något stall, haha.

Rita-S
2012-10-31 17:51
#19

^^

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[RMSLiners]
2012-11-06 11:28
#20

Min släkt har ingen sammanhållning och har aldrig haft, våra (min och min mans) föräldrar bor också flera mil ifrån oss. Jag har aldrig i mitt liv haft en ordentlig jul med släkt. Mest har det varit jag, pappa och farmor som suttit och tittat på tv i soffan tills för 7 år sedan. Nu firar jag enbart med min man, min far firar inte jul överhuvudtaget längre och farmor sitter själv hemma. Resten av släkten ska vi inte nämna.

Vi (jag och min man) firar julen själva och detta är vad vi kommit på för sysselsättningar man kan göra, men då är vi båda också friluftsmänniskor och har liknande intressen;

1 . Dra ut i skogen och grilla med tända ljus i snön.

2. Sitta på en filt på i snön på baksidan med musik, fika och tända ljus.

3. Ta hund och sticka ut på en dragrunda (slädhund). 

4. Åka skidor med hund.

5. Dansa.

6. Åka bort över julafton, tex till fjälls och fotografera eller liknande.

osv

Finns mycket man kan hitta på om man går efter hur man bor och involverar sina intressen. Flört

Annons:
Upp till toppen
Annons: