Annons:
Etikettjulmaten
Läst 1732 ggr
LinaN
2012-09-30 21:58

Första julmaten lagad

jaha, då blev årets första julmat tillagad…. Höll på att göra mjölksyrade morötter och vitkål och fick mängdvis med vitkål över så fick hitta på något med det.

Så i grytan, rota fram farmors recept ur minnet och sätta igång att göra brunkål. Lukta jul i hela lägenheten! :)

Förutom syrade grönsaker så blev det även en omgång hemmagjord pizzasallad som vi får se om den är något att ha.

Håll tummarna att det syrade blir bra och att brunkålen håller sig trevlig i kylen framöver.

Receptet är enkelt

smält margarin, i med strimlad/hackad vitkål, stek detta tills det blir alldeles mjukt och vätskar sig

I med socker, ättika, kryddpeppar, salt och soja för att få den bruna färgen. Prova sig fram till rätt mängder. Jag gillar min litet syrligare, medan andra gärna har sin sötare.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
lightseeker
2012-10-01 10:45
#1

fantastiskt kul, vill också prova. Håller den sig i skafferiet?

LinaN
2012-10-01 12:10
#2

#1 den håller sig någ bara några dagar i vanligt varmskafferi, i kallskafferi/jordkällare bör den hålla längre. Jag har haft en omgång ståendes i kylskåpet i näääästan två veckor utan att den blev dålig, men sen slängde jag allt efter vi ätit då jag inte vågade ställa in den för ytterligare en veckas förvaring, så gjorde ny ^^

Men i frysen håller den ju garanterat längst. ;)

De blir godast om den får stå till sig nån dag i kyl/skafferi innan servering. Även om jag äter den direkt ur grytan när den börjat svalna ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

lightseeker
2012-10-01 20:59
#3

bra tips då skall jag frysa in den :)

Holyghostorchid
2012-10-02 15:13
#4

Myyys!! Underbart! Detta ska jag testa i helgen!

Upp till toppen
Annons: