Annons:
Etikettjulförberedelser
Läst 3504 ggr
Mitralis
2012-07-17 20:51

Romtopf

Har länge varit sugen på att prova denna efterrätt som från början är en tysk efterrätt som av tradition serveras till jul.
Jag kommer närmare och närmare för varje år. Ofta så har jag kommit på det när det varit för sent och det inte längre går att komma över jordgubbar och hallon, osv. 

Hur gör ni er Romtopf?
Vilken rom, vilka bär, vilken burk, vilka tillbehör?
Tungan ute



Annons:
Mitralis
2012-07-24 20:55
#1

Nu har jag köpt  Rum Plantation, jordgubbar, körsbär, nektariner och persikor. Ska rensa och lägga frukt och bär i socker tills i morgon när jag lägger det i en för liten burk från ikea, det ska tydligen vara en 4–5 liters kruka av glas. Den jag har är på 1,8. Men det är väll bara att ta lite mindre mängd bär. Vet ju inte om jag tycker om det än Tungan ute



Rita-S
2012-07-25 13:36
#2

jag har inte ens hört om romtopf faktisk! :O hur smakar det?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

DesK
2012-07-29 08:32
#3

Det är kanongott! Tungan ute Min farmor gjorde alltid Romtopf av trädgårdens bär och frukter och vi åt den lätt värmd på vaniljglass. Jag har en speciell kruka av porslin med ett lock som ser ut som en slags mössa och det står Romtopf mitt på krukan. Tyvärr har den gått o gömt sig så jag kan inte visa nån bild just nu.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Mitralis
2012-08-01 16:39
#4

#3 Tack för serveringstipset. Funderar på att göra glassen själv när det är dags Tungan ute

Hoppas att du hittar krukan för det vore kul att få se den Glad

Själv så har jag en kruka från Ikea och jag är rädd hela tiden att det ska mögla för det sticker upp lite bär och locket är ihåligt Obestämd

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70213550/

Har även lite problem med socker i botten som jag inte vet hur jag ska få att lösa sig. Jag kärnade inte ur körsbären så bärsaften kunde inte blöta upp sockret innan jag hälde ner det i krukan.



Upp till toppen
Annons: