Annons:
Etikettprathörnan
Läst 1544 ggr
MissInAction
2011-12-25 00:10

Ingen julstämning

Jag och pojkvännen har firat jul hemma hos mina föräldrar. Vi har ätit jullunch, tittat på Kalle, haft besök av Tomten (hehe ja, fortfarande) och tittat på bra TV, ätit gröt…  Kort sagt, vi har haft det bra. Men jag har inte känt någon julstämning Gråter
Kanske beror det på att min syster med familj (tre tonåringar) som alltid har firat med oss, firar hemma på Åland i år, med en 1 månader gammal bäbis. Eller på att vi inte lyssnat på så mycket julmusik här hemma. Jag vet inte, men det är första gången på 31 år som jag inte känt någon julstämning alls! Den har alltid kommit förut…

Har ni upplevt samma? Och har det gått att "framkalla" den där julstämningen på något magiskt sätt? Har den kommit nästa år igen? Är orolig Rynkar på näsan


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Loveradio
2011-12-25 00:19
#1

Samma här! Har haft en underbar julafton men ingen julkänsla. Eller viss julkänsla fick jag när jag såg på Kalle anka och när vi åt julmat, men annars ingenting. Försökte få lite julkänsla genom att se bingolottos uppesittarkväll igår men det funkade inte heller.

Men det hade jag inte förra året heller. Känns nästan som att julkänslan försvinner när man blir vuxen. Är 19. När jag var liten kunde jag ligga sömnlös natten innan och längta och så hade man en pirrande känsla i magen.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Jase
2011-12-25 08:13
#2

Jag har inte känt någon julstämning på flera år. Julen är som vilken familjeträff som helst nu för tiden (inte för att det är dåligt). Så har tyvärr inga tips att ge…

[Momiji]
2011-12-25 09:40
#3

Ingen riktig julstämmning här heller. Hade det innan jul, men sen försvann den. Fast vet själv anledningen till det. Efter att i måndags sett en av mina älskade hamstrar dö efter att ha legat i mina händer i 15 minuter och kippa efter luft och sen fara på gammelmosters begravning på torsdagen så var inte julstämmningen på topp. Sen att båda mina syskon var trötta och min lillebror rent utav mådde dåligt(han har asperger och medicinen han tar nu funkar inte längre, han ska få en ny snart) gjorde ju inte saken bättre. Mammma ska göra en magsäcksoperation och har precis börjat med sina soppor och var gnällig och att mina syskon inte var pigga gjorde ju inte saken bättre.
Så julstämningen saknades här, får bara hoppas att det blir bättre till nästa jul

Rita-S
2011-12-25 09:46
#4

jag hade problem med min julkjänsla nu i år. Pga många privata saker var det mycket jobbigt för mig nu under hela december, och jag såg värkligen inte fram mot julen. men nu efter julmaten och tre nötter till askungen, resan till julstjärnan och kalle anka, klappöppningen och sådana saker så smög det sig på denna goda julkjänslan jag minns från förut. Tipps? Tjah.. slappna av och leta inte efter den. Gör saker som du brukar göra och brukade ha det mysigt med förut. Släpp tankarna på alt som tynger, just juldagarna kan dom knappast lösast ändå om dom inte är direkt relaterat till folk du får umgås med i julen. bästa tippset jag har!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

MissInAction
2011-12-25 11:40
#5

Det är inte menat som elakt på något vis alls men jag finner en viss tröst i att veta att inte alla andra heller haft den där klassiska julkänslan… Det är väl en naturlig sak egentligen. Som barn (som får vara barn) är man ju relativt bekymmerslös vid sådana tillställningar och kan bara glida med. Nu har man mer att tänka på och fixa med. Kanske inte så konstigt då att den "rätta" känslan uteblir. Jag erkänner att jag har haft julkänsla tidigare i December när jag lyssnat på julmusik hemma eller luciakonsert i Domkyrkan eller när Harry Potter-föreningen hade julmys :) Så jag får vara glad att jag Kan känna det. Det kommer fler julaftnar! Skickar en varm kram till alla er som vill ha en


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Rita-S
2011-12-25 12:26
#6

#5 om det är sådana saker som kommer i vägen för kjänslan kan det nog vara smart att leka litet skalman dom två sista månader av året, så att man planerar "den dagen gör jag det" och sådan. På så vis tar inte alla "måsten" så mycket tid under dom senaste veckor att man tappar julkjänslan i att stress. Det har iaf fungerat klockrent för mig att göra så, första året jag firade själv hade jag totalstress i 2 veckor innan och noll kjänsla av julen alls, men så fort jag lekar skalman med planering och allt så blev det mycket bättre för min del.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
MissInAction
2011-12-25 19:31
#7

#6
Ja det är faktiskt både roligt och befriande att börja planera och göra saker innan. Handla julklappar i November kanske. Då får man lite julstämning bara där Tungan ute


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Gunlog
2011-12-26 23:45
#8

2 år på rad har julstämningen varit puts väck för mig. Förra året, som ni vet, fastnade vi i London, jag och sambon.

Detta året hade jag semester veckan innan jul. Fram till fredagen innan. Då fick jag säga ja till att jobba någon dag istället. Någon dag blev 4 dagar. Jag köpte alla julklappar på Burlövs Center på Lille Julafton… Jobbandet satte käppar i hjulet för mig. Veckan innan min planerade semester blev jag sjuk i hög feber, så jag fick stanna hemma i 3 dagar, därför fick jag hoppa in på min semestervecka.

Nästa år har jag dock redan bestämt följande:

Jag plockar fram både advent och julpynt samma helg. Dammtrasan i ena bakfickan och fönsterputs med trasa i andra bakfickan, sedan går jag loss 100 % till första advent. Julen 2012 infaller alldeles rätt: en måndag, vilket ger mig chansen till att köpa julklapparna då. Jag behöver inte stressa så som jag gjorde detta året.

Nästa jul ska jag vara ute i god tid. (*Detta sade jag iofs förra året också när vi satt i London och våra barn fanns kvar här hemma.)

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

[GIKmio]
2011-12-30 20:02
#9

Känner bara julstämning efter Kalle Anka varit på tv och det blivit mörkt. På dagen sken solen och det var grönt överallt. När man var barn började julkänslan redan på skyltsöndagen. På den tiden blev det vinter tidigt. Ibland redan i oktober.

Gunlog
2012-01-01 16:42
#10

Håller med dig där. Det var bättre förr…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Upp till toppen
Annons: