Annons:
Etikettjulmaten
Läst 3273 ggr
signemo
2011-12-19 21:17

Vegtariskt julbord

Hej

Skulle behöva hjälp med lite vegetariska julbordsrätter.

Jo jag vet det finns en del.

Men behöver mer tips så snälla ge mig gärna tips. Vi får besök av fina människor som inte äter, kött, fisk , kyckling, ägg-

Var rädda om varandra

Annons:
Loveradio
2011-12-19 21:20
#1

Vegetarisk paj är gott :) det ska jag äta. Sen finns det ju en hel del andra goda rätter. Men nu står det stilla.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

GabbiS87
2011-12-19 21:24
#2

Janssons frestelse kan man ju göra fast utan fisken, ha i lite andra rotfrukter bara. Sen kan ni ju ha lite olika goda ostar och bröd, grillade tomathalvor, en bönsallad, lins- eller kikärtsbiffar kanske…. svårt med veg. julbord eftersom det mesta på vårt svenska julbord är kött hehe. krydda de vegetariska rätterna med juliga kryddor så det smakar jul iaf även om det är tråkiga squashplättar haha!

Loveradio
2011-12-19 22:59
#3

Finns ju som tur är många köttersättare. Sojakorv, sojafärs, sojabullar, sojaburgare och allt möjligt. Smakar nästan precis som kött. Också quorn, men det är jag själv allergisk mot.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Loveradio
2011-12-20 02:13
#4

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

JessieS
2011-12-20 02:59
#5

#2 Fast om man är vegetarian så äter man kanske inte så många sorters ostar. :)

Om du äter qourn och sojaprodukter så kan du ju göra köttbullar, om det finns någon ersättning till skinka så kanske du kan göra en god senapssås till det. Småpajer kan du ju också göra. Min farmor brukar göra en jättegod svampstuvning som hon häller i såna där små brödkoppar man brukar ha till plockmat. Jag vet inte vad de heter tyvärr.. :p Det kanske är ägg i dem men då kan du kanske bara baka något gott bröd och göra snittar med svampstuvning på.

Du kan ju göra goda grönsaksröror, sallader och puréer också. Om du gör ett par olika mustiga sallader så kan du ju blanda ihop några dressingar med olika kryddor i också. :) Något med frukt i kanske också fungerar..  Småpajer av olika sorter tror jag också kan bli riktigt gott och enkelt.

Loveradio
2011-12-20 03:15
#6

#5 Jo vegetarianer äter ost. Det är veganer som inte äter ost.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Annons:
JessieS
2011-12-20 03:20
#7

Okej. Det är lite fel tycker jag i så fall. :p Med tanke på att det är löpe som kommer från kalvmagar i de flesta ostarna som säljs.

Loveradio
2011-12-20 03:27
#8

Hade jag faktiskt ingen aning om.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

JessieS
2011-12-20 03:33
#9

Det är tyvärr inte så många som känner till det. :/ Jag tror att finska ostar är utan löpe från djur. Jag har för mig att det är förbjudet där.

Loveradio
2011-12-20 03:43
#10

Okej. Fast det kommer inte hindra mig från att fortsätta äta ost. Jag tänker inte börja kolla igenom innehållsförteckningen på varje ost jag köper. Och tänk om jag blir sugen på en ostmacka på ett café. Ska jag behöva gå fram och be dom ta reda på om det är ostlöpe i. Nja.

Jag älskar ost och är det fel som vegetarian att äta ost med löpe i så får det väl vara det :P jag äter fisk 1 gång i månaden också. Det är ju inte heller "rätt" som vegetarian. Och det händer att jag äter godis med gelantin i (svål eller vad det är).Och godis som innehåller E20 (krossade insekter). Tycker det är otroligt överdrivet att avstå från mat som innehåller minimaliska mängder från ett ämne som är animaliskt.

Tycker det är svårt nog att vara vegetarian även fast jag varit det i 6 år.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

JessieS
2011-12-20 03:48
#11

Jag förstår att det är svårt. :) Lite får man nog fuska.

TerriZue
2011-12-20 10:17
#12

Det är svårt att hitta ostar utan löpe, nästan varje ost inhåller det men några finns det allt. :) Jag är nybliven vegetarian och äter heller inte ostar med löpe i, det var den absolut svåraste "omställningen", att försöka hitta ost utan löpe. :P

Hu som helst, något jag tänkt prova är "Vegetarisk sill". Det är självklart inte sill, utan någon form av inlagd aubergine. Har hittat ett recept som verkar gott, kan kolla upp det och återkomma om det låter intressant. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

[Momiji]
2011-12-20 11:20
#13

Använder BabyBel ostar när jag lagar mat(innehåller inte löpe), brukar riva det över mackor också. Så om man letar efter en ost så funkar dom bra.

Annons:
GabbiS87
2011-12-20 11:29
#14

Hade faktiskt ingen aning om det där med osten, hmm tror inte det är så många vegetarianer som vet det heller! Hur som helst, lycka till med ditt veg.julbord, som du säger så finns det massor man kan göra :)

signemo
2011-12-20 12:53
#15

Tack snälla. Är ju kul att alla skall kunna känna sig mätta o belåtna efter julmaten. Så ville därför komplettera det ordinare med lite fler vegetariska rätter.

Var rädda om varandra

Frida
2011-12-20 20:34
#16

Långkål är fantastiskt gott och något jag förknippar med julen. Köp fryst grönkål så går det fortare att göra.

De vegetariska "prinskorvarna" från Hälsans kök är också goda (cocktailkorv heter de).

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

signemo
2011-12-21 13:58
#17

Kan man förbereda o frysa Falafel

Var rädda om varandra

TerriZue
2011-12-21 16:33
#18

Det tror jag man kan…

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Tove-
2011-12-21 21:17
#19

#17 Det kan man absolut göra! =)

Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/

signemo
2011-12-21 21:27
#20

Bra. Skrattande

Var rädda om varandra

Annons:
Chieko
2011-12-22 12:52
#21

Mamma gör en grönsakspaté med purjolök, tomat och spenat. Dock tror jag att det är ägg i just den :/

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Upp till toppen
Annons: