Annons:
Etikettjulförberedelser
Läst 1679 ggr
DesK
2011-12-19 13:52

Planer för julbordet

Vilka planer har du för julbordet? Tänker du prova något nytt i år? Vad äter du /ni hlest av julmaten?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[lucke]
2011-12-19 18:04
#1

Jag äter inte fisk, sylta och paté- så det är egentligen rätt mycket som går bort för mig på ett julbord. Men jag äter desto mer av köttbullar, ägghalvor, julknäcke med kalkonskinka och stark senap- mums!

Det blir nog inga nyheter på julbordet- allt kött är kalkon som vanligt. Jag har däremot gjort lingonkolor och knäck med pistagenötter, det har jag inte gjort förut.

Loveradio
2011-12-20 03:47
#2

Jag är vegetarian så det blir vegetariskt i år igen.

- Vegetarisk paj

- Jansons frestelse utan anjovis

- Potatisgratäng

- Rödkål

- Rödbetssallad

- Sojabullar

- Sojakorv

Och nån julsallad ska jag nog laga.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Loveradio
2011-12-20 03:52
#3

Julsallad blir nytt för iår. Har nog aldrig ätit det. Tyckte den här såg så god ut:

http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=32364

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Rita-S
2011-12-20 06:59
#4

blir traditionellt norskt julbord för min del, med mycket kött och kål :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

vaanjja
2011-12-20 09:32
#5

Jag är demivegetarian så vi hoppar de värsta köttbitarna, i år ska vi satsa på sallader och röror. här ska ni se:

- janssons förstås!

- inlagd sill såklart…

- vitkålssallad! <3

- rödbetssallad :D

- massa andra röror

- morotsbiffar eller når liknande

- ägg :)

o bröd o sånt :D

signemo
2011-12-20 18:38
#6

Vegetarisk paj  och morotsbiffar.

Skulle man möjligen kunna få recep på det.  Glad

Var rädda om varandra

Annons:
Frida
2011-12-20 20:37
#7

Det blir inget klassiskt julbord i år utan med en "vanlig" middag fast med lite sill för de äldre också och en bit skinka för oss alla. Skönt att slippa hela stöket med ett julbord.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

[littlecat]1
2011-12-20 20:55
#8

Jag äter mest köttbullar & korv… :o

[Jessica-B]
2011-12-20 22:02
#9

I år har vi skurit ner på antalet delikatesser.. men det är fortfarande mycket på listan:

- Janssons frestelse
- Hårdkokta ägg
- Löksill
- Hembakt vitt bröd
- Brieost
- Kallrökt lax
- Majonäs
- Köttbullar
- Julskinka

Till kvällen brukar vi käka:

- Ris á la malta
- Men det blir "rester" från julbordet för min del, är inte så förtjust i ris á la malta så ;)

Har säkert glömt nått, men min favorit e helt klart janssons frestelse. Det är underbart! Vi provar inget nytt i år, utan samma som vanligt, förutom att vi skippat prinskorv och såntdär som ingen äter mycket av.

JMW
2011-12-20 22:54
#10

Vi har sedan några år dragit ner ganska rejält på julbordet. Det var alldeles för mycket som bara åkte ut och in ur kylen. Bara det viktigaste är nu kvar.

I år blir vår första jul som LCHF-are så någon Jansson kommer inte att finnas men annars det vanliga. Skinka, köttbullar och prinskorv bl a.

Funderar på om jag ska våga mig på det som aldrig fattats mitt julbord förr. Kålrotslåda. Med finska rötter så är den lådan nästan ett måste.

WinterPrince
2011-12-21 07:50
#11

Jag gör inget eget julbord, men för att jag ska vara nöjd vill jag ha:

- Skinka
- Rissallad
- Köttbullar
- Rödbetssallad
- Löksill

Inte så farligt mycket och jobbigt tycker jag,

TerriZue
2011-12-21 09:45
#12

Inga direkta planer, är inne på outforskat territorium då jag är ganska nyblivien vegetarian. Ska bli spännande. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

[Jessica_91]
2011-12-22 21:41
#13

Är jätteglad för att pappa flyttat tillbaka till stan nu, mamma och syster är inte så förtjusta i mat över lag men hos pappa blir det mycket gott! 

- Skinka
- Köttbullar
- Prinskorv
- Janssons
- Potatisgratäng
- Rödbetssallad
- Sill
- Ägghalvor med majonäs och räkor
- Lax och hovmästarsås
- Grynkorv (urk haha)

Sill har jag inte lärt mig tycka om än, ev. lite senapssill funkar eftersom det nästan bara senap ändå ^^. 
Favoriterna är Janssons, köttbullar, skinka och laxen. Men bäst är det så klart om man kan få allt haha Skrattande Är lite utav ett "buffé-freak" så julbord passar mig perfekt!

Annons:
Upp till toppen
Annons: