Annons:
Etikettdekoration
Läst 12296 ggr
FrökenFrisk
12/6/11, 11:22 AM

Spira i Julgranen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste få er hjälp med en fråga…

Julstjärna i granen vet de flesta ska föreställa betlemhemsstjärnan. Men varför Spira? Har googlat och sökt efter svaret med hittar inget.

Hoppas någon här kan hjälpa mig med historien om Spira i Julgranen.

//en vetgirig FrökenFrisk

═══════════════════ ღ☃ღ ════════════════════
FrökenFrisk 
═══════════════════ ღ☃ღ ════════════════════


 

Annons:
[stblues35]
12/6/11, 11:38 AM
#1

Det ska bara ses som ett alternativ till stjärna. Man kan ju tänka sig att stjärnan ser ut som en spira också(om man tittar i filmerna om Jesu födelse)

FrökenFrisk
12/6/11, 7:47 PM
#2

Har tänkt på det här nu i några dagar…

Idag gick jag förbi en kyra där klockstapeln var i form av en Spria. Utgår ifrån att de har något gemensamt ur ett ett historiskt perspektiv.

#1 Din tolkning är intressant… Ska funderar vidare. Tack för ditt svar!

═══════════════════ ღ☃ღ ════════════════════
FrökenFrisk 
═══════════════════ ღ☃ღ ════════════════════


 

Rita-S
12/6/11, 7:53 PM
#3

Det stämmer, i och med att Julgranen enligt kristen tradition skall symbolicera det eviga livet, är spiret även det en kristen symbolik, som skall representera kyrkan! :) Kyrktornet med sitt spir,  presis som FrökenFrisk säger.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

FrökenFrisk
12/6/11, 8:01 PM
#4

Tack Rita-S för svaret!

Det var inte det enklaste att finna svaret på frågan, nu kan jag sova lugnt i natt. Glad

═══════════════════ ღ☃ღ ════════════════════
FrökenFrisk 
═══════════════════ ღ☃ღ ════════════════════


 

Rita-S
12/6/11, 8:08 PM
#5

det var så lite så!

jag har hört två olika förklaringar.

Ena lyder att spiret leder till det eviga liv i himmelrik (Spir på gran). 
Andra lyder att eviga livet är samma som Jesus, och att Jesus och Kyrkan (spiret) tillsammans pekar mot himmelrik där man skall möta Gud Fader, därav den spetsiga formen även på granen.

Sen kan man ju faktisk välja ett spir bara för att det helt änkelt är snyggt och litet annurlunda!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Fylgja
12/13/11, 12:50 AM
#6

Spännande, spiran finns i buddhismen också.

Dels så finns den på Stupan (form av tempel) där den symboliserar universum och odödlighet/pånyttfödelse, och så finns den också som en handhållen symbol (vajra) som står för andlig upplysning.

Nu blev det kanske lite väl nedkortat, men jag hoppas att grundbudskapet kom med Skrattande

Och så tackar vi varmt för discovery channel FlörtSkrattande

Annons:
Upp till toppen
Annons: