Annons:
Etikettdekoration
Läst 2405 ggr
Ulla
2011-11-20 13:42

Stickade julgranskulor

Någon som såg inlägget på TV med de två herrarna som stickade julgranskulor i mängder? De har också skrivit en bok om ämnet. Jag kommer nog aldrig att ens försöka, men det lät på dem som om det börjar bli riktigt populärt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Rita-S
2011-11-20 13:49
#1

Japp, dom är norska :) Juan och Carlos, har egen sida på fejjan. Mamma har deras bok och har stickat litet av det dom har gjort. Och ja, det börjar komma på mode med virkade eller stickade saker! :D Jag funderar att virka hjärtan till att hänga på granen. Eller stjärnor.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Choklad
2011-11-20 15:27
#2

virka kan jag förstå..men stickade julgranskulor verkar ju supersvårt

U R us

Rita-S
2011-11-20 16:23
#3

det är faktisk inte så svårt som det ser ut :)
Finns två sätt att göra't. Antigen stickar man med 5 pinner ett rör. sticka nåt hjärtan eller annat änkelt motiv på mitten. Fäll av. Sen kan man ta en dryg fingerbredd in från kanterna, väv en tråd genom, snurpa i hop ena sidan, fyll i lite vadd eller bomull, och snurpa igen andra ändan, så får du "godiskaramell" att hänga i granen :)

Annars stickar man och ökar litet varje rond tills mitten, stickar några varv utan att ändra, och minskar av litet. Börja med typ 8 masker fördelat på 4 pinnar då, och minska till tillsvarande. Sen snurpar man i hop minihålet som blir då.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Upp till toppen
Annons: