Annons:
Etikettjulförberedelser
Läst 1208 ggr
[littlecat]1
11/14/11, 5:16 PM

Kan man börja redan nu?

Kan man börja göra kola/knäck redan nu? och hur ska man förvara dom då? Kan man förvara i rumstemperatur?

Annons:
[littlecat]1
11/14/11, 5:55 PM
#1

Skulle vara tacksam för svar! Glad

Rita-S
11/14/11, 5:58 PM
#2

det borde nog förvaras i kylskåpet om du gör det nu skulle jag väl tycka!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[littlecat]1
11/14/11, 6:27 PM
#3

Men om jag gör det typ 20 december, kan det då vara i rumstemperatur?

WinterPrince
11/14/11, 6:44 PM
#4

Det beror på hur bra/dåligt du lyckas med knäcken. Blir den för mjuk så behöver den bo i kylskåp för att inte rinna bort, blir den för hård så behövs det inte. Lagom hård knäck tror jag vi brukar förvara i svaldelen av kylskåpet. Det är inte så ofta vi lyckas få den lagom…

Ett år ställde vi ut den i uterummet, det var inte bra. Det var så fuktigt att det löste upp översta "lagret" på knäcken och blev alldeles slajmigt.

[littlecat]1
11/14/11, 6:52 PM
#5

Fick väldigt bra knäck, men inte nog hård att förvara i rumstemperatur. Har satt in den i kylskåpet, då blir den godast!

Hur blir det med kola?

Chieko
11/14/11, 7:14 PM
#6

Samma sak med kola skulle jag säga! Beroende på hur hård den blir får man ha olika temperatur.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Annons:
[lucke]
11/14/11, 9:10 PM
#7

Skulle jag göra knäck nu, skulle det inte finnas nåt kvar till julaftonTungan ute. Brukar göra några veckor innan jul och förvara i kyl. Hellre lite för hårda, än för mjuka- de blir så svåra att få ur formarna om de är mjuka.

Upp till toppen
Annons: