Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 4271 ggr
[Malin]
2011-10-30 22:37

Hur ser er julafton ut?

Tänkte det kunde vara lite roligt att skriva ner hur er julafton vanligtvis ser ut. Vi firar vartannat år med min familj, och vartannat med sambons familj men jag utgår från min egen;

Vi vaknar och äter vanlig frukost, eventuellt risgrynsgröt, och gör oss sedan i ordning för att åka till mina föräldrar, 8 mil enkel resa. Där blir det först jullunch som brukar innebära Janssons och sill för föräldrarna men ingen av oss andra äter det så det kan bli vad som helst, allt från potatisgratäng till köttbullar och skinka.

Därefter är det mys i soffan, julklappsöppning och sen Kalle. Mot kvällen, 17-18, är det julmiddag och därefter kanske det spelas något spel eller liknande och sedan åker vi hemåt.

Annons:
WinterPrince
2011-10-31 07:27
#1

I år blir det att tidigt på julaftonsmorgon åka till stallet och ta hand om hästen. En pepparkaka kanske han får.

Sen hem och duscha, ta på sig julkläderna och sen ta bilen hem till mamma och pappa. Antingen stannar jag eller min syster och plockar upp mormor och morfar på vägen. Är hemma knappt 2h efter jag åkt.

Kanske blir det lite glögg och julfika när vi kommer. Runt 2-tiden brukar vi sätta oss och äta julmaten. Sen pratas det och äts mer godis för att fördriva tiden. Lite efterrätt blir det när maten sjunkit en bit. 

Klapparna lär öppnas när brorsonen är på plats, första julen för honom.

Sen sitter vi och myser in på sena kvällen. Mer glöggfika och julgodis troligtvis. Alla julklappar ska testas och provas.

Rita-S
2011-10-31 07:51
#2

Från barnsben av har det varit så att vi har städat och tagit fram julpynkten lilla julafton, tittat på kvällen före kvällen, och ätit gröt många gånger.

Julafton har man vaknat till julstrumpa, fylld med godis och små paket, tittat på alla dom dussintalls olika filmer och serier som går varje julafton. Tre nötter till askungen klockan 11, Kalle anka klockan 2, andra filmer som varieras litet från år till år.. allt medans man kikade otåligt på klockan. Medans jag gick i skolan gick jag i skolkorpset, och klockan 15 dök vi upp i full uniform och spelade i kyrkan på båda mässerna, hemma igjen vid 17, bytte snabbt snabbt till finkläderna och satte oss till dukat bord och åt julmaten.

Efter det var man tvungen att duka av och få bort disken innan man dukade på efterrätten i vardagsrummet, och sen kunde vi öppna klappar och käka efterrätt på samma tid. Sen var det att släckna framföre någon present och sen kliva rätt tidigt i säng då man var slut efter hela dagen med spännd förväntan!

I år blir jag här hemma, och det blir nog bara mig och min mann. Jag skall ha stalltjänst, så upp innan halv sju och åka till stallet. Snabba på det bästa man kan, och sen hem så fort vi är klara. Skall forsöka få en liten timme till på ögat, sen julfrukost med min karl. Sen går nog hela dagen med att förbereda julmiddagen känns det som, äta maten, öppna klappar.. ni vet det vanliga :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Gunlog
2011-10-31 16:13
#3

Vår julafton är som följer:

Vi får öppna vars ett paket, alla tre. Jag kokar mitt kaffe på "morgonen" (mellan kl 10 och 11) och dricker det medan jag gör vår julfrukost. Vi äter sill och ägg, ev. lax med sås, grovt bröd och sambon äter även en bit Janssons. Sonen äter vanlig smörgås med sitt favoritpålägg: randig kaviar. Till detta delar jag och sambon på en öl och tar vars en snaps. Observera nu att det är vars en.
Om vi behöver något handlat så går vi en runda till affären, inhandlar detta och lunkar sedan lugnt hem igen. Då öppnar vi ytterligare vars en paket, eller två.
Vi förbereder lite som behöver förberedas till maten, skivar upp bröd, korv mm. och lägger i påsar.
Sedan tar vi fram glöggen till Kalle Anka. Då brukar sambons dotter och hennes sambo komma hem till oss. Jag vill gärna att sambon ska sitta med och titta, men han står hellre i köket och steker maten, griljerar skinkan mm. När Kalle är slut så hjälps vi åt att ta fram det sista till maten. Sedan sitter vi och äter i lugn och ro.
När maten är klar och allt är undanplockat så börjar det roliga. Då är det dags för julklappsutdelning. Vi delar först ut alla julklapparna och sedan får vi öppna dem en och en. Vi turas om. Vi har jätteroligt med alla kommentarer och skämt som vi har gällande varje paket. Det tar lång tid så vi tar småpauser emellanåt. Framåt 22-tiden äter vi gröten och fortsätter igen med julklapparna, om det finns kvar några (Vilket det oftast gör).
Därefter sätter vi oss i soffan och tar det lugnt, det slutar med att alla 3 somnar däri och någon av oss (oftast sambon) vaknar mitt i natten. Då förflyttar vi oss upp på 2:a våningen och somnar om igen… Vi har jättemys på julafton. Vi är bara några få, men ack så kul vi har!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Ria74
2011-11-01 11:29
#4

För vår del så börjar dagen med att jag går en lång runda med hunden oftast relativt tidigt. Sen hem och äta frukost, oftast en vörtbrödssmörgås med röd julost och kaffe.

Sen börjar vi med lunchen, i regel serveras det lutfisk, senapssås, kokt ål, potatis och kokt torsk för dom som inte äter lutfisk och ål.

Efter lunch är det dags för Kalle Anka och glögg och godis. Vid fyra på eftermiddagen börjar gästerna trilla in och det är dags att plocka fram det stora julbordet.

Efter alla har ätit sig mätta är det dags för gröt. När vi alla ligger i matkoma så plockar vi fram julklapparna och öppnar dom. Sen brukar det bli dags för kaffe, glögg och godis igen.

Det sista jag gör är att ge mig ut på ytterligare en lång promenad med hunden innan vi stupar i säng.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

MissInAction
2011-11-02 22:59
#5

Intressant att det ofta är späckat schema som gäller Tungan ute

Jag flyttade hemifrån för 13 år sedan men varje år utom ett tror jag så åker jag hem till föräldrarna över jul, dit brukar också syrran och hennes numera tonåriga barn komma, och ev. min bror. Brukar vara fullt hus! 

Frukost får var och en äta när den själv vaknar. Det finns julostar, skinka (som vi griljerar kvällen före julafton) och andra pålägg, vörtbröd och julknäcke etc. julmust, kaffe, te.

Vi brukar stressa lite med att fixa och duka fram lunchen så att vi hinner äta vid 13-tiden. Det är allt från jansson till korvar och ostar och fisk och syltor och röror och gud vet vad.. ingen kan äta av allt Tungan ute
Sedan bänkar vi oss för att se på Kalle Anka! Detta är nästan heligt.

Efter Kalle så sitter vi väl mest och väntar på Tomten… vi är nog en av få familjer som fortfarande har en riktig Tomte, fastän alla barn är vuxna! Och det är vi vuxna som är mest spända. Haha Skrattande
Högtidlig julklappsutdelning och sedan öppning. 

Tomten på TV ser vi också på. Det är lika mycket jul som Kalle!

Sedan blir det lite tid att njuta av det där lugnet som kommer på kvällen… titta på TV, sitta vid köksbordet och samtala, kanske lyssna på julmusik..

På kvällen brukar vi äta gröt. Och kanske att vi tar glögg också och fika.

Den här julen kan det nog bli annorlunda om alla kommer, för då kommer också en 1-månaders bäbis (dock inte min) Glad
Och eftersom jag äter LCHF-kost så går egentligen allt vad bakverk och glögg och jansson och julmust fetbort! Men, vafasen, jag vet redan nu att jag kommer att äta av sockermaten. För att det är under ett par dagar på året. Och det som händer är att då slår paltkoman till på en gång, det gör den faktiskt aldrig annars Flört
Nånstans under dagen så brukar de andra klämma in en tallrik lutfisk också, fast förra året bestämde de sig för att äta den på juldagen istället då det var mindre av annat.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[lucke]
2011-11-04 12:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

I år kommer julafton bli lite annorlunda än tidigare år- vi (närmsta familjen) ska nämligen vara hemma hos mig, för första gången. Hos mig och mina kära rådisar.

Jag antar att jag kommer att äta hemgjord risgrynsgröt (som rådisarna ska få smaka) och julknäcke med skinka och stark senap till frukost. Sen kommer jag fixa och duka tills mina gäster anländer, runt kl 14. Då blir det glögg, fika och julsnarr (bla min veganska knäck, samt chokladkola) och kl 15 lär vi titta på Kalles jul på tv. Lite senare blir det julbord (knytis, så gästerna har med sig viss mat) och sen julklappsutdelning & öppning och så kommer förstås Tomten på besök. Däremellan och efter lär det bli mer fika och julsnarr. Jag brukar tycka om att titta på Karl-Bertil Jonsson också…

Det lär bli trångt (jag bor minst av alla) men trevligt. Extra roligt är det att få spendera hela julafton med mina kära djur, och att jag ska pynta mer än jag brukar!Glad

Just det- jag kommer att ha en liten bordsgran och är på jakt efter en liten toppstjärna- någon som vet var jag kan köpa en? Jag bor i Stockholm.

Annons:
[TheoA]
2011-11-07 15:55
#7

Det brukar bli en vanlig dag istortsett, när jag vaknar är mamma och pappa ute i lagårn, sen så kommer de in, vi fikar, och sen framåt 1 äter vi mat, sen vid 2 går de ut igen. Då brukar jag gå upp till framor och farfar och titta på kalle anka, när mamma och pappa kommer in vid 19 tiden så brukar farmor och farfar komma till oss och äta och öppna julklappar.-

Noa-Nisse
2011-11-07 22:02
#8

Jag som älskar julen längtar tills dess så otoligt mycket :)

Men vi brukar göra såhär när vi har julen hos mina föräldrar:

Vi träffas vid halv tre för att se på Kalle-anka och dricka glögg och äta pepparkakor, lussekatter, klenor och andra saker som julen hör till.

Efter det brukar vi mest umgås och prata och riktigt mysa till det med julmusik i bakrunden. Vid sju brukar vi äta julbord och efter det öppnar vi juklapparna. sen vid 12-tiden på natten brukar vi allas skiljas åt.

 Medarbetare på Hundar.ifokus

dragonstar
2011-11-08 15:50
#9

#6 Ett alternativ är att köpa ståltråd och fomra en stjärna själv. du man linda den med ljulgransslinga, glitter röda band elerl vad du nu känenr för.

Kan ävne göra en i papper pappemashe elelr anant material.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[lucke]
2011-11-08 22:44
#10

#9 Tack för tipsGladProblemet är att jag är så s****s ohändigSkrattande

Frida
2011-11-09 07:42
#11

Vi har inget "fast schema" för julafton, förutom Kalle då Skrattande Firar vi hos mina svärföräldrar brukar det vara lite mer traditionellt med julgodisbak dagen innan, häls apå släkt osv. För två år sen bestämde vi oss dock för att ta det lugnt hemma hos oss och åka till mina föräldrar på kvällen först. Förra året bjöd vi istället in mina föräldrar, syster och mormor att äta middag hos oss och det var hur trevligt som helst.

Har ingen aning om hur det blir i år, vi kommer vara hemma i alla fall. Kanske äta middag hos mina föräldrar eller så.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Rita-S
2011-11-09 09:37
#12

#6 #10 måste det vara en stjärna? :) Annars brukar dom flesta affärer som säljer julgransdekoration att även ta in lite olika grejer för att ha i granen. Jula, öob, Rusta, Jysk, Ikea, julmarknader och så vidare brukar ha en del utval. Det är ju vanligt med ett spir. Vissa sätter en av julgranslysen på toppen i granen och trär en plaststjärna över (vit eller genomskinlig), dom brukar ju vara små.

Sen finns denna, men den kanske var aningen liten igen? Oskyldig

Men skämt åsido, jag vet inte hur stor bordsgran du skall ha? skulle 19cm bli för stort? om inte finns denna i vit, silver och guld.

Om du inte vill ha så stor stjärna, och vill göra något eget beöver du papper, glitter (tunn glitterremsa att ha på granen exempelvis) och lim. Klipp en bit papper så du får en kon/strut presis lagom stor. häfta eller limma den i hop. Smörj på lim på utsidan och sen lägger du glitter-remsan runt, tätt tätt på utsidan så den är helt täckt i glitter.

Sen kan du dekorera avslutet längst ner, med blonder, stora paljett-stjärnor som du limmar längs med kanten och sådana saker :)

Eller varför inte bara toppa granen med en otroligt fin rosett?
Du kan binda rosetten nogrannt (anvisningar till massor med fina rosetter finns i massor på internet), fästa med några stygn, och sen ha en liten hårsnodd, eller en ståltråd, som fäster rosetten till granen!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[lucke]
2011-11-09 11:57
#13

#12 Å, vilken söt miniatyrstjärnaKyssMen den var väl litenSkrattande Jag har en väldigt liten gran i kruka, kanske 40-50 cm hög. Så det måste vara nåt litet och lätt. Jag hade en stjärna i förra året, men det var egentligen en hängande stjärna från Ikea som jag tog bort metalldelen på.Funkade bra, men tänkte att det kanske finns små traditionella stjärnor, alltså med den där spiralhållaren.

Tack för alla braiga tipsGlad

Annons:
Rita-S
2011-11-09 12:03
#14

Spiral är ingen större häxkonst att göra själv faktisk :) Ta en glasflaska som har låååång hals. Vira lite tjock ståltråd runt denna i spiral, och lämna änder åt båda håll. Vik upp den ena änden så den går in i spiralen som ett L, trä en stjärna på denna delen (klipp av så den blir lagom lång), och den andra klipper du av i spiralen, och vips har du hållaren du behöver till närsom en vilken som helst stjärna :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[lucke]
2011-11-09 12:06
#15

Tack, ska se vad jag kan åstadkommaGlad Kommer göra en tripp till vårt kära grannland i öst snart, så jag ska även spana efter julsaker därSkrattande

[Caroline92]
2011-11-16 19:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Så här ser vårt årliga schema ut :) När vi vaknar på morgonen brukar vi ha fått en tidning och kanske lite choklad i våra julstrumpor (men mamma tycker vi är för stora för det nu vilket jag inte håller med om!) sen vid 11 så är det gröt och den som får nöten i gröten måste rimma! Mormor och morfar är ev. bara med vid gröten och åker sen till mammas syster eller så är dom hos oss hela dagen.

Efter att vi ätit och smällt maten lite så ger vi oss alla ut på den årliga julpromenaden som brukar vara i ungefär en timme. Alltid lika mysigt :)

När vi kommer hem så värmer vi oss med glögg och annat gott och så brukar vi sätta äldsta brorsan vid pianot så får han spela medan vi andra sjunger lite mysiga julsånger! Sen är det dags för Kalle Anka, själv brukar jag hjälpa mamma i köket med att förbereda maten som vi äter efter Kalle. Sen är det lite mer tid till att smälta maten, bara ha allmänt julmysigt och kanske gissa vad man ska få i julklapp :D Sen är det Karl-Bertil Johnsson som mormor alltid klagar på att det är kommunstiskt men ändå skrattar åt på de rätta tillfällena, och vi alla stämmer in i de roligaste replikerna ("sa och sa, det var ju MIN tallrik") och sen äntligen, kl 8 så kommer jultomten som får spelas av den som känner för det. Öppningen tar mellan 1-2 timmar, en klapp öppnas åt taget, alla ska kolla på, sen klämma och känna och ooah och aaaha innan man går vidare till nästa :) I samband med klappöppningen så dukas också allt godis upp!

Ungefär så brukar en julafton hemma hos famijen Wennström se ut :)

[SweetRose]
2011-11-16 23:27
#17

När jag är hemma i Sverige börjar det med att vi vaknar vid 9 typ (pappa vaknar först och väcker alla) sedan äter vi julgröt. Efter det börjar det fixas inför middagen som sker vid 14:00 samtidigt som vi umgås och lyssnar på julmusik. Efter middagen kollar vi på kalle anka, sedan lite fika och sist julklapparna! :D Allra sist blir det glögg och bara sitta och titta på Julgranen.

Då många i min släkt nu flyttat till Florida firade jag där förra året och kommer göra det i år med! Förra året vaknade jag runt 10, åt croissanter till frukost, gick ut och solade i det 30 grader varma vädret, sedan lite halvtraditionell julmiddag med skinka, senap, bröd, croissanter, vin och grönsaker. Samtidigt så hade vi julmusik i bakgrunden också!

Båda sorterna är mysiga men det är något speciellt med svensk jul. Glad

Upp till toppen
Annons: