Julförberedelser för hem, folk och djur!

Byta ut fisken?

2011-10-30 22:32 #0 av: [Malin]

Jag tänkte jag skulle be om lite tips på saker att byta ut fisken mot på julafton. Jag gillar fisk i vanliga fall men lax som inte är gjord i pannan eller i ugnen, sill och lutfisk går bara inte att få ner men samtidigt känns det lite tomt på tallriken.

Någon i samma sits? Tips?

/Malin

Sajtvärd på Litteratur

Anmäl
2011-10-30 22:41 #1 av: Namiko

Gör egen "sill" av aubergine, finns jättebra veganska recept och jag som aldrig har velat äta sill tyckte att det var galet gott när jag smakade :)

Här har du två varianter.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Anmäl
2011-10-31 07:46 #2 av: Rita-S

ha mer skinka, om du äter det :) Det finns ju massor med olika former för skinka. Rökat, saltat och vanlig kokat. Ha alla sorter. 
Sen kan du väl köra in med sylta och rulle? Vi i Norge har ju inte samma sort julbord som ni har. så jag är inte så inne på hur det ser ut för medelsvensson när dom firar..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Anmäl
2011-10-31 13:00 #3 av: Gunlog

TS: Vad har ni för mat på bordet? Jag tänkte mer på en komplettering av det ni har...

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Anmäl
2011-11-02 19:17 #4 av: [Malin]

#1 Det låter ju väldigt intressant!

#2 Ja, mer skinka funkar ju!

#3 Jaadu, skinka, köttbullar, prinskorv, leverkorv, annan korv, revbensspjäll, alla möjliga sorters kål, ägg m.m. men jag är också rätt kräsen så ja, det får bli årets utmaning.

/Malin

Sajtvärd på Litteratur

Anmäl
2011-11-02 19:31 #5 av: Rita-S

du kan även göra olika saker med skinkan :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Anmäl
2011-11-04 13:26 #6 av: DesK

Kanske skulle rödbetssallad funka för dig Glad

Désirée

Anmäl
2011-11-04 15:41 #7 av: lightseeker

det mest intressanta jag var med om förra året, var när jag blev bjuden på skinka av veganer, det var en helkokt kålrot, penslad med ströbröd och senap, smakade...okej!

(de hade sill, som var vegansk också, vad den var gjord på minns jag dock inte)

Anmäl
2011-11-05 22:42 #8 av: Gunlog

Men varför inte prova potatis?

Det är många som har det på julbordet.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.