Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 1933 ggr
MissInAction
2011-10-30 21:10

Förändra julen eller inte?

Nu är jag inne på ett läskigt område, känner jag.
Undrar om det är någon som känner något liknande?? Glad

Julen har alltid varit helig för mig. Inte i religiös bemärkelse för det har inte funnits några såna vibbar i min familj förutom möjligtvis julottan Glad

Men exempelvis julgardinerna. När jag var liten hade vi gardiner med tomtar på i köket. Ett år satte mamma upp ett annat par julgardiner, och ojoj det var som att hon hade begått en synd! Dem fick hon genast plocka ner och sen sätta upp tomtegardinerna Skrattande
En "björne-stjärna" i fönstret ska det vara. En såndär billiga orange pappstjärna som har funnits på Konsum så länge jag kan minnas. De är jul för mig.
Maten ska vara "densamma som alltid", eller åtminstone får ingenting plockas bort, möjligen läggas till!
Det ska vara Kalle Anka på TV och sedan kanske Karl-Bertils jul och sen Tomten såklart.
Och så måste det vara en tomte, med päls, mask osv.
Och just det, helst ska jag vara hemma hos föräldrarna också, med syster och syskonbarn m.fl.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Gunlog
2011-10-30 21:17
#1

Håller fullständigt med dig!

Akta den som försöker ändra på min jul! Smisk på fingrarna och i ändan i så fall, det kan ni ge er på!

Jul är jul är tradition är tradition. Så känns det för mig!!! Vartenda minsta lille tomte har sitt eget ställe i mitt hus. Akta den som försöker flytta på dem eller ens vrida det minsta på dem! Då är det smisk som gäller igen!

Jag kan erkänna att jag är "lite för mycket" när det gäller julen, men jag får sådant beröm av min familj för hur juligt jag gör det hemma. Låt mig vara extrem de där två veckorna så att jag kan få det så ljuvligt juligt varje år! Allt för att vi ska ha det underbart denna vackra tid på året!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

MissInAction
2011-10-30 21:47
#2

Haha, ja just, tomtarna ska vara på rätt plats! Jag har fått med mig hemifrån några av de gamla porslinstomtarna som vi "alltid" har haft, de vill jag verkligen inte göra mig av med. 

Kul att det finns åtminstone någon mer som är lite som jag Flört


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Gunlog
2011-10-30 21:52
#3

Jag är glad att det öht finns de som är lika tokiga i julen som jag är…

Vi håller på att renovera ett rum på ca 30 kvm. Mitt "överblivna" julpynt har funnits där ute, men detta året blir det helt andra bullar…

Heheheheee! *säger jag med djävulshornen i pannan*

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

[Malin]
2011-10-30 22:30
#4

Jag är väldigt öppen för förslag vad gäller julen. Det finns ju vissa saker som alltid ska finnas, t.ex en viss typ av mat eller klapparna öppnas vid samma tidpunkt varje år i stort sett!

Däremot har vi gått från att köpa julklappar till alla till att lotta ut en att köpa till och det funkar bra för oss.

MissInAction
2011-10-30 22:40
#5

Smart idé med julklapparna, Malin!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

WinterPrince
2011-10-31 07:31
#6

Jag gillar förändringar! Framförallt gardiner som jag tycker är roligt att köpa nya. Nu har jag ju nyligen flyttat hemifrån så någon egen jultradition har jag inte riktigt skaffat mig. Ännu…

Annons:
Rita-S
2011-10-31 07:55
#7

vissa förändringar är inte fel. Vilka julgardiner jag har exempelvis. Men när jag fick låna mammas julgardiner som vi hadde hemma när jag växte upp kändes det som lite extra jul direkt! Maten MÅSTE vara den samma. Granen skall ha ljus och norska flagg, punkt slut. därimot vilken dekor som hänger på kan jag variera nu som jag nu inte bor hemma måste jag hitta mina egna jultraditioner för granen. Men på TV Måste vara: Grevinnan och hovmästarn på lilla julafton, Tre nötter till askungen julafton, och kalle anka klockan 2 på NORSK tv, punkt. Det är inte jul utan!

tyvärr känns det inte riktig som jag haft den riktiga julen sedan min mormor dog när jag var 16, det hörde med att känna doften av gran och mat över hela huset och hon som sjöng och trallade uppe på köket medans hon bakade eller grejade med något mat dagarna innan julen… men i saknad av hon får jag agera hon själv och göra det på egen tass.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Gunlog
2011-10-31 08:24
#8

#7 Jag känner samma gällande min farmor… Gråter

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Upp till toppen
Annons: