Annons:
Etikettdryck
Läst 23071 ggr
DesK
8/21/11, 5:56 PM

Hemgjord sherry

Att göra egen enkel sherry är inte svårt och en annan positiv sak är att den blir bättre och bättre ju längre den får stå Glad Den är också en fin julklapp till de som har allt.

Detta recept fick jag för många år sen av en granne, det var många av mina grannar som gjorde sån här sherry Glad November blev på den tiden en trevlig provmsakningsmånad - vi bjöd varandra på en kopp kaffe, en mandelskorpa och ett litet smakprov av årets sherry Skrattande Men som sagt allra godast blir sherryn om du gör den iår och dricker den först kring nästa jul Tungan ute

Gör så här:

4 lit kokt vatten

½ kg hel råg

¾ kg farinsocker

1 kg strösocker

Saften av 4 blonda apelsiner

Saften av 2 citroner.Tag bort kärnorna.

Blanda alltsammans i ett kärl, hink eller dylikt.

Rör om varje dag i en veckas tid.

Låt blandningen stå i tre veckor, stilla.

Sila och buteljera.

Bottensatsen kan användas till brödbakning och ger god smak åt julbaket Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Rita-S
8/21/11, 8:04 PM
#1

En fråga bara.. hur är en appelsin blond..? *Ser för sig appelsiner med peruk* Tyst

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mitralis
8/21/11, 8:07 PM
#2

Sherry som är så gott Tungan ute Hur många månader tar det som minst?



Rita-S
8/21/11, 8:12 PM
#3

en månad som minst står det ju att det tar innan det kan läggas på flaska, men om du beräknar att sätta den nu, och lägga på flaska innan slutet på september, och sen kan man provsmaka i december? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
8/21/11, 8:13 PM
#4

sen en annan fråga.. 4 liter kokad vatten.. skall det fortfarande vara varmt när man rör i hop allt, eller skall det vara kyld?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

DesK
8/21/11, 8:37 PM
#5

Med blond apelsin menas en gul apelsin alltså icke blodapelsin Glad Japp allt kan blandas direkt när vattnet är uppkokat - alltså hett, eftersom ingen jäst finns i receptet.

Jag har inte testat att göra detta med blodapelsiner, men jag skulle tro att det också funkar.

Mitralis om du sätter sherryn nu så kan du provsmaka den i början av December, precis som Rita säger, men sherryn blir ännu bättre om den får stå till Julen 2012 Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Mitralis
8/21/11, 8:41 PM
#6

Glad



Annons:
Rita-S
8/21/11, 10:48 PM
#7

har du provat med annat än appelsiner?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
8/21/11, 10:50 PM
#8

och… blir denna alkoholhaltig? HUr blir den i så fall det utan någon form av jäst?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

DesK
8/22/11, 10:00 AM
#9

Nej men om jag inte minns fel, så tillsatte en del av mina grannar russin och vinjäst. Det jäser av sig själv tack vare sockret, frukten och rågen men man får väl lite mer alkoholstyrka om man tillsätter vinjäst Oskyldig Detta kan ju jämföras med att göra vildjäst på torkad frukt som flera inne på Matbröd har gjort Glad Så jag funderar på att göra denna sherry med någon blandning av torkad frukt och apelsiner nu Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Rita-S
8/22/11, 10:25 AM
#10

funderar om jag skulle prova på faktisk. Om jag kan få tag på en hink med lock :) Så man inte risikerar någon nyfiken katt eller hund som tar för sig… ;) Detta med "vildjästet" lyder spännande, måste läsa litet mer om det. Just Sherry är något jag gillar skarpt, tycker dock det är relativt dyrt att köpa så det blir sällant jag köper.

Ungefär hur stor alkohol-halt får man av detta? ungefär som med Cider? gnuttan mer?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

DesK
5/21/12, 2:36 PM
#11

Har någon här testat att göra sherry? Så snart min vinhink blir ledig tänker jag sätta en omgång Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Rita-S
5/21/12, 8:15 PM
#12

nej jag har inte fått testat än! :D tänker dock göra det i sommar så jag kan prova om det blir värd att göra och ge bort i julklapp!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

TerriZue
7/11/12, 10:20 AM
#13

Jag ska testa i år! :) Ska nog ställa dem redan nästa vecka, så den hinner stå och dra sig lite extra länge. :) Ska ju göra glögg i år också, så jag måste se till att alla hinkar inte är upptagna när det närmar sig slutet på Augusti. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
DesK
7/11/12, 12:54 PM
#14

#13 Sherryn kan du göra flera år i förväg, så den kan du sätta när som helst Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

TerriZue
7/17/12, 8:51 AM
#15

Glöggen blir väl också bättre om den får stå och lagras ett tag? Har för mig att du skrev det i tråden om ditt glöggrecept. Jag testade det förra året och den blev dunder! :D

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

DesK
7/17/12, 11:14 AM
#16

Japp den ska helst göras förra julen Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Rita-S
7/17/12, 11:31 AM
#17

jag tänkte prova denna sherryn nu, så jag kan provsmaka om det blir bra :) Blir det bra skall jag ha på flaska, göra snygga stickers och skänka bort i julen till dom jag vet njuter litet alkohol någon gång!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

TerriZue
7/17/12, 7:09 PM
#18

#16 Tur det, jag har nämligen sparat några flaskor från förra julen. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

TerriZue
7/26/12, 5:53 PM
#19

Jag har stött på ett enormt stort problem i mitt "Sherry-fixande". Jag har farit runt på affärer här hemma och köpt på mig allt jag behöver, jag kan dock inte hitta hel råg någonstans. På sin höjd har Hemköp lyckats skrapa ihop till lite rågflingor men hel råg vet de knappt vad det är för något.

Var får ni tag i det? :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

DesK
7/26/12, 7:48 PM
#20

City Gross och Ica Maxi har hel råg från Saltå kvarn, annars kan du fråga i ett bageri om du får köpa av dem Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
TerriZue
7/27/12, 8:16 AM
#21

Tack för tipset! :) Ska genast ta mig en tur till Maxi.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

TerriZue
7/28/12, 11:20 PM
#22

Åkte på ännu en nit. :P Fanns inte på Maxi, dock hittade jag rågkross. Blir att pallra sig runt till Coop och Ekängen i morgon, finns det inte där får det bli ett bageri. :)

Det jobbiga i den här situationen ligger i att jag, på grund av ett skadat knä, hoppar på kryckor (och har gjort det de två senaste månaderna) och inte äger någon bil för tillfället. Mycket hoppning blir det. :P

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

DesK
7/29/12, 8:25 AM
#23

En del hälsokostbutiker har hela korn från Saltå kvarn.

#22 Fy vad jobbigt att hoppa på kryckor, hoppas knät snart blir bra!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Rita-S
7/29/12, 9:18 AM
#24

I värsta fall får väl en av oss som kan hitta hel råg gå och handla åt dig och posta? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

DesK
7/29/12, 11:28 AM
#25

Ja det var ju en smart idé Rita! TerriZue om du skickar mig pm med din adress så skickar jag råg till dig Glad Jag har nämligen en liten överraskning här som väntar på att få komma hem till dig.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

TerriZue
7/30/12, 10:00 AM
#26

DesK: En överraskning? Vad spännande! :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

[Alenzi]
8/21/12, 4:21 PM
#27

Åh, vill prova.. men vet inte om jag vågar :o Finns det någon risk att det kan bli giftigt? ..Är det ens lagligt? :P

Annons:
DesK
8/21/12, 4:28 PM
#28

Giftigt kan det nog inte bli, så länge man får igång en god jäsning och inte får in mögel. För husbehov är sånt här lagligt numera, vad jag vet Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Alenzi]
8/21/12, 4:34 PM
#29

Hm. Man kanske skulle ge det ett försök då :D Skulle nog bli en riktigt uppskattad julklapp!

Rita-S
8/21/12, 5:10 PM
#30

man får brygga egen vin och öl, samt mjöd hemma. Sprit tror jag dock är stärkt regulerat väm som får och inte får brygga eget.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Alenzi]
8/21/12, 6:32 PM
#31

Hur länge kan denna hemmalagade sherry sedan lagras på flaska, med tanke på smak och hållbarhet? :o

DesK
8/22/12, 10:03 AM
#32

Länge, faktum är att den är godast om du gör den nu och dricker den först nästa jul Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Alenzi]
8/22/12, 10:08 AM
#33

Hihi jag blir mer och mer taggad på idén ^^ Har någon något bra tips på vart man köper en vinhink eller något annat som inte smittar av sig i smakväg? Hittade en på nätet, men det känns lite bökigt att hålla på och beställa och dona.. För en hink.. Kanske ÖoB? Och vart hittar man flaskor?

DesK
8/22/12, 10:16 AM
#34

Färg- och järnhandlare brukar ha en del hembryggningstillbehör. Flaskor finns kanske på Ikea eller i nån av de andra heminredningsbutikerna. Jag brukar spara vinflaskor och sen återanvänder jag dessa till sherry och annat hemgjort vin Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[Alenzi]
8/22/12, 10:38 AM
#35

Ännu en korkad fråga (tack för att du står ut ;) ).. Kan man öppna och smaka, för att sedan låta samma flaska stå och gotta sig ett år till?

DesK
8/22/12, 10:42 AM
#36

Den flaska som jag öppnar brukar jag använda upp, dels dricka lite och sen använda den i bakning och matlagning, eller så fryser jag resten i istärningslåda och lägger över i plastpåse och använder som jag nyss sa Glad Det är ju bara kul att dela med sig av sina erfarenheter Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

LinaN
9/8/12, 11:41 PM
#37

#35 du behöver itne bara ösa på stora flaskor, finns många fina småflaskor också, perfekt som julgåvor, presenter och gå-bort-på kalas-present till värden/värdinnan. Eller att ha som sin smak-flaska. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

fotoninja
12/11/12, 12:03 PM
#38

hur har det gått med sherrybryggandet?

hade grannar som gjorde sånt, med de tog en skiva grovt bröd och bredde den med lite bakjäst och la i hinken med jästen nedåt. Glad

jag brygger ginger beer, som jag ska smaksätta med äppeljuice och kanelstänger. Tungan ute

TerriZue
12/11/12, 2:36 PM
#39

Får bli sherry nästa år för mig. Jag är fortfarande mer eller mindre handikappad och lyckades aldrig hitta någon hel råg, Eskilstuna stöttar tydligen inte sherrybryggande. :P

Glögg har jag dock gjort och den blev fin fin. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

DesK
12/11/12, 4:08 PM
#40

dessvärre hittade ju inte jag heller nån hel råg, den är som bortblåst från varenda butik! Gråter

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

TerriZue
12/11/12, 5:09 PM
#41

DesK; visst är det hopplöst! Hur svårt ska det vara att hitta råg liksom? =/ Vi får göra uppror mot butikerna och kräva att de har hel råg till nästa år. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
DesK
12/11/12, 5:31 PM
#42

Jupp ett tvåkvinnors uppror! CoolFlört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Rita-S
12/11/12, 5:40 PM
#43

Tre!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

fotoninja
12/11/12, 7:14 PM
#44

går ju att beställa på nätet! 13:- kilot. googlade på hel råg

[RadioMG]
12/11/12, 9:58 PM
#45

Om inte svågern har, så brukar vi köpa härifrån. Snabbt och billigt http://www.hedenborgs.se/hel-rag-1-kg-jerker-andersson-p-492-c-108.aspx

Rita-S
12/12/12, 8:02 AM
#46

tack för länken :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

jennihanna
10/25/16, 5:25 PM
#47

Vet att det var längesedan denna tråd skapades, men har lite frågor! Hur länge håller sherryn? Öppnad och oöppnad om man kan beskriva det så. Kan man tillsätta tex russin för att få lite russinsmak? Hur "stark" blir sherryn? Bränner det i strupen då man dricker den? 😊

DesK
10/25/16, 5:41 PM
#48

#47 Bara bra att du halar upp den här tråden 🙂 Vet inte hur länge den håller, men det är väldigt länge, särskilt om den förvaras i väl fyllda och tillslutna flaskor. Den blir bättre efter några års lagring. Det längsta jag har haft den stående är fem år och det var inga problem 🙂 Öppnad bör den nog bo i kylen och drickas inom någon månad. Jag har testat att göra den med torkad frukt och det blev också bra, men en helt annan smak, se högre upp i tråden. Jag tror att det blir riktigt gott om man blandar apelsiner med någon pomerans. Så detta tänker jag prova iår. Hur stark den blir vet jag inte, tror att styrkan är ungefär som vin, den bränner inte i halsen, men ger en lång fin eftersmak 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
jennihanna
10/25/16, 9:05 PM
#49

Tack! :) Låter supergott, ska definitivt testa! Min mormor gör sherry fast på potatis o jäst och jag tycker att den kan riva till lite!

Aleya
11/17/16, 9:39 AM
#50

Men gud så spännande detta låter. Men jag måste fråga. Ska sherryn bo i hink länge? Eller ska den bo i flaskor och gotta till sig till nästa år?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

DesK
11/17/16, 9:46 AM
#51

När den har jäst färdigt, så ska den flytta till flaskor, så nej, den ska inte bo länge i hinken 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Aleya
11/17/16, 9:55 AM
#52

#51 ja men så bra. Då ska jag försöka göra detta spännande recept och se hur det blir. 😀

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
11/27/16, 5:32 PM
#53

En till fråga. Går det ta en vanlig 10 liters hink med lock? Eller ska detta stå utan lock?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

DesK
11/27/16, 5:33 PM
#54

Det ska vara lock med jäsrör på hinken.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Aleya
11/27/16, 5:34 PM
#55

Åh okej. Ja men då ska jag försöka detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Pia_V
10/13/17, 8:05 AM
#56

Hej alla

Gammal tråd men alltid aktuell. Jag kan tipsa om rödbetssherry som är bland det godaste som finns, Kostar inte speciellt mycket men man skall ha lite tålamod. Sherry blir godare ju längre tid man sparar, vet att flera har kvar sina flaskor i fem år eller mer. Receptet har jag hittat på nätet, och jag säger bara "Jisses va gott"

2.5 kg. rödbetor
4 liter vatten
2 kg. socker
200 g. russin
50 g. jäst
1 skiva knäckebröd

Tvätta rödbetorna noggrant, skär i bitar.
Koka rödbetorna i 3-4 timmar, sila därefter bort rödbetorna.
Kontrollera att vätskan är 4 liter, späd annars med vatten tills du har exakt 4 liter.
Rör ned socker och russin, kläm fast jästen på brödskivan och låt den ligga och flyta med jästen nedåt.
Försegla kärlet med plastfolie e.dy. och låt stå i en månad.
Filtrera vätskan genom silduk, finns på Clas Olson för en tjuga, och fyll på flaskor, låt flaskorna stå en månad UTAN kork. Efter detta är det bara att försegla flaskorna eftersom sherryn då är färdig.

Carmarino
10/13/17, 11:59 AM
#57

#56 Tror du man kan göra det på färdig rödbetssaft? Brukar köpa 1-litersflaskor med ren rödbetssaft. Om man spär ut den med 3 liter vatten så borde det väl funka? Eller måste saften koka först?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pia_V
10/14/17, 8:04 AM
#58

Ingen aning, jag har alltid gjort på färska rödbetor. Saft är ju inte naturellt utan innehåller tillsatser

Carmarino
10/14/17, 4:41 PM
#59

OK. Såg nu att den innehåller rödbetsjuice, mjölksyrejäst (99%), acerola (1%), och den är pastöriserad, så det lär inte bli någon bra sherry av den. 😕


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lavine
10/14/17, 5:14 PM
#60

#56 Spännande!

Hur klämmer man fast jästen på brödskivan? Smetar ut jästen, eller proppar hela kuben i ett knäckebrödshål? Eller något annat, ser det inte riktigt framför mig!

DesK
10/7/21, 7:54 AM
#61

Snart dags att sätta en omgång sherry 😊

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonicaLagerquist
10/7/21, 8:04 AM
#62

Ja jag tog sista slatten ur den flaskan som jag alltid har stående brevids spisen.Hoppas att det finns dler i källaren annars så får vi väl göra en ny omgång.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
DesK
10/7/21, 8:12 AM
#63

#62 Monica hur gör du din sherry?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
10/7/21, 9:30 AM
#64

#61: Trevligt. Tror att jag har en flaska sherry stående någonstans, men jag vet inte om den fortfarande är drickbar. Den måste vara åtminstone 30 år gammal, om inte mer. Å andra sidan dricker jag sällan varken likör eller annan alkohol, utan använder det bara när jag bakar eller gör godis, så den kanske funkar till det åtminstone. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
10/7/21, 10:23 AM
#65

#63
Jag säger åt min man att göra den kollar upp receptet när jag kommer hem

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: