Annons:
Etiketterpresenterklapparöverraskningar
Läst 6662 ggr
Rita-S
2007-11-24 20:44

Vete/riskuddar!

Detta är julklappar ni kan gjöra för nästan ingen kostnad. Man behöver tyg, symaskin och ris eller vete!

Bomull funkar bäst, offra ett påslaken eller köp en rästebit på stoffäffären, enfargat, flerfargat eller sy egna mönster på med symaskin och kontrastfärgat tråd/stoffbitar.

Sy en lång korv, minst en handbredd bred, gjärne lite bredare. 40-60 lång. Fyll upp med ris eller vete till lite över halvan, sen syr ni igjen ändan på korven!
TADAAAAAAA

Ni kan även sy sirkelrunda, hjärtformade, fyrkantiga kudder, för oss kvinnor finns det vissa perioder som man gjärna har nåt varmt på magen hehe, och samma framgongsmetoden.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
ninaochica
2007-11-24 20:48
#1

det har faktist jag gjort :P

de vetekuddarna jag ska ge bort är gjorda av rest typ (4Okr) och det blev tre stycken  :D billigt och kul! :)

Rita-S
2007-11-24 20:51
#2

Jag med funderade att gjöra några :) jag har en del stoffräster liggande, och ris kostar typ 18 kronor för 2 kilo :) sydde en i går som behövde 1,8 kilo :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

ninaochica
2007-11-24 20:55
#3

okej :) jag fick vete av en kompis :)

Liss
2007-11-24 21:56
#4

Menar du riktigt ris?:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Rita-S
2007-11-24 22:07
#5

ja, jag köpte Euroshopper Basmati-risen :) Har gjort riskudde förut med basmati och jasmin :) Jag tror kanske hel vete håller värmen ännu längre av vad ris gjör, men den jag gjorde höll snabbt varmen upptill 20 - 30 minuter iaf :)

Den blev borta i en flytt :(

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

grona-marie
2007-11-24 23:33
#6

Jättebra Rita, nu vet jag vad jag ska göra både med innehållet i lappelådan och med det ris som jag ju inte längre äter(LCHF). Tror du det funkar med bulgur. Jag har hel dinkel också som börjar bli gammal men som nog inte är nåt fel på(lite härsken kanske=besk).

Förra årets risgryn som inte gick åt till gröt då är bättre att göra en vete/riskudde av än att göra gröt av som kanske smakar illa.

Annons:
Rita-S
2007-11-24 23:35
#7

Jag tror alt av hela riskorn eller korn/vetekorn funkar faktisk :D Viktigaste är att det är torkat på förhand :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

V-lang
2007-11-25 00:02
#8

Ahaaa vilket jättebra tips, jag hade ingen aning om att man kunde använda vanligt ris =)

Jenna-Gun
2007-11-25 16:54
#9

Men vad använder man

ris-vetekuddarna till

Jenna :^)

Bella-R
2007-11-25 17:13
#10

#9 - Man använder dom när man fryser eller har ont nånstans så värmer man kuddarna i micron ett par minuter och lägger kudden på exempelvis magen eller ryggen eller nacken. Vi har två st här hemma, en med vete och den andra med körsbärskärnor. Brukar använda dom när jag har exempelvis växtvärk i benen, ont i magen vid perioder eller när jag fryser. Lindrar as bra.. :)

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

ninaochica
2007-11-25 18:18
#11

#9 & #10

man kan även lägga de i frysen och kyla dem om man behöver kyla något, t.ex. så kan man ha en jämt i frysen om man skulle vricka foten eller skada sig på annat sätt

det är också väldigt trevligt att ha lavendel i vetet, det har jag i min :) luktar jättegott! :D

Bella-R
2007-11-25 19:41
#12

#11 - De vet jag :)

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Jenna-Gun
2007-11-26 12:28
#13

Ja det låter bra.

Finns de att köpa ute i handeln.

Eller på nätet.

Har missat detta totalt.

Bra för kalla fötter oxå kanske.

Jenna

Annons:
Rita-S
2007-11-26 13:12
#14

#13 du borde kunne få tag på dom tex via hälsokosten om du inte orka sy själv :) Eller alternativ-handel av nåt sort

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Tezza
2007-11-26 17:29
#15

Jag har faktiskt köpt ett par tofflor i julklappt till min bror som det är vete och linfrön i. De ska värmas i micron och håller värmen sen i 2 timmar. De har flyttat till ett gammalt hus så jag tänkte att de nog behövs:)

Jag har oxå en vetevärmare som jag värmer och lägger i sängen sär jag fryser, jätteskönt.

Rita-S
2007-11-26 17:36
#16

En kompis frågade i går om det skulle fungera med mais, men jag frånrådde det kan jag säga.. ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Muszimba
2007-11-26 17:44
#17

Min vetevärmare har försvunnit, så jag får väl önska mig en från min sambo om jag inte gör en själv.

Pehpsii
2007-11-27 02:18
#18

Mina kanin har tuggat sönder min som jag hade köpt, men nu ska jag fasiken göra en själv (= Har önskat mig symaskin i julklapp också så det kanske blir ännu fler efter jul!

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Cicatrix
2007-11-27 08:14
#19

På Granngården kan man köpa en "hel säck" med vete. Har för mig att den endast kostar 99 kr. Det blir många kuddar.

Jag brukar göra av lintyg. Fungerar toppen. Gör även som ett kuddfodral som går att ta av och tvätta. För att få lite doft på det hela kan man ha i lavendel.

Rita-S
2007-11-27 08:52
#20

#19 jag har en lavendelkudde jag aldrig använder, för det doftar för mycket av lavendel, och den har jag haft 5 år, fortfarande för stärk doft :)
Det som granngården sälger är helt säkert hästmat, det är ju helt perfekt för kudder! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Tywysoges
2008-10-30 16:30
#21

Jag ska gör två riskuddar som julklapp och har letat fram ett gammalt örngott som jag ska dela på längden. Då slipper man sy mycket alls…

Tatsja
2008-10-31 07:11
#22

Jag syr sådana kuddar i rent bomull. Till och med tråden. Ett gott råd. Fyller i cirka en tredjedel av beräknade ris/vete. Syr tvärsöver och gör likadant igen. Så jag delar in den i 3 delar, då åker inte fyllningen ner när man har den över halsen. Annars har man inget i nacken, bara tomt.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[TrevorS]
2010-10-22 00:12
#23

Detta är toppen jag ska göra en, jag får så lätt ont i nacken och sträcker, perfekt att värma vete eller riskudde och lägga över. Skrattande

Upp till toppen
Annons: